Iets laten draaien

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Hey,

Ik heb van een klant de vraag gekregen om volgende na te maken in een modern design:
(1).jpeg

Hierbij draaien de twee platform los van elkaar. Nu zit ik al een tijdje mijn hoofd te breken over hoe ik dit kan laten draaien. Ik heb al wat met lagers gepruts maar zie niet direct hoe ik die hierin kan monteren. Iemand die kan helpen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Die dunne schijf net onder het touw moet dus meedraaien en de voet moet blijven staan?
Moet het zodanig soepel draaien dat een lager nodig is, of is het voldoende om de beide delen met enige speling in elkaar te laten draaien?
Wil je toch een lager: Dan de pen aan die dunne schijf aan de onderkant laten uitsteken en afdraaien tot de binnendiameter van een stalen kogellager; even lang als de breedte van het lager. Bovenin de voet een gat draaien met de buitendiameter van het lager. En dan voorzichtig in elkaar persen.
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Die dunne schijf net onder het touw moet dus meedraaien en de voet moet blijven staan?
Klopt
Moet het zodanig soepel draaien dat een lager nodig is, of is het voldoende om de beide delen met enige speling in elkaar te laten draaien?
Denk wel dat dat best is, de bedoeling is dat het mee draait terwijl je aan het haken of breien bent zodat je bol wol mooi afrolt
Wil je toch een lager: Dan de pen aan die dunne schijf aan de onderkant laten uitsteken en afdraaien tot de binnendiameter van een stalen kogellager; even lang als de breedte van het lager. Bovenin de voet een gat draaien met de buitendiameter van het lager. En dan voorzichtig in elkaar persen.
Gaat dit stevig genoeg zitten? Heb dit eens geprobeerd met een lager met buitendiameter 20mm & binnendiameter 10mm en dan met een forstner boor een gat geboord en als pen een deuvel gebruikt maar dit zat niet supervast en had ook redelijk wat zijdelingse speling
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Hoe nauwkeurig was dat geboorde gat en de diameter van de deuvel? Ging alles zonder moeite in elkaar of was er lichte overtuiging nodig? Bij dat eerste zou het zomaar kunnen dat de gaten toch iets overmaats of de deuvel te dun is geweest.
Eventueel wat lijm ertussen?
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Plaatje FTFE er onder. Zou dat werken?
Wat is dat?

Hoe nauwkeurig was dat geboorde gat en de diameter van de deuvel? Ging alles zonder moeite in elkaar of was er lichte overtuiging nodig? Bij dat eerste zou het zomaar kunnen dat de gaten toch iets overmaats of de deuvel te dun is geweest.
Eventueel wat lijm ertussen?
Heb ze er wel even moeten inklappen, ik kan wel eens proberen met wat lijm om te zien wat dat geeft, en best een twee componenten lijm ofzoiets?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
136
FTFE ook wel Teflon genoemd. Lekker glad spul…. Maken ze nep ijsbanen van zo glad is het.
 

jorisvh

Post veel
Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat in het oude ontwerp een metalen kogellager zit.
Ik denk dat even met een theelichtje over de tov bewegende onderdelen wrijven voldoende is. Eventueel een gat in een theelichtje boren en dat als “lager” inbouwen?
Je wil niet te veel inertie toevoegen aan het draaiende deel en de wrijving ook niet tè klein maken zodat, als je een kleine ruk aan het touwtje geeft, niet de hele bol afrolt.
Geef eens een stevige ruk aan de rol toiletpapier en je zal zien wat ik bedoel 😜.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Je zou het ook met knikkers kunnen doen.
Blijft de voet ook nog stevig staan.
Heb er een keertje enkele draaischijven gemaakt om op te boetseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
970
Riemst
Je zou het ook met knikkers kunnen doen.
Blijft de voet ook nog stevig staan.
Heb er een keertje enkele draaischijven gemaakt om op te boetseren.
Eén knikker in een holte in het midden onder de as zou toch voldoende moeten zijn?
Maar zelfs een spijker met ronde kop (zo eentje die gebruikt wordt voor bekleding op stoelen vast te zetten)onder de as en een carrosserie ring in het gat zal waarschijnlijk voldoende zijn.
Of gewoon maken zoals het origineel.
En een extra bus voor de geleiding van de as draaien uit een harde, compacte houtsoort die eventueel in olie gedrenkt is.
Maar een busje uit kunststof of metaal heeft het voordeel dat het niet vervormd. Een gat in hout blijft niet perfect rond door het werken van het hout.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.088
401
zelf zou ik de voet met een pen uitvoeren en in het bovenstuk een wat te ruim gat boren
zodat het draaipunt een cm of 10 boven de onderkant komt te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Knikkers als je toch zelf een draaibank hebt is het toch gemakkelijk om in bijde schijfen een lichte u te draaien
En dan bijna vol gooien met kleine knikkers voordeel is dat deze niet roesten
2 velletjes van dat gladde teflon kan je ook proberen maar dan ook om de as heen voor de weerstand
Of het bestaande klos houder? Bekijken waar die op draait, mischien denk ik veelste moelijk en is de oplossing
Veel eenvoudiger
Mooi project om te maken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.249
540
Eanske
ingoogni.nl
Als je het in een lager zoekt, dan een taartslager.
Kogelrollen of kogelwielen zijn een andere optie.
Een lagerbus van pokhout.
Waarschijnlijk allemaal te veel van het goede.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Ik kan me bijna niet voorstellen dat wrijvingsarme draaiing van het bovengedeelte nodig is. In plaats van zo'n stander wordt vaak een breikom gebruikt, waarbij de bol ronddraait in een houten kom en de draad door een nauwe opening wordt getrokken. Dat geeft al met al veel meer wrijving en breisters zijn er blij mee. Je zou dus m.i. net zo goed een stander zonder bewegende delen kunnen maken.

Maar goed, als het toch soepel moet draaien, zet het bovendeel dan op een verticaal asje van messing rondstaf 8 mm. Het asje vast te zetten in de voet en vrij draaiend in een iets te ruim geboord gat in de stok.
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Bedankt allemaal voor de vele reacties en ideëen. Akkoord dat het misschien niet 100% nodig is om dit met een lager op te lossen, maar ik denk wel dat dit het beste resultaat zou geven en daar doe ik het uiteindelijk voor ;). Die lazy susan lagers lijken me inderdaad wel een goede oplossing, ik heb er zo eens een setje besteld en ga het daar eens mee proberen. Ik hou jullie op de hoogte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.