inbouwkast

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Hallo,

Ik hoop dat ik wat handige tips kan krijgen i.v.m. het volgende:
Ben op zolder bezig een inbouwkast te maken die schuin afloopt, 30 graden. Ik gebruik hiervoor spaanplaat. (eerste keer)
Ik merk dat als ik mijn winkelhaak linksonder in de hoek plaats deze niet 90 graden is. Als ik onderin de breedte opmeet is deze 460 mm, ik plaats een latje met deze afmeting onderin en ook boven. Boven blijkt dat deze niet dezelfde breedte heeft als onder, (is breder) aangezien het groene paneel schuin afloopt en ik dezelfde breedte heb genomen als onderin denk ik dat dat mijn probleem is. Is er een berekening / tip die ik kan gebruiken die ervoor zorgt dat ik exact de breedte van het groene paneel kan berekenen zodat de kast onderin 90 graden is.


1.png

Wat ik voorheen gedaan heb is een lat van 460 mm bovenin geklemt, vervolgens de afstand van hoog naar laag opgemeten en het paneel op maat gezaagd, uiteindelijk verschilt de afstand tussen de onderste en bovenste lat met 5 mm. Wat doe ik fout?

2.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er een berekening / tip die ik kan gebruiken die ervoor zorgt dat ik exact de breedte van het groene paneel kan berekenen zodat de kast onderin 90 graden is.
als jouw tekeningen in skup zijn, dan zou ik verwachten dat je daar de maten kan aflezen
ik kan jouw metingen in autocad stoppen
die gaat in mm's tot na de komma
uiteraard hangt alles af van de precisie van jouw metingen
ik veronderstel dat je geen laserwaterpasser hebt die vertikale + horizontale lijnen projecteert
in ieder geval, zelfs met autocad als ruggesteun, maak ik voor speciale afmetingen altijd mallen uit karton of een ander dun + minder duur materiaal vooraleer ik de definitieve platen zaag
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
als jouw tekeningen in skup zijn, dan zou ik verwachten dat je daar de maten kan aflezen
ik kan jouw metingen in autocad stoppen
die gaat in mm's tot na de komma
uiteraard hangt alles af van de precisie van jouw metingen
ik veronderstel dat je geen laserwaterpasser hebt die vertikale + horizontale lijnen projecteert
in ieder geval, zelfs met autocad als ruggesteun, maak ik voor speciale afmetingen altijd mallen uit karton of een ander dun + minder duur materiaal vooraleer ik de definitieve platen zaag
Ik heb niets op sketch up uitgewerkt voor het project, de afbeeldingen zijn puur gemaakt zodat de forumleden een duidelijk beeld hebben van mijn probleem.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
398
115
Zuidoost Brabant

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Die 531,2 is ná het zagen van de hoeken, dus niet eerst een plank op 531,2 zagen dan pas de hoeken want dan kom je tekort
Wat had je zelf gemeten eigenlijk met jouw methode? Iets van 535 of zo?
Ja, dat is bekend, dank!
Het is een tijdje geleden, heb even niets aan het project gedaan, kan wel iets van 535 zijn. Ik heb ook iets anders waar ik mee zit....aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets doe worden er best wel wat fouten gemaakt, dat is naast de frustratie ook best goed, ik weet nu waar ik op moet letten, leerproces.

Het volgende....
Het betreft een kast uit 5 delen, op de eerste afbeelding is duidelijk zichtbaar dat dit m'n eerste keer is. Het bovenste schuine paneel loopt niet synchroon met de balk.
voorkant.png

Ik heb de afstand opgemeten en het blokje gebruikt om de overige verticale panelen te markeren zodat ze allemaal dezelfde afstand hebben.

blokje.png


Ik teken af en kort het paneel af......
aftekenen.png


Uiteindelijk is de afstand langer dan het blokje terwijl ik echt net vóór de markering afkort....
verschil.png
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Uiteindelijk is de afstand langer dan het blokje terwijl ik echt net vóór de markering afkort....
Beetje flauw, maar kort je écht wel aan de juiste kant van de markering af? Als het verschil "precies" de dikte van je zaagsnede is, dan zit je waarschijnlijk aan de verkeerde kant.

Wat ook kan zijn: doordat je blokje nogal smal is (iig op je tekening), kan het zijn dat je niet altijd op precies dezelfde plek meet of 'm niet haaks op de dakbalk houdt / hebt gehouden.

Of: Is het geheel een beetje naar links verschoven en/of heb je de kastelementen iets breder gemaakt? Dan kom je ook op een andere verticale afstand van de balk uit.

