Ik ga een bootje bouwen!

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Ad, ik volg met interesse je project. ben zelf net klaar, en herken de afwegingen bij de start, en de eerste keer werken met epoxy, en vinden juiste werkplek. via onderstaande link zijn foto's te volgen van project, 3 weken geleden afgerond,

https://www.facebook.com/media/set/...073741828.100010422944904&type=1&l=b1b12e6ef4

Album is openbaar

gaat helemaal goed komen Ad!,

succes, benno

Mooi project Benno!
Wel een vraagje naar aanleiding van de foto's, waar dient het piepschuim eigenlijk toe?

Grt. Ruben
 

benno

Nieuw lid
31 aug 2015
2
0
Ruben,

Als het goed is, is het niet nodig, maar mocht je omslaan, is je drijfvermogen groter,. Daar waar piepschuim is, kan geen water komen. Boot voldoet aan bepaalde CE normen, vandaar dat voor en achterplecht zijn gevuld met piepschuim. (Wellicht zou je het ook kunnen oplossen met luchtkasten, maar tussen de doftplanken zit wat ruimte en zou er wat water binnen kunnen komen). Ontwerper heeft in bouwbeschrijving voor deze oplossing gekozen. Formeel moeten er ook nog drijflichamen aan de zijkanten zitten om aan de eisen te voldoen, (bij bepaalde type jollen en ik meen bij optimisten is dat ook het geval),

groet, Benno
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Ah, kwestie van lekstabiliteit dus...
Niet aan gedacht! Varend dus overbodig :)

Bedankt voor de toelichting en veel vaarplezier!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bedankt voor de leuke reacties. Dat geeft de burger weer moed. :)

Het is de MacGregor Canoe van Iain Oughtred. De tekeningen heb ik bij de woodenboatstore gekocht. Intussen heb ik me laten vertellen dat ik ze ook direct bij Iain had kunnen bestellen. Zou zomaar kunnen.

@Benno: Daar doe je het voor. Over twee jaar wil ik ook zo staan. :)
13517419_272792063078223_1224195056990426204_o.jpg
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
@placebo: Bedankt, maar dit is de boot van Benno. De mijne is nog niet helemaal zover. :)

Intussen is het wel weer tijd voor een kleine update dus daar gaan we:

De afgelopen tijd heb ik gebruikt om een dak boven de werkplek te maken. Nou is dak een beetje een groot woord, het zijn een paar lappen aan touwtjes onder de pergola, maar in ieder geval staat de boot nu droog.
Ik had natuurlijk ook voor een paar euro een stel dekkleden bij de bouwmarkt kunnen kopen maar mijn bootje moet ooit ook nog zeilen krijgen en dit leek me wel een goede oefening. Van een afstand ziet het er nog helemaal niet zo slecht uit. :eek:

10.jpg

Hier ben ik de spanten op het frame aan het bevestigen. Eerst zo nauwkeurig mogelijk de spantafstanden op één drager van het frame afgetekend, vervolgens dit haaks overgenomen op de andere drager en daarna een dag beziggeweest met controleren, nameten, corrigeren, nog weer controleren, enzovoort. Uiteindelijk maar gestopt toen ik het gevoel kreeg dat dit voor mij het best haalbare was. Er zit vast ergens nog wel een milimeter naast dus de rompt wordt ongetwijfeld niet perfect recht, maar, zoals Professor Little op een ander forum al eens zei: "the sea is all lumpy anyway".
Een lijntje gespannen waar het midden van de spanten moet komen en toen maar gewoon gaan schroeven.

20.jpg

Euh...:confused:
Hoe kan ik er zover naast zitten?

30.jpg

Ah, dat verklaart. :)

40.jpg

Veel beter zo.

50.jpg

60.jpg

Zoiets gaat het worden. Voorlopig ben ik niet ontevreden.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Leuk om de voortgang te zien! 't Is alleen niet het lekkerste weer wat er aan zit te komen, om buiten in te klussen... Hou je het wel warm? ;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tja, wat timing betreft had het beter gekund. :eek:

Ik heb voor dit project het hele idee van planning radicaal overboord gegooid. Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Alleen kan dat dus betekenen dat ik ijzer sta te smeden als het koud is. Eigen schuld, zullen we maar zeggen. Gewoon harder slaan is meestal de oplossing. :)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
He Ad,

Ik weet dat er een club is die veel kennis heeft, je kan eens kijken naar de website www.natuurlijkvaren.nl of hier (de boot van mijn vader).

succes met je project en ik zie veel overeenkomst met het eerste project van mijn pa, die ook onder een afdakje stond in de tuin :)
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Hallo Ad

Ik zie dat je buiten bezig bent, maar hoe ga je dat met lijmen doen?

Ik koop al in de winter speciale harder voor mijn epoxy maar die is ook minimaal tot +5C
Ik denk dat houtlijm het ook niet erg prettig vind tegen het vriespunt aan.


