Idee om het UJK Parf Mk II Guide System te verhuren

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Mijn werkbank is aan vervanging toe en ik wil het ineens goed doen deze keer en denk er aan om het UJK Parf Mk II Guide System aan te schaffen zodat ik de werkbank met zekerheid kan gebruiken om plaatmateriaal te verzagen.

Maar de kost van dit systeem doet me natuurlijk twijfelen, 230€ is niet niets!

Nu speel ik met het idee om het systeem te verhuren eens mijn eigen werkbank klaar is. Om zeker te zijn dat de huurder er goed mee omspringt en ook telkens op tijd wordt terug gestuurd dacht ik 200€ waarborg te vragen voor een huur van 2 weken. Het kan dan bij mij opgehaald worden of ik verstuur het naar de huurder. Komt het systeem in goeie staat en op tijd bij mij terug dan stort ik de 200€ terug min 20€ + verzendingskosten. Dus zo zou je het systeem kunnen huren voor 20€ + 2 x verzendingskosten.

Lijkt jullie dit haalbaar en zou hier interesse voor zijn?

Laat gerust jullie mening weten!
 
  • Leuk
Waarderingen: John d

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het idee om de kost te delen/spreiden is prima
ten slotte zijn we allemaal collega's die van onze hobby willen genieten, maar zonder nutteloze kosten te maken
als ik mij dat goed herinner, dan loopt er reeds een draadje over een 'gezamenlijke' aankoop van dit systeem, alsook over alternatieven
het nadeel aan verhuren is dat de verzendingskosten dubbel zijn
een alternatief voor verhuren door 1 persoon (jij in dit geval ;-) is het doorverkopen tegen een prijs die bij elke doorverkoop met een vast bedrag vermindert
men zou het zo kunnen organiseren, dat wie het aankoopt, reeds vooraf iemand heeft aan wie hij/zij het kan doorverkopen
blijft uiteraard de vraag wat er met dit systeem op het einde geschiedt
maar in ieder geval zal elke aankoper die het doorverkoopt, het voor een fraktie van de prijs kunnen gebruiken hebben
over welk systeem schrijven we precies ?
ik had dit reeds voor de toekomst op mijn kooplijstje staan
aan 136,36 ex btw
is die 230 voor een ander systeem ?
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Het lastigste is als de huurder zegt dat de mal niet is aangekomen. Geef je dan de borg terug of is de huurder zijn geld kwijt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
in vl kan je pakjes met bevestiging van ontvangst versturen
ga je over de grens, dan kan het ingewikkelder worden
Als ik iets verstuur, dan zorg ik altijd dat Track&Trace gebruikt wordt, zo weet je wanneer het verstuurd wordt en afgeleverd is.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Ik heb hetzelfde geprobeert zoiets op te zetten, eigenlijk geen reacties daarop gekregen. Zelf alternatief een poging gewaagd om zelf aan de slag om het systeen na te maken. Hopeloos gevaald, want zo precies (CNC) lukt handmatig nooit.
Echter kwam er wel iemand van woodworking op mijn pad die het systeem (MK2) net had gekocht en hier thuis langs kwam om mij te helpen. Naast dat ik nu een perfecte tafel heb, vindt ik nog belangrijker; ik heb door die ontmoeting er een fijne klusvriend aan overgehouden, misschien nog wel mooier.
Mocht er iemand zijn die het lenen wil en in de buurt? Zeker een overweging waard om met het systeen langs te gaan en het samen klaren, wie weet?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Feitelijk een huurkoopsysteem. Nu ik met succes een eigen mal heb gemaakt, zit ook aan zoiets te denken.

Het lastige is wel wat de toen als iets beschadigd terug komt. Ik weet niet of dat je losse onderdelen kunt kopen van het systeem?
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Het idee klinkt leuk, Ga deze winter een werkbank maken dus ik volg even wat de uitkomst wordt.

@macabre Waar woon jij?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je had dit iets eerder moeten doen, had het mij veel geld gescheeld :p
€20,- + 2x verzendkosten is een koopje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
@Fluo
is dat 'onze' wim kluck uit gaanderen ?
misschien gebruikt hij de zijne niet meer

Bekijk bijlage 92211
Ja dat is de one en only. Laat ik zeer duidelijk zijn : ik heb zeer negatieve ervaringen met het uitlenen van spullen. In de tijd dat ik nog een gereedschappenwinkel had werd er ook wel eens wat uit geleend aan zeer goede bekenden, familie etc etc veel kwam nooit terug. Ik zal dus bijna nooit wat uitlenen tenzij ik daar niet onderuit kan. D.w.z. als ik zelf van iemand wat leen dan kan hij/zij ook wat van mij lenen.
Wel ben ik best bereid om een helpende hand te bieden. We kunnen (na corona) eens kijken of we een groepsworkshop mft gaatjes boren organiseren en wil dan best mijn systeem meenemen. Hoe we omgaan met slijtage en breuk moeten we wel bespreken. Binnenkort ga ik beginnen aan een modulaire mft tafel met schragen als poten groot 4 mdf panelen 120x60. Dus aan elkaar een hele plaat min de zaagsneden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wim, dat ben ik met je eens.
Mijn ouders hadden vroeger ook een bedrijf.
Hij had een kast vol gereedschap en dat was vroeger best veel, echter in tijd van een paar jaar was hij meer dan de helft kwijt , omdat hij het uitleende en vaak niet meer wist aan wie.
ook kwam er vaak gereedschap stuk terug.
Zelf leen ik in principe weinig of geen gereedschap meer uit.
Ik ga het ook niet lenen, als ik het nodig heb koop ik het zelf.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor jullie reacties. Ik leen zelf ook niet zo graag materiaal uit. Maar ik zou denken dat door het hoge waarