Iemand ervaring met Midi PRO bedverlenging?

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik zou graag wat grotere werkstukken draaien op mijn Midi Pro (centerhoogte 178mm)
Hiervoor zijn 2 aan elkaar gekoppelde bedverlengingen nodig (2x 125 EUR) die dan los van de draaibank staan.
Heeft iemand daar ervaring mee of is er een goedkopere oplossing?

Dit dus:

wv-midipro-sfeer-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik was begin dit jaar van plan om ook deze draaibank te kopen maar ben gegaan voor de Twister FU 180, bij deze bank kan ik een bedverlenging dwars voor het bed monteren en daardoor ook grotere diameters aan de voorzijde bewerken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dat zou ik aan Ronald Kanne gaan vragen. Het hangt er mi vanaf wat je wil gaan draaien, hoe lang hoe dik, een spindel lijkt me eerder OKAY dan een boomstammetje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Waarom 2 bedverlengingen. Op de foto zie ik er maar een. Ik heb de fu 180 zonder onderstel en kom ook in de problemen met de 180mm. Deze oplossing zou voor mij ook wel eens een idee zijn.
Er zijn ook nog staande leunspanen. Bel eens met Ronald Kanne van de houtdraaierij,
Wil je wat meer toebehoren van deze draaibank zien kijk dan eens op de site van Schulte drechslerbedarf,
Soms heeft Ronald ze wel en staan ze niet op de site en hij heeft korte lijnen met Schulte.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaag

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Op de foto zie je twee bedverlengingen (iedere verlenging heeft maar 2 voetjes). Als je inzoomt zie je de koppeling tussen beide.
Ik overweeg dit ook voor mij Midi Pro, maar ‘t staat nog wat lager op het verlanglijstje. Eerst meer hout 😁
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het zijn er weldegelijk twee hoor, op de foto. Die twee op de foto zijn gekoppeld om op 4 voetjes - vrij - te kunnen staan (de bedverlengingen voor de midi range hebben maar aan 1 kant pootjes. De ander kant koppel je normaliter aan het bed).
En: inderdaad verstandig om even met Ronald contact op te nemen.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij de FU 180 kan de bedverlenging in het midden aan het bankbed gekoppeld worden, daarmee heb ik de mogelijkheid om naar keuze, de vaste kop links of rechts van de verlenging te plaatsen zodat het werkstuk rechtsom kan draaien, want niet alle hulpstukken hebben een beveiliging tegen aflopen bij linksom draaien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Bij de FU 180 kan de bedverlenging in het midden aan het bankbed gekoppeld worden, daarmee heb ik de mogelijkheid om naar keuze, de vaste kop links of rechts van de verlenging te plaatsen zodat het werkstuk rechtsom kan draaien, want niet alle hulpstukken hebben een beveiliging tegen aflopen bij linksom draaien.
Dit klopt maar je wint dan geen hoogte
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Wel een beetje want ik heb met een tussenplaat de bedverlenging lager gemonteerd en een steun naar de vloer aan het uiteinde geplaatst.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In de beschrijving op de site van Schulte wordt er niet gesproken van twee bedverlengingen. Ofwel als beitelsteun ( de bovenste foto), of als extra stabiliteit bij grotere, onregelmatige stukken.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om grote, zware en instabiele stukken te draaien die groter zijn dan de hoogte boven het bed.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Op MIDI PRO Bedverlenging - De Houtdraaierij Multifunctioneel! staan de mogelijkheden uitgelegd. Ik zou het inderdaad enkel gebruiken voor borden en platte schalen die op voorhand al mooi rond en stabiel gemaakt zijn.


Alternatief is dan een losse driepoot die je op de grond zet en als leunspaan gebruikt. bijv Jet (dure oplossing) of laten maken mits voldoende zwaar. Je zou het zelfs kunnen proberen met een stevige gereedschapssteun. Ik zou de bank dan wel verankeren op je werkbank en niet op losse pootjes laten staan totdat je voldoende vertrouwen hebt gekregen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb de vraag gesteld bij Killinger of ik mijn draaibank op de grond mocht verankeren. Het antwoord was: in geen geval. De voet is van gietijzer en bij vastschroeven is het risico op breuk reëel.
Het bed van de Midi is ook gietijzer, dus neem ik aan dat het antwoord gelijklopend is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CCN 74

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Even een update van dit onderwerp.
Ik heb de bedverlengingen uiteindelijk gekocht. Er zijn er inderdaad 2 nodig om een losstaand bed te vormen.
Er worden per bed 4 bouten bijgeleverd om ze aan het vaste bed te bevestigen, maar om ze aan elkaar vast te maken moet je 4x langere M8 bouten gebruiken. Ik heb de vaste kop 135 graden gedraaid en het bed er schuin voorgezet. Vandaag even uitgeprobeerd met een stuk populier van rond de 50cm diameter, net de buitenkant gedraaid en dat gaat perfect, maar dat is ook zeer licht hout. Ik probeer later met wat hardhout.

IMG_20201206_095950.jpg

IMG_20201206_105113.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.