En als laatste: als je van de hoogste staander van het kastdeel iets afzaagt, dan heeft dat gevolgen voor de schuine afstand; die wordt dan kleiner. Als je de schuine plaat (die groene uit je allereerste tekening) niet navenant kleiner hebt gemaakt, druk je de bovenkant iets uit elkaar, waardoor je iets meer naar links uitkomt en dus verder van de dakbalk afzit. Andersom: als je iets van de kortste staander afhaalt, dan zal het schuine gedeelte langer worden.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
398
115
Zuidoost Brabant
Ik denk dat je de hoek van het dak eerst wat exacter moet meten zodat je niet steeds hoeft bij te meten en te zagen. En misschien de schuine plank uit één stuk maken over de volle breedte/lengte van de 5 delen...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Passen is makkelijker en nauwkeuriger als uitmeten. Pak je achterwand, zet deze tegen de muur. Pak een brede plank, houd deze langs het dak op zijn plaats en teken de lijn eronder af op je achterwand. Je hebt nu nauwkeurig de hoek bepaald. Deze hoek kun je gebruiken om je machine in te stellen. Zaag hiermee de zijkanten onder de juiste hoek. Pas dan het tussenstuk af, gebaseerd op de overgebleven ruimte. Gebruik voor het fixeren van de tussenruimte tijdelijk je planken. Alles past dan veel beter, en bijna altijd in 1 keer.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik werk met dit soort klussen altijd met een loodlijn op de muur. Dus een lijn horizontaal waterpas op bijvoorbeeld 100 cm hoog + een verticale lijn op ook 1 meter uit de zijkant.
Wel van tevoren goed opmeten of de vloer 100% waterpas loopt, zo niet dan ook op 10 cm van de vloer een waterpaslijn zetten om het verschil in vloerhoogte goed te kunnen meten.
Vervolgens vanuit de verticale lijn de elementen op de muur uittekenen. Dus de buitenwerkse maten van alle corpussen (kastdelen).
En om de juiste hoek te bepalen nog eens per corpus een horizontale lijn vanaf het laagste punt, en eventueel ook met een rechte lat/waterpas een lijn op vaste afstand van het plafond. Dan vanuit het kruispunt met de horizontale EN verticale lijn de hoek opmeten met een zweihaak, al dan niet digitaal.
Dus niet met kleine blokjes zoals jij hebt gedaan omdat je die makkelijk kunt verschuiven.

Dan heb je rechthoekige blokken + daarboven driehoeken die je relatief makkelijk kunt opmeten en heb je geen kans op meetfouten doordat je schuin meet of je hulpblokjes verschuiven. Deze opgemeten maten kan je vervolgens makkelijk overzetten op je plaatmateriaal. ALs je dan eerst de achterwanden van de kastdelen zaagt, kan je die gebruiken om te passen of je de maten goed hebt overgenomen en op basis daarvan de zijkanten zagen (en de achterkant vervolgens ook gebruiken om de corpus haaks te krijgen).
En de lijnen op de muur helpen je vervolgens bij het plaatsen om te controleren of de kast goed staat, zonder dat je dan weer moeilijk moet doen met waterpassen etc.

Wil/kan/mag je niet op de muur tekenen, dan kan je deze eerst beplakken met dun papier (bijvoorbeeld inpak- of kaftpapier) dat je met schilderstape op de muur plakt, en daar deze tekening op maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy, 3xtr3m3 en mink

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Beetje flauw, maar kort je écht wel aan de juiste kant van de markering af? Als het verschil "precies" de dikte van je zaagsnede is, dan zit je waarschijnlijk aan de verkeerde kant.

Wat ook kan zijn: doordat je blokje nogal smal is (iig op je tekening), kan het zijn dat je niet altijd op precies dezelfde plek meet of 'm niet haaks op de dakbalk houdt / hebt gehouden.

Of: Is het geheel een beetje naar links verschoven en/of heb je de kastelementen iets breder gemaakt? Dan kom je ook op een andere verticale afstand van de balk uit.
Kasten zijn inderdaad niet allemaal even breed.

En als laatste: als je van de hoogste staander van het kastdeel iets afzaagt, dan heeft dat gevolgen voor de schuine afstand; die wordt dan kleiner. Als je de schuine plaat (die groene uit je allereerste tekening) niet navenant kleiner hebt gemaakt, druk je de bovenkant iets uit elkaar, waardoor je iets meer naar links uitkomt en dus verder van de dakbalk afzit. Andersom: als je iets van de kortste staander afhaalt, dan zal het schuine gedeelte langer worden.
Dit kan het inderdaad zijn, de formule voor een acurate berekening van Ditch Deurne kan hierbij van dienst zijn. Dank voor je tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.