Is er nog een markt te vinden voor de kleine houtbewerker?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Jij hebt een winkel gehad, dus je kent het. De mensen met duizend vragen, zijn de mensen die er nog even over na moeten denken. Na jouw uitgebreide uitleg gaan ze even op het internet kijken of ze het ergens 2 euro goedkoper kunnen krijgen en bestellen ze het daar. En als het stuk gaat, komen ze bij jouw aan de balie klagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Jij hebt een winkel gehad, dus je kent het. De mensen met duizend vragen, zijn de mensen die er nog even over na moeten denken. Na jouw uitgebreide uitleg gaan ze even op het internet kijken of ze het ergens 2 euro goedkoper kunnen krijgen en bestellen ze het daar. En als het stuk gaat, komen ze bij jouw aan de balie klagen.
Ja je meerwaarde verkopen anders dan op prijs is voor Nederland moeilijk. Zal wel onze handelsgeest zijn. Je zal maar bij de gemiddelde bouwmarkt voor advies moeten zijn als je niet weet hoe je een probleem met een machine moet oplossen
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Interessante discussie. Ik denk dat aardig wat mensen hier wel een carriere switch zouden willen. Ik zelf ook. Na 25+ jaar in de IT, wil je wel eens wat anders. Echter zo eenvoudig is dat niet. In loondienst bij een meubelmaker om meer ervaring op te bouwen zet me terug tot een startsalaris en de concurrentie van jonge mensen is te groot. Iemand uit de branche zegt dat er wel 'gaten' zijn in het middenkader omdat de meeste jonge mensen niet doorstromen naar bv werkvoorbereider, projectleider etc, maar dan komt weer ervaring om de hoek zetten (die ik mis) en durven bedrijven de investering niet aan.

Wat misschien nog wel kan helpen, is als je met werderzijds goedkeuren je baan op zegt en volledig voor jezelf gaat beginnen, kan het UWV helpen om het risico te verkleinen. Deze uitleg ontving ik van het UWV:

Als u uw baan opzegt zonder dat u daar een dringende reden voor heeft bent u verwijtbaar werkloos en krijgt u meestal geen WW-uitkering. U bent niet verwijtbaar werkloos als u bent ontslagen met wederzijds goedvinden of als u ontslag neemt vanwege gezondheidsredenen.

Nadat u met wederzijds goedvinden uw baan beëindigd heeft kunt u het beste de WW-uitkering aanvragen omdat u dan gebruik kunt maken van een onderzoeksperiode om te kijken of het zelfstandig ondernemen iets is voor u, èn u ontvangt daarnaast een deel van uw uitkering. Dat scheelt weer voor uw spaargeld.

De onderzoeksperiode duurt 6 weken. U kunt dan uw ideeën verder uitwerken en onderzoeken en u hoeft niet te solliciteren.

Na de onderzoeksperiode kiest u dan voor een startperiode. Deze duurt 26 weken. Ook dan behoudt u een deel van uw WW-uitkering en u mag alle tijd aan uw eigen bedrijf besteden en hoeft niet te solliciteren. De inkomsten die u genereert in die periode hoeft u niet af te dragen aan ons maar zijn geheel voor u omdat wij al een deel van uw uitkering inhouden.

Als na 26 weken blijkt dat het zelfstandig ondernemen niet succesvol is, geeft u dat aan ons door en als u volledig stopt als zelfstandige ontvangt u van ons uw volledige WW-uitkering.


Ik weet niet of ik het aan zou durven, maar het geeft je wel een kans om te onderzoeken of het werkt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik denk dat je voor je die stap maakt, al een netwerk en een werkplek moet hebben. Bijvoorbeeld bij een collectief. Het is ook handig als je al opdrachten hebt, want zakelijke kosten lopen snel op. Je deel ww en spaargeld gaan erg hard, als je ook nog moet investeren in bijvoorbeeld gereedschap en een bedrijfswagen. Ook moet je je materialen kunnen voorfinancieren. En je hebt een partner nodig, die alle prive kosten kan betalen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik denk dat je voor je die stap maakt, al een netwerk en een werkplek moet hebben. Bijvoorbeeld bij een collectief. Het is ook handig als je al opdrachten hebt, want zakelijke kosten lopen snel op. Je deel ww en spaargeld gaan erg hard, als je ook nog moet investeren in bijvoorbeeld gereedschap en een bedrijfswagen. Ook moet je je materialen kunnen voorfinancieren. En je hebt een partner nodig, die alle prive kosten kan betalen.

Precies dat denk ik ook. De investering in een goed machine park is niet te doen.

Dan is een openwerkplaats/collectief denk ik wel een oplossing maar ook dat geld moet je eerst maar eens terug zien te verdienen. :)
 

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Het lijkt me het belangrijkst uit te vinden waar je je klanten vandaan haalt.
Zoals je zegt zit je in een niche, maar als je weet welke kanalen je hebt en hoe je die kan bespelen kan je misschien een inschatting maken van je mogelijke afzet.

Misschien kan je via aanbieders van houtbewerkingscurcussen een afzetmarkt aanboren?

Ik zou gewoon beginnen en er een of twee maken. Dat zal de investering niet zijn.
Dan kan je wat laten zien. En als het een beetje loopt kan je misschien eerst een dag minder gaan werken.

Als je wel via internet zaken wil doen nog een ervaring/tip:
Adverteren op internet (bijvoorbeeld google) kost best veel geld en kan ook best veel opleveren, maar je wordt een beetje afhankelijk van de advertenieprovider. Die wil maximaal verdienen en advertenties werken via een veilingsysteem. Het kan snel in de papieren lopen als je een fatsoenlijke campagne gaat voeren. Je maakt jezelf dan een beetje afhankelijk.
Als je ervoor kiest niet te adverteren en een site helemaal goed te bouwen voor zoekmachines ben je toch een beetje van advertenties afhankelijk. Als concurrenten van je meer adverteren krijg jij minder omzet.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
480
722
Zuid West Drenthe
Werk vanaf 2009 voor mezelf. (niet in het hout, maar wel in de creatieve sector)
Eerst 1 dag in de week tijdje later 2 en weer even later 3 enz.
Het is nu mijn voltijdbaan.
Begonnen in de crisistijd en niets gedaan aan marketing.

Vooral tegenwoordig is betrouwbaarheid veel belangrijker.
Kom afspraken na, wees kritisch, denk mee met de klant, wees vriendelijk en lever kwaliteit.
Al die jaren komen mijn opdrachten via via naar mij toe.
Niet om mezelf nu zo goed te noemen, maar zo werkt het kennelijk.

Marketing vraagt veel aandacht.
Aandacht is tijd, tijd die ik veel beter in de ontwikkeling van mijzelf kan stoppen om nog betere kwaliteit aan mijn klanten te leveren.
Is mijn persoonlijke visie, en lijkt in mijn geval te werken.

Je zegt het zelf al over Rik van Massave, vriendelijke man waar je graag komt.
Iedereen roept dat hier op Woodworking.
Daar kan geen marketing tegenop!

Nu zeg ik niet dat marketing niet werkt, maar het word nogal eens overgewaardeerd en neergezet als eerste vereiste.
Denk dat je persoonlijke skills veel meer bijdrage zullen hebben in het werven/binden van klanten.

Ik zou gewoon enkele mooie producten maken en kijken waar het je brengt.
Je hebt de ruimte en de spullen, als je het goed doet beginnen de mensen over je te praten.
Er kan weinig mis gaan.
En wees niet bang dat je te duur of te goedkoop bent, daar kom je door schade en schande vanzelf achter... 😇
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.