Thee capsule houder

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Om een belangrijk eerste-wereld probleem op te lossen was er behoefte aan een houder voor thee capsules (beetje zoals nespresso maar dan voor thee).
Wat ik daar voor bedacht heb: een kubus met aan elke zijde ruimte voor 2x 4 cups, in een houder waar je de cups kan in- en uitschuiven. Daar wordt het niet duidelijker van ben ik bang maar de foto's gaan helpen!
De kubus moet kunnen draaien ten op zichte van de voet, zodat je de verschillende smaken thee kan pakken zonder het hele object te moeten verplaatsen. En gewoon omdat het kan is het mooi om iets ornamenteels aan de bovenkant te hebben.
Ik speelde al langer met het idee en heb reeds in 2018 (!) op de open dag hout een begin gemaakt met een gesneden vogel, zie dit draadje.
Nu eindelijk ook de rest gemaakt.
Tulpenhout voor de zijden, eik voor de voet en de afdekplaat; de vogel is uit linden hout, dat past goed bij het tulp en de eik contrastreert mooi vind ik. Afgewerkt met citroen olie, alleen de voet heb ik in de cire was gezet.


De kubus: Verstek over de lange zijden (dat doe ik nooit meer, met hout wat niet perfect recht en uitgewerkt is krijg je dat niet goed; gelukkig verdoezelt een onscherpe foto dat een beetje) en box joint aan de bovenkant
small_1 kubus.jpg
De box joint had ik eerst gefreest, tot bij de laatste vinger de boel flink uit brak. Tweede poging maar met de zaagtafel gedaan.

De as is een metalen staaf van 8mm, kogellagers met stelringen om de as en vervolgens in de houten plaatjes geperst; de lagers zijn 22mm diameter, maar een 22mm gat met een speedboor was net te ruim; uiteindelijk heb ik een 20mm gat geboord en met de dremel uitgeschuurt tot het "net niet" paste, en met wat geweld in het hout geperst.
- staaf boven en onder getapt en (later) met loctite en een busje de voet en vogel op de as. Met het handje M8 draad tappen is een therapeutische ervaring, een ronde staf klemmen is dat niet maar met twee machine klemmen en wat plankjes met v-groeven is het toch gelukt.
small_3 as.jpg

Voor de stevigheid heb ik 2 groeven aan de binnenkant gefreest en daarin 2 dunne plaatjes in de kubus gelijmt.
small_4 binnenkant.jpg


Het "vasthouden" en in/uit schuiven van de capsules komt nauw, hiervoor heb ik acrylaat (met glas-look) laten lasersnijden. m4 gaatjes om de platen op de kubus te schroeven, als afstandhouders gebruik ik "gewoon" een extra moer. Zo gaat het er dan uit zien:
small_5a concept.jpg
Achteraf een slordigheidje, ik had de hoeken aan de binnenkant van het acrylaat af moeten ronden; het is niet echt scherp maar het oogt niet vriendelijk, en omdat het toch laser gesneden is had het vrijwel geen extra werk betekend. Jammer maar ook zonde om alleen daarvoor nieuwe te laten maken.

Alles klopt, goed bedacht, lijmen maar!
small_6 lijmen.jpg
Ik sta er elke keer weer van te kijken wat een stress moment dat is; ondanks goede bedoelingen en strakke voorbereiding gaat het met twee handen in elkaar lijmen van 7 onderdelen nooit soepel.

Ik had in eerste instantie een kleine ronde voet in gedachten die "in" de kubus valt:
small_7 voet 1.jpg
Leuk bedacht maar bleek niet stabiel genoeg: als je de kubus wil draaien duw je het geheel bijna omver. Jammer want zonder draaibank heeft het me een eeuwigheid gekost om dat ding mooi rond te schuren. Gelukkig heb ik bij een forum lid twee forse eiken tafelpoten mogen ophalen dus ik had genoeg materiaal voor een stevigere voet; het is geworden een vierkant van dezelfde maat als de kubus, aan de bovenkant afgerond met een kantenfrees.

En daarmee is dit het eindresultaat:
small_8 totaal.jpg
small_9 totaal.jpg

Het is redelijk geworden wat ik er van verwacht / gehoopt had. Allerlei slordigheidjes die de volgende keer beter zullen gaan maar de verhoudingen "kloppen" en het werkt! De as zit net niet helemaal in het midden van de kubus ondanks dat ik de diagonalen heb afgetekend en met de boorstandaard het gat heb geboord. Ik denk dat tijdens het gestuntel met lijmen ik de kubus een klein beetje "misvormt" heb. Op zich geen ramp maar omdat de voet "bijna" dezelfde maat heeft valt het nu heel erg op, van de ene zijde steekt de kubus uit en van de andere zijde net niet. Ook de vingers aan de bovenkant sluiten niet allemaal mooi aan, na het zagen iets te enthusiast de zaagsporen weg gevijld aan 1 kant. En zoals eerder beschreven de verstekken over de lange zijden zijn niet perfect, gelukkig valt dat nauwelijks op vanwege de acrylaat covers.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.