Invalzaag festool vs Makita

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
83
34
Hier soms daar
Het enige nadeel van Makita is dat ze veel kopieën zijn. Deze zie ik vaak voorbijkomen op MP.
Verder ben ik van mening dat Festool een betere service heeft dan.
Voor mijn tien jaar oude TS 55 kan ik nog steeds slijt onderdelen krijgen.

Namaak accu's kunnen een probleem zijn je weet namelijk niet welke cellen er gebruikt zijn.
Als er 18650 in zitten dan kan je brand verwachten.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
460
98
Oss
Hallo Allen, ik Ben van plan om over te gaan van. Een festool ts 60 kebq gebruik iik nu, met kabel, ja. Fantastiche machine, echt. Maar ik wil graag een accu machine. Echter, de festool machines op accu zijn zeer prijzig, rond de 1100 incl. Accus. Makita heeft ook invalzagen 36 V. Ik gebruik heel veel machines van Makita op het 18v platform. Ik zou graag meningen en ervaringen horen. Wie kan me raad geven?en nee ik gebruik het niet als een prof, iedere dag, maw goede machines voor een redelijke prijz

Makita heeft ook machine met 2x18volt accus overigens

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
460
98
Oss
Wat je zegt over de intentie klopt. Metabo was de eerste die dit beloofde. Door technische ontwikkelingen moesten ze hier al een keer van afstappen.(lang geleden) Ik heb zelf al 17 jaar het 18v milwaukee accu systeem. Techniek blijft vooruit gaan. Als de nieuwe techniek een ander accusysteem vereist dan stopt het oude. Misschien niet meteen maar een leverancier verkoopt liever nieuw. Ik hoop dat een accu eens op alle machines gaat passen met een lader. (EU?)
Het cas systeem wellicht vallen redelijk veel merken onder alleen niet voor hout of dhz

munckf

Actieve deelnemer
Plaatmaterialen zaag ik eigenlijk zelden meer anders dan met de Makita invalzaag (2x18V). Wellicht ga ik mijn zaagtafeltje wel verkopen. Stiekem wordt de combi invalzaag/geleiderail al snel ook weer een eigen "sub-systeem", met rails in verschillende maten, verlengstukken, Fonson haakse geleider, instelbare hoek geleiders, etc.. Ik ben meestal best tevreden over de hulpstukken die Dennis van "Hooked on Wood" laat zien in de diverse video's.

Deze video over Festooloplossingen vond ik ook wel grappig (per ongeluk eerder verkeerde URL geplakt):

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.914
1.292
Riemst
ik heb een aantal namaak accus van 123accu.nl. voor zowel Makita als Festool. Beiden hebben geen lampjes om te zien hoe vol/leeg ze zijn. De festools werken (helaas, wist ik van te voren niet) alleen in mijn TID 18. De namaak-Makita's zijn gewoon goed, passen goed op de machines.
Ik heb vorig jaar twee extra accu's voor Makita gekocht bij 123 accu's (die hebben wel een laadindicatie), maar ik heb het gevoel dat ze minder lang meegaan dan de originele Makita. 5 Ah zou 5 Ah moeten zijn, ongeacht merk of fabrikant, maar mijn gevoel zegt anders.

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
543
43
Zweden-Delft
Behalve als op agenda eu komt. Is toch belachelijk, gros is 18v geen enkele reden om alles merkeigen te maken. Gewoon 1 standaard kan prima. Heel slecht voor het milieu. Heb nu 3 verschillende laders: Festool, Makita en hikoki. Die hikoki machine bevalt mij niet en de twee 5ah accu's en lader liggen nu maar te verstoffen. Neigt ook naar koppelverkoop dat het accu platform je verplicht binnen een 1 merk te kopen.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en rinus

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
56
19
Hoekschewaard
Die hikoki machine bevalt mij niet en de twee 5ah accu's en lader liggen nu maar te verstoffen.
Ook dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Wanneer je maar 1 machine hebt dan gebruik je de machine niet meer, maar ook de accu’s niet. Da’s zonde. Wanneer je meer machines hebt van 1 platform, en 1 machine werkt niet zoals je verwacht, dan ligt die machine te versloffen, maar de accu’s kan je gewoon gebruiken op de andere machines van dat platform. Trouwens, ook een gesnoerde machine kan tegen vallen en vervolgens in de la blijven liggen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.787
3.704
Gaanderen
Er zijn ook verlopen te koop om het ene merk accu op het andere te laten passen. Je krijgt dan wel een andere balans en het tussen stuk kost ook ruimte.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.340
1.067
Enschede, Twente
Enkel “kleine” merken dus, die te weinig accu machines (weinig types en/of kleine aantallen) verkopen om in de ontwikkeling van een accu platform investeren.

Ik zie Festool, Makita, Bosch e.d. niet direct naar een multimerk accu platform overgaan.
Dat dachten we eerder ook over de oplaadsnoertjes. Toch heeft Brussel het erdoor gedrukt dat Apple van het eigen systeem over moest gaan naar USB-C. Er is dus hoop (mail je vertegenwoordiger in Brussel!).

jorisvh

Post veel
ik weet niet of ik daar op zit de wachten.
dat de EU de stekkers van EVs en de kabels van telefoons reguleert, vind ik prima. dat is de low tech.
maar competitie tussen merken is wel nodig voor innovatie.
Het is niet vanzelf gekomen dat een batterij veel langer goed blijft werken: de cellen zelf zijn beter, oplaadstrategieën zijn beter, thermische bewaking, communicatie tussen accu en gereedschap, … het is niet gewoon plus en min en klaar.

voor laag vermogen werk ik al eens met een adapter (ik gebruik mijn Makita accu’s bvb op een parkside polijstmachine omdat ik geen zin had in een extra platform). hoge stroom trekken of een batterij opladen via een adapter ga ik niet doen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.061
998
Enschede
ingoogni.nl
maar competitie tussen merken is wel nodig voor innovatie.
Het is niet vanzelf gekomen dat een batterij veel langer goed blijft werken: de cellen zelf zijn beter, oplaadstrategieën zijn beter, thermische bewaking, communicatie tussen accu en gereedschap, … het is niet gewoon plus en min en klaar.
Het doel is om afmetingen, aansluitingen en misschien voltages te standaardiseren. Wat er daarbij aan de binnenkant gedaan wordt is m.i. om het even. Al zijn ook communicatie etc op standaard open protocollen te baseren (dus een stap verder dan buetooth, wat je er mee verstuurd). Dat hoeft (echte) innovatie helemaal niet in de weg te zitten. Ook standaarden veranderen in de loop der tijd, USB A...C

M.i moeten op het minst alle aansluitingen en verbruiksmaterialen (zijn accus voor mij ook) compatibel zijn. Stel je voor dat de Nuon andere stekkers vereist dan Essent (Nederlandse energieleveranciers)

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.