Inrichten garage 3x6 meter

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Een snelle schets van wat ik in m'n hoofd had (bovenblad wordt dan 1200 bij 1600 mm):
werktafel2.jpgwerktafel.jpg
De uitsparing is uiteraard voor de zaag. Nu ik het eenmaal geschetst heb ben ik er nog niet helemaal happy mee. Met name de ruimte links en rechts van de zaag. Daar kun je nu niet heel veel mee. Dat is 225 mm breed aan beide kanten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het handiger is om toch meer ondersteuning te hebben links en (volgens mij met name) rechts van de zaag, wanneer je bijvoorbeeld grotere stukken plaatmateriaal zaagt.
Een oplossing zou kunnen zijn om van de voorkant meer een plateau te maken. Dus boven die 4 lades komt dan de zaag te staan en het blad er boven (en aan de zijkant uiteraard) verdwijnt dan. Hiermee kun je qua locatie van de zaag nog wat meer schuiven waardoor je rechts wat meer ondersteuning hebt voor groter materiaal.
Meer zoiets dus:
werktafel3.jpg
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik zou hem zelf langer maken voor de ondersteuning van planken en plaatmateriaal, maar als je hem zo wilt hebben kan je gebruik maken van inklapbare zijkanten waardoor je je werkruimte bij uitklappen ondersteunt.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb op zich wel de ruimte om hem iets breder te maken, alleen heb ik ervaren dat veel loopruimte om zo'n tafel heen wel erg fijn is. Wordt zoeken naar een goeie balans tussen beiden.
Inklapbare zijkanten had ik ook al over nagedacht, of een plateau waar de zaag op staat welke je naar links en rechts kan verplaatsen. Maar misschien is dat laatste iets teveel van het goeie :)
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik zou de zaagtafel dus rechts plaatsen en links nog een deel tafelblad maken.
De geleider kan rechts maar tot een bepaalde hoogte.
Links zal je dus vaker het grootste deel langs de zaag voeren.
Als je daar iets meer basis hebt scheelt dat weer. Dat is ook de kant waar ik sta als ik zaag.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Rechts kan tot 61 cm ongeveer. Zou je daar dan niet ook wat meer ondersteuning willen voor langere stukken? De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je zulke stukken zult zagen.
Maar met die 2e uitwerking kun je daar in wisselen als je merkt dat het anders beter gaat.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
underlayment kun je beter bij de houthandel halen.
daar hebben ze underlayment met mooiere dekfineren.
Heb je maar 1 plaat nodig voor de bovenkant.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Hier in de buurt hebben we een bouwmarkt met Pellos underlayment. Dat is wel een wat betere kwaliteit dan de elliotis, alleen betaal je dan wel het dubbele.
Maar de lokale houthandel ga ik ook zeker bezoeken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een slijtlaag van hardboard werkt ook heel goed.
dat is redelijk glad en makkelijk te vervangen
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je kan underlayment prima olien.
een losse plaat lakboard is handig als je iets gaat lijmen of verven.
Die gooi je dan op je blad.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb mijn ontwerp inmiddels verder uitgewerkt.
Het blad wordt ongeveer 8 cm dik en wordt een 'torsion box' (voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=1-Hbsou6cWo). De zaag komt aan de rechterkant van het blad en zowel links als rechts steekt het blad ongeveer 10 cm uit. Hierdoor heb je ruimte om werkstukken vast te klemmen. Qua versteviging aan de onderkant bij de vloer moet ik nog wel wat toevoegen. Direct onder het blad is dit volgens mij niet meer nodig dan nu is aangebracht, ook omdat de 'torsion box' opbouw niet doorzakt. Verder is er veel ruimte gepland voor lades/planken/enz.
werktafel_zaag_1.jpg
werktafel_zaag_3.jpg
werktafel_zaag_2.jpg
werktafel_zaag_4.jpg

Mocht iemand interesse hebben in de Sketchup bestanden, stuur maar een PM.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
gezien de hoeveelheid loze ruimte onder je blad zou ik denken aan lades. in de grote vakken, je smalle vak onder je frees zou ik zodanig inrichten dat je er een stofzuiger op kan aansluiten tijdens het frezen, dit is niet alleen beter voor je machine, maar ook voor je gezondheid.

laden helpen trouwens ook in de stabiliteit. niet zo veel als diagonale balken, maar meer dan open houden.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Is de dikte van 8cm de totale dikte? Ik heb ook een torsion box gemaakt (redelijk provisorisch moet ik zeggen) maar die is in totaal 20 cm dik, dit is inclusief 2 mdf werkbladen aan de bovenkant. Wellicht wat te dik, heb eigenlijk niet opgezocht of er een optimale maat is, of minimum dikte?

