Iets laten draaien

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een lagerbus van pokhout.
Ik denk niet dat dat werkt - volgens mij werkt een lager van pokhout alleen onder water, en onder druk/wrijving echt goed - er ontstaat dan een water/vet (uit het hout) slurry - zoals in een schroefaslager. Of onder voldoende druk, zodat het lagerblok heet wordt en de inhoudsstoffen in het pokhout 'smelten' en het lager smeren - zoals in een koningspil in een windmolen. Onder dat soort omstandigheden werkt pokhout als een zelfsmerend lagermateriaal. In de hierboven beschreven toepassing waag ik dat te betwijfelen. Als het uitsluitend om de gladheid van het materiaal gaat kun je denk ik beter (en goedkoper) een lagerbus uit delrin draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Ik kan me bijna niet voorstellen dat wrijvingsarme draaiing van het bovengedeelte nodig is. In plaats van zo'n stander wordt vaak een breikom gebruikt, waarbij de bol ronddraait in een houten kom en de draad door een nauwe opening wordt getrokken. Dat geeft al met al veel meer wrijving en breisters zijn er blij mee. Je zou dus m.i. net zo goed een stander zonder bewegende delen kunnen maken.
Ik denk ook dat men niet blij zal zijn met een super lage wrijving door een te goede lagering. Als je dan een rukje aan de wol geeft gaat het ding een paar seconden draaien en spuwt het enkel meters wol uit, die mogelijk in de war geraakt.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Ik denk ook dat men niet blij zal zijn met een super lage wrijving door een te goede lagering. Als je dan een rukje aan de wol geeft gaat het ding een paar seconden draaien en spuwt het enkel meters wol uit, die mogelijk in de war geraakt.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Niet mee akkoord, het is juist de bedoeling dat je geen ruk meer aan je wol moet geven, dat je gewoon kan breien/haken en dat je draad vanzelf meekomt. Als je er een ruk aan geeft gebruik je het in mijn ogen gewoon verkeerd ;). Enfin, zodra ik een prototype heb laat ik het aan de klant zien en dan zie ik wel wat ze zegt, aangezien zij zelf een wol- en toebehoren winkel heeft zal ze het wel weten ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.