isobouw dakplaten aftimmeren - mag daar nog isolatie onder?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb boven mijn woonkamer een iets schuin dak als volgt:

balken 55x150 hoh op 117 cm, met daarop isobouw dakplaten - zo te zien aan de binnenkant chipwood en daarop een laag piepschuim.

IMG_20190920_172204.jpg
IMG_20190920_172213.jpg

Vroeg zat daar een vlak spaanplaat-met-plastic schrootjes plafond onder, maar dat gaat er uit (is er al uit).
Bovenop ligt dakleer en daarop, omdat de vorige eigenaar het dakleer niet mooi vond, stalen platen met dakpanprofiel.

Nu willen we ofwel tussen ofwel op de balken aftimmeren, met vuren planken in 18/25 mm dik, beetje afhankelijk van de breedte. We leven in een tijd waarin het woord isolatie op ieders lippen ligt, dus ik zou er wel voor voelen e.e.a. verder te isoleren.

De vraag is nu: kan dat? Ik lees verschillende verhalen, dat het kan, of dat het niet kan, omdat het dak al geïsoleerd is.

Kan ik er gewoon 150 mm glaswol tussen doen, dampremmend folie er overheen en aftimmeren? Of loop ik dan het risico op vochtproblemen? Of is andere isolatie dan glaswol beter?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het heeft met de Rc verhouding te maken van wat er zit en wat je toevoegd, oftwel wat ligt er nu?
Bijna altijd wordt er in dit soort gevallen klimaatfolie aanbevolen.
De oranje platen liggen wel op z'n kop.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nou de schoorsteen is vervangen en inderdaad, boven het oranje vlak ligt 10 cm piepschuim, dan dakleer en dan stalen dakpanprofielplaten. Mijn vraag: wat mag ik tegen het oranje vlak aan aan isolatie aanbrengen en aan welke kant daarvan moet dan nog dampremmende folie als ik er houten dakbeschot (zeg 18 of 25 mm dik) overheen wil maken?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Damp remmende folie aan de warme kant. En ik denk dat je gewoon extra isolatie kunt plaatsen, mits je de ruimte wel ventileert.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het dakleer aan de buitenzijde in combinatie met deze platen is dampdicht.
De damprem aan de warme zijde dichter krijgen dan aan de buitenzijde is bijna niet mogelijk.
Tegenwoordig is er klimaatfolie, die wel toegepast kan worden in dit soort situaties.
Of dampdichte folie en dan de ruimte tussen de isolatie en de dakplaten ventileren met buitenlucht. De buitenste isolatie verliest dan zijn werking .
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ik ben in een soortgelijke situatie voor mijn zolder. bovenop het dakbeschot ligt een pur plaat van 2 cm dik. Door leveranciers (isover) en isolatieshop.nl verteld dat deze opstelling bij mij als dampdicht gezien moet worden. Ik kan er wel glaswol tegen aanzetten maar dan moet er aan de binnen zijde vochtregulerende klimaatfolie komen. Dus niet alleen dampdicht. Het vocht kan namelijk niet door het dakbeschot en de pur plaat heen.

Het is echt een wild west dat isolatieland. Een ander bedrijf (pluijmers) zegt weer dat mijn pur laag niet dik genoeg is om dampdicht te noemen. Maar ze vragen voor 60 m2 wel bijna 12.000 euro! Het materiaal alleen kom ik rond de 1300 euro. Alleen nu veel feiten verzamelen over vocht en de maximale rc waarde die ik kan behalen. Milieucentraal.nl is ook wel een goede informerende site. Ik volg je draadje met volle aandacht!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
En met 'de ruimte' bedoel je dan de woonkamer er onder, of ruimte tussen isolatie en de bestaande isobouw platen?
De woonkamer. Er zou vocht tussen je nieuwe en je oude isolatie kunnen komen, maar ik denk dat je oude isolatie niet koud genoeg zal worden, om resterend vocht te laten condenseren.

Ik heb zelf ook wel eens een dak met een pur laagje geïsoleerd, maar toen heb ik door de laag ventilatiegaatjes geboord.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind het verwarrende materie.

Aan de ene kant lees ik

Er zit in de meeste gevallen een folie aan de buitenkant van de dakconstructie. Belangrijk is om erachter te komen of dit een dampdichte of dampdoorlatende folie is. Een dampdoorlatende folie laat vocht uit de constructie naar buiten toe. Wanneer je een dampdichte folie aan de buitenkant hebt zitten dan is isoleren van de binnenzijde sterk af te raden. Door de nieuwe isolatielaag sluit je de dakconstructie en eventueel al aanwezig vocht in. Doordat het vocht niet weg kan zal het dak gaan rotten en zal je het volledige dak moeten gaan vervangen.

Bij oudere woningen komt het vaak voor dat er een soort papier of asfaltachtige laag is aangebracht aan de buitenkant van het dak onder de dakbedekking. Dit is een dampdicht materiaal en daarom geldt het zelfde advies als bij een dampdichte folie.

Wilt je toch je dak isoleren dan is isoleren vanaf de buitenzijde de enige oplossing.
(bron: https://kennis.greenhome.nl/dakisolatie/schuin-dak-isoleren/#Voordat_je_begint_met_het_dak_isoleren_vanaf_de_binnenzijde) en aangezien ik aan de buitenkant dakleer heb, heb ik zo'n dampdichte laag aan de buitenkant.

en dan lees ik bij die folie-site:

Voorbeeld toepassing klimaatfolie

Wanneer is het verstandig om klimaatfolie te gebruiken? Bijvoorbeeld wanneer u uw dak wilt isoleren. Om houtrot te voorkomen is het belangrijk dat het vocht kan verdampen. Heeft de buitenzijde van uw dak een dampremmende laag (zoals bijvoorbeeld bitumen of een laagje PUR tussen de dakpannen en het dakbeschot) dan moet u aan de binnenzijde van het dak voor een klimaatfolie kiezen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het eerste citaat zegt 'isoleren van buitenaf is de enige oplossing'. Het tweede citaat zegt 'Gebruik folie', waarbij het me nog niet helemaal duidelijk is of die folie dan tussen de oude en ed nieuwe isolatie moet komen, of juist tussen de nieuwe isolatie en de woonkamer.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Je huidige isolatie platen moeten ook voorzien zijn van een dampremmende laag.
Deze zou tussen de piepschuim en de oranje plaat moeten zitten.
Dus heb je al 2 dampremmende laag in je dak zitten.
1 binnen en 1 buiten.
 
Jurriaan,
Het is inderdaad verwarrende materie, waar heel veel fouten mee worden gemaakt, waar ik voorbeelden van heb gezien.
Ik weet niet of de gemeente in het kader van klimaatbeleid een bouwkundig adviseur in dienst heeft, daar zou je kunnen informeren.
In jouw geval met de aanwezige isolatie en dampdichte lagen durf ik je geen advies te geven.

M.vr.gr. Jan
 

tuoh

Oud hout
Het eerste citaat zegt 'isoleren van buitenaf is de enige oplossing'. Het tweede citaat zegt 'Gebruik folie', waarbij het me nog niet helemaal duidelijk is of die folie dan tussen de oude en ed nieuwe isolatie moet komen, of juist tussen de nieuwe isolatie en de woonkamer.

Klimaatfolie is ondermeer speciaal ontwikkeld voor dergelijke toepassingen. Het "probleem" met de tegenstrijdige adviezen word veroorzaakt door de snelle evolutie die er gaande is bij bouwfolies.
Veel teksten kunnen niet volgen met deze tendens, gevolg, verouderde informatie.

Het tweede citaat klopt dus, het eerste is verouderde informatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.