Iemand ervaring met low speed bankslijper (Dictum)?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Denk niet dat dit helemaal klopt. Je kan ze zelfs bij knive and tools bv bestellen
ik denk het toch wel: belgisch blauwe wetsteen en belgische hardsteen zijn gewoon twee verschillende materialen - het gaat hier dus om semantiek. BBW is een van oorsprong sedimentair gesteente dat samen met coticule voorkomt, op een beperkt aantal plaatsen, waaronder de omgeving van Vielsalm- dit sediment bevat veel spessartien. Belgische hardsteen is een sedimentair kalksteensoort die op veel meer plaatsen voorkomt, en is ondanks zijn naam bepaald niet hard - meer zoiets als marmer (is mineralogisch gezien ook niet hard..)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Misschien iets meer uitgeven en een 200mm bankslijper kopen.
Je kunt voor deze machine ook een CBN wiel kopen, maar daarmee wordt het gelijk wel een stuk kostbaarder (en het is niet echt noodzakelijk)

hieronder een kopie van een bericht wat ik in een andere draadje heb geschreven.

Omdat ik gereedschap (helaas) nogal leuk vind, heb ik eigenlijk alles wel liggen/uitgeprobeerd. Japanse stenen, diamantstenen, Tormek T7. Maar ik gebruik eigenlijk alleen een nog (langzame) bankslijper met een CBN wiel (korrel 500)
dehoutdraaierij.nl

Slijpmachine 400 W met 1 CBN wiel. Ultiem slijpen!

Slijpmachine van 400 W met 1 CBN wiel. Ultiem slijpen van beitels begint hier! CBN werkt supergoed voor HSS staal.
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl
Een steun van Tormek gemonteerd
dehoutdraaierij.nl

BGM 100 gebruik alle Tormek accessoires ook op alle slijpmachines

Met de BGM 100 gebruik je alle Tormek accessoires ook op andere slijpmachines. Met je beitel in de slijphulp wisselen van slijpmachine!
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl
+
dehoutdraaierij.nl

Tormek SVD-110 universele Steun - De Houtdraaierij

Met de Tormek SVD 110 slijp je makkelijk al je schrapers, schraapstalen etc. Houtdraaiers kunnen hun platte beitel erop slijpen...
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl

Afwetten doe ik met een Coticules (de zandkleurige). Hierna is de beitel voor mij scherp genoeg.
De bankslijper heeft (in mijn beleving) het voordeel van geen gedoe meer met water en het gaat zoveel sneller.
(bijv als er een kleine beschadiging in de beitel zit)

De Tormek steun is zo stabiel en groot, dat gaat heel gemakkelijk uit de hand.
Zo'n slijpmachine geeft een klein beetje een hol profiel, wat ik als een voordeel ervaar. Bij het wetten wordt alleen een klein randje meegenomen. Na een tijdje, als de beitel wat minder scherp is , kun je makkelijk/snel alleen opnieuw "wetten" en de beitel is weer scherp.
Voor de coticules gebruik ik eigenlijk niet eens met water, maar (kan dit als jongens onder elkaar) gebruik een beetje spuug.
Dit is ook een mooie machine, lijkt me. Ga ik ook in mijn keuze betrekken. Ik denk inderdaad wel in eerste instantie zonder het CBN wiel. Wat is het grote voordeel van dit CBN wiel ten opzichte van een normale steen? Door de lage toeren van deze machine is het verbrand-risico toch ook al een stuk kleiner?
Wat vind je van de leenspaan die hier standaard op zit? Kan het ermee door, of is het toch eigenlijk wel direct zaak er een torment hulpstuk bij te nemen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Slijp maar eens een paar hooggelegerde houtdraaigutsen. Dan kan je vaak je steen afritsen. Gebruik je zachter staal dan heb je veel minder last.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Door de lage toeren van deze machine is het verbrand-risico toch ook al een stuk kleiner?
Door het lage toerental wel iets kleiner, maar je moet nog steeds voorzichtig zijn. Met het CBN wiel is de kans nog kleiner, maar zelfs met een CBN wiel lukt het me nog steeds om bij verfkrabbers, de zijpunten te verbranden :)
Wat vind je van de leenspaan die hier standaard op zit? Kan het ermee door
Ik heb gelijk aan aankoop de Tormek steun gemonteerd, dus de bijgeleverde steunen nooit uitgeprobeerd. Maar ze zagen er stabiel uit.

Aan de andere kant, de eerste 20 jaar altijd met een normale bankslijper en de standaard steunen gewerkt. Regelmatig zijkanten van beitels verbrand ;-) Grootste nadeel van de (goedkope) standaard steunen is dat ze nooit geheel parallel staan aan de steen waardoor mooi "haaks" wat lastig is. Beitels werden vroeger snel kort bij mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
ik denk het toch wel: belgisch blauwe wetsteen en belgische hardsteen zijn gewoon twee verschillende materialen - het gaat hier dus om semantiek. BBW is een van oorsprong sedimentair gesteente dat samen met coticule voorkomt, op een beperkt aantal plaatsen, waaronder de omgeving van Vielsalm- dit sediment bevat veel spessartien. Belgische hardsteen is een sedimentair kalksteensoort die op veel meer plaatsen voorkomt, en is ondanks zijn naam bepaald niet hard - meer zoiets als marmer (is mineralogisch gezien ook niet hard..)
Oeps, mijn fout. Je post blijkbaar niet goed genoeg,gelezen. Er is idd een verschil tussen beide stenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.