Gr Ernst
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik ga het gewoon van het weer laten afhangen hoe en wanneer ik ga lijmen. Ik heb de indruk dat de meeste lijmen winterharder zijn dan ik. :)
Er zijn nog genoeg klussen die ik gewoon binnen kan afwerken, zodra het weer het toelaat ga ik weer buiten bezig.

Iets anders:

Hout transporteren blijft voor een amateur toch vaak een beetje een gedoe. :)
plankje.jpg
Dit perfecte stuk essen levert het materiaal voor de kiel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Ad,

Voor je volgende transport op de fiets: deze ;)
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die wel eens moeite heeft dingen voor elkaar te boxen :)

Grt.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Vandaag heb ik eindelijk weer eens serieus aan mijn bootje kunnen werken.

Dit keer was de kiel aan de beurt.
Begonnen met het onwijs grote stuk hout van de vorige foto. Een 6 meter lange essen plank van ongeveer 15x3 cm. Daaruit moet een kielbalk van 1,5 x 4cm worden gehaald.

Ik ben begonnen met 1 kant haaks en recht te schaven.

DSC04212.jpg

Dat was even een klus maar uiteindelijk was dit het resultaat. Er zit nog iets van een golfje in, maar als je weet dat deze balk 6m lang is dan vind ik het heel acceptabel. enigszins noodgedwongen, ik kan nog een maand blijven schaven maar beter krijg ik het niet. :)
DSC04217.jpg

De rechte kant gebruikt om een lijn op (ruim) 4 cm te zetten,
DSC04219.jpg

Een keer diep ademgehaald en toen gewoon maar begonnen te zagen.
DSC04221.jpg

even opletten dat de workmate niet doormidden gaat. ;)
DSC04223.jpg
En toen was ik opeens aan het einde van de plank aangekomen.

Uiteindelijk viel het allemaal dus heel erg mee. Ik vond een paar weken geleden op de markt in Rotterdam een mooie grote zaag, 75cm lang blad, 5TPI. Even netjes schoongemaakt, geslepen en gezet, en die ging er doorheen als boter. Bij dit soort klussen heb ik mezelf aangeleerd niet te kijken naar wat ik nog moet, maar alleen naar wat ik al gedaan heb. Met als resultaat dat de plank opeens op was.

DSC04225.jpg
Zo ongeveer gaat het worden. De kiel licht nu nog op zijn kant, hij moet nog exact op 4cm worden afgewerkt anders past hij niet in de uitsparingen in de tijdelijke spanten. Daarna nog een keer in de lengte door, om de hoogte van 3 terug te brengen naar 1,5 cm. En daarna afschuinen zodat hij mooi strookt met de hulpspanten. Maar dat is voor de volgende keer.
 

Bijlagen

  • DSC04212.jpg
    DSC04212.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 376
  • DSC04217.jpg
    DSC04217.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 374
  • DSC04219.jpg
    DSC04219.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 372
  • DSC04223.jpg
    DSC04223.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 370
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Weer een update van de tergend langzame bouw van mijn bootje.

Ik heb bij het maken van de voor- en achtersteven ontzettend zitten piekeren over de vraag hoe je de de maten van de tekening op het hout overneemt.
Van alles geprobeerd. Hout op de tekening leggen en dan proberen over te tekenen, tekening op het hout leggen en met spijkertjes overnemen, tekening overtrekken over kalkpapier, uitknippen en dan op het hout plakken, zeg het maar, ik heb het gedaan.
Wat uiteindelijk voor mij werkte was de manier die mijn oud-achteroom ook gebruikte toen hij in de Wetering boaties bouwde: een mal maken van goedkoop hout. In mijn geval waren dat een paar afvalstukjes hardboard.
foto1.jpg
De belangrijkste lijnen overtrekken op kalkpapier, papier met een willekeurige lijm op het hardboard plakken en daarna heel snel met een zaag en een klein schaafje op maat maken. Wat er daarna met het papier gebeurt maakt niet uit, de belangrijkste maten zitten nu in de mal. Minutenwerk, meer is het niet. En die mal kun je dan heel gemakkelijk over het hout blijven schuiven tot het allemaal perfect uitlijnt, aftekenen, door de lintzaag, even met een schaaf erlangs en klaar. Ik denk dat ik dit truukje intussen aardig onder de knie heb.

De kiel is intussen ook op dikte gezaagd dus ik kan kijken hoe de boel op elkaar aansluit.
foto2.jpg

foto3.jpg
Toch een wat bijzonder moment. Tot nu toe ben ik alleen bezig geweest met allerlei hulpconstructies maar dit zijn echt structurele delen die daadwerkelijk op deze plek onderdeel van de boot worden. Dus nu is het even tijd voor een klein feestje. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.