Inca lintzaag vragen waar ik geen antwoord op kon vinden

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Beste forumleden,

Ik heb een Inca euro 260 lintzaag kunnen bemachtigen. Ik heb deze uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij lijkt in zeer goede staat. De lagers ga ik morgen vervangen. Ik heb hiervoor de 608-2z gehaald nav een eerder draadje over de Inca lintzaag. Zo te lezen een kwestie van lager eraf halen met een poelietrekker en de nieuwe lager er voorzichtig op tikken met een kunstof hamer. Ik heb echter nog wel een paar vragen waarvan ik nog geen antwoord heb kunnen vinden. Ten eerste, hoort het kantelmechanisme van de tafel stroef te gaan? Ik zag namelijk dat je hiervoor een hendeltje hebt die je los kan draaien maar ook nog een dubbele bout daarnaast (zie plaatje). Ik vermoed dus dat deze wat lost moet zitten, maar hoe kan je deze het beste afstellen? Gewoon een kwestie van zodanig los dat de tafel wel soepel kantelt?
Een andere vraag is over de geleiders. Moet het oppervlak waar het zaaglint tegen aan komt helemaal vlak zijn, of maakt dat niet zoveel uit? Degen die er nu op zitten hebben een best ruw oppervlak. Is het het beste om deze weer vlak te maken? Ik vermoed eigenlijk dat het niet zoveel uit maakt.
De laatste vraag gaat over de positie van het lint op de wielen, waar wel het eea over is geschreven, maar kon het niet meer goed terug vinden. In de handleiding staat "the teeth of the blades portrudes slightly", maar hoeveel is slightly ideaal gezien? Ik heb het nu zoals te zien is in de bijlage. Is dit genoeg voor een 12mm dik lint?
Ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • inca_tafel.JPG
    inca_tafel.JPG
    15,9 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20200929_194804_8.jpg
    IMG_20200929_194804_8.jpg
    1.012,2 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20200929_194222_3.jpg
    IMG_20200929_194222_3.jpg
    360,9 KB · Weergaven: 30

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je het lager gaat monteren op de as, dan tikken op de binnenring, bij montage in het wiel, tikken op de buitenring. Komt de levensduur ten goede.
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Bedankt voor de tip. Ik was inderdaad niet erg specifiek, ik heb het hier over de achterlager op het geleiderblok, al neem ik aan dat ik daar die tip nog steeds voor kan gebruiken.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Een lager nooit inkloppen, altijd inpersen!
(kan met een stevige lijmtang)

De tanden zover laten oversteken dat ze wiel niet raken. Dit voorkomt dat de tanden die naar binnen toe gezet zijn zich niet gaan platdrukken en je zo schuin weg gaat zagen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Over het stelmechanisme voor de hoek van de tafel: ik verdraai deze bijna nooit, dus ik zet 'm altijd behoorlijk vast. Het verstellen gaat dan moeilijk, inderdaad. Het is de moeite waard om met een winkelhaak(je) na te kijken of de tafel in "rechte" stand ook echt haaks is op het lint. Bij mij was dat niet zo (scheelde maar een graad ofzo, maar dat is toch genoeg om niet lekker haaks te zagen), daarvoor is een aparte aanslag die je in kan stellen.
De geleiders zijn bij mij van een soort metaal, en heel glad. Van horen zeggen heb ik wel dat je ze goed vlak (parallel met zaag) moet hebben om ze goed af te stellen. Bij mij zijn de geleidestiften nog wel een stuk langer, bij jou is er niet meer zoveel aan bij te vijlen...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De geleidestiften kun je ook van hout maken.
Zijn dan ook simpel te vervangen.
Ik heb destijds daarvoor beuken gebruikt gedrenkt in olie.
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
De geleiders zijn inderdaad vrij kort, maar nog niet per se ter vervanging toe. Ik kan ze nog net een beetje bijvijlen, zodat ze goed recht parallel lopen met het zaaglint.
Hoe ik het nu doe met de tafel is de dubbele moer handvast draaiien, dus als ik dan schuin moet zagen (waar ik hem gedeeltelijk voor heb aangeschaft), kan ik de dubbele moer gewoon met de hand los maken en weer vast als de tafel in de juiste positie staat.
Ik zag dat ik het inlegplaatje moet vervangen, omdat deze net wat hoger is dan de tafel. Weet iemand waar ik die vandaan kan halen in nederland, of is het het makkelijkst om hem zelf te maken?
De tafel is bij de nulstand haaks. Inderdaad vrij makkelijk in te stellen met de stelbout.
Als je het lager gaat monteren op de as, dan tikken op de binnenring, bij montage in het wiel, tikken op de buitenring. Komt de levensduur ten goede.
Ik merkte dat tikken niet erg voorspoedig ging, dus heb ik de poelitrekker ook weer gebruikt om de lager er weer op te persen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Voor de geleidelagers heb ik rollskate lagers gebruikt, die dingen zijn zo goedkoop kan je met regelmaat vervangen :) Ik pers ze erop in de bankschroef. Sla ze eraf met doorslag stift? zo'n set om spijkers te verzinken.. De lint ligt op mijn inca met de tanden buiten het wiel, afstellen is soms wel even een ding en je moet geduld hebben. Ik heb de ijzeren geleiders met een vijl iets afgevijld en hierna geschuurd, liggen net niet tegen het lint aan. De lagers heb ik ook iets van 2 tiende mm achter het lint en worden pas actief als ik ga zagen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je een lager monteert op een as, mag je nooit het lager gaan monteren door kracht te zetten op de buitenring. Je gebruikt dan de kogels om de kracht voor het monteren over te brengen naar de binnenring. De kogels zijn hier niet voor gemaakt, en de kans is groot dat de levensduur van het lager minder word. Ditzelfde geld ook voor lagers monteren in een wiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.