Zoals lhoornweg al aangeeft, zou ik ook zo veel mogelijk gebruik maken van de ruimte die je hebt, dus lades of planken, eventueel met een deurtje of gordijntje. Je kunt nooit genoeg opbergruimte hebben :)

Voor de stofafzuiging bij de freestafel, zou ik die maken in de geleider, en niet onder de tafel. Aangezien de frees boven het tafelblad uit steekt en daar de spaanders vallen. Werkte bij mij in een test set-up uitstekend. Ben benieuwd!
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Denk ook goed aan je stofafzuiging. Kan je nu nog een slang aansluiten op de tafelzaag en de frees?

Ik heb inmiddels bouten besteld voor de frees, zodat ik deze eerst onder een plaat multiplex kan hangen welke ik vastklem in de workmate. Dat zal voor de verbouwing wel volstaan.

Als eerste ga ik denk ik de werkbank langs de gevel maken, dan heb ik daar tijdens de verbouwing al gemak van.
Als de verbouwing achter de rug is ga ik de garage isoleren, afwerken en inrichten.
Ik zit nog steeds op het spoor van een verrijdbare werkbank met geïntegreerde zaagtafel en frees. Ik zit dan te denken aan een werkbank met een "wheel lift mechanism"
https://www.google.nl/search?q=new+york+workbench&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjKqLb52dnOAhVJ6xQKHbD8BMcQ_AUIBygC#tbm= isch&q=workbench+wheels+lift+mechanism


Inspiratie:
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een 8 cm dikke torsion box lijkt me wat aan de dunne kant, maar ja, de ultieme uitvoering is de deur van hardboard met honingraatkarton binnenwerk en die is maar 4 cm dik… Is er iemand die wiskundig begrijpelijk kan uitleggen hoe een torsion box volgens de regels te maken is?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Een 8 cm dikke torsion box lijkt me wat aan de dunne kant, maar ja, de ultieme uitvoering is de deur van hardboard met honingraatkarton binnenwerk en die is maar 4 cm dik… Is er iemand die wiskundig begrijpelijk kan uitleggen hoe een torsion box volgens de regels te maken is?
Haha, een poging:
Een torsion box haalt zijn stijfheid uit de afstand tussen beide deklagen en de onsamendrukbare tussenconstructie.
Om te kunnen buigen moet de tussenruimte tussen beide deklagen kunnen veranderen én de tussenlaag verschuiven t.o.v. de deklaag.

Kortom wat is nu een goede torsion box (los van de vlakheid).
- goede verlijming over het volledige oppervlakte van de tussenlaag met de deklagen
- hoge stijfheid van de deklagen in de richting van het vlak (afschuiving)
- hoge stijfheid van de tussenlaag haaks op het vlak.

Wat zorgt er nu voor dat een torsion box zoveel stijver wordt naarmate de dikte toeneemt?
Dat heeft te maken met het zogenaamde traagheidsmoment. Voor een rechthoekige balk is dit
6ed5c1fd540b712ef17898db5d6653c078b5df1a

Het traagheidsmoment bepaald de weerstand tegen buigen, een lichaam met een hoge weerstand tegen buigen is dus vormvast. En dat is wat je wilt met een torsion box.
Je ziet in de formule dat dit met een derde macht evenredig is met de hoogte van de balk. Dus als je een torsion box 2x zo dik maakt wordt ie 8 keer zo stijf.
De kracht van een torsion box en veel ander constructies zoals een I-joist is dat je met weinig materiaal veel stijfheid verkrijgt.

Voorbeeld, stel je hebt een vloerbalk van 10x20, die heeft traagheidsmoment van x mm^4.
En deze balk moet een 2 zo hoge stijfheid krijgen. Dan kun je hem 20x20 maken en heb je 2 keer zoveel hout nodig. Of je maakt hem nog geen 3cm hoger en je hebt het ook voor elkaar.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het effect van de hoogte van een torsion box kan je bepalen met de stelling van steiner en niet met I= 1/12 bh^3
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Steiner
Kun je dat eens uitleggen Ronald?
Is dit niet volledig afhankelijk van hoe je de torsion box belast?
Ik ga er vanuit dat je deze als een balk op doorbuiging belast na inklemming of oplegging.
Het massacentrum is hierbij geheel irrelevant.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Het traagheidsmoment zegt iets over hoe gemakkelijk een voorwerp om een bepaalde as kan draaien. In klassieke mechanica althans, wellicht heeft het een andere toepassing in constructie leer.

Steiner vertelt je alleen hoe het traagheidsmoment transleert. Dus als je het traagheidsmoment van een object om een as weet (zoals in het plaatje) maar je wilt hem niet over die as draaien, maar over een as parallel eraan over een afstand d, dan kun je Steiner z'n formule gebruiken.

Hier is te zien dat de doorbuiging omgekeerd evenredig is met het traagheidsmoment, echter dit is dus doorbuigen, torderen zal wat lastiger te berekenen zijn :p
http://www.mcbboek.nl/MCB_h14/Eenvoudige_methode_voor_de_berekening_van_draagvermogens_van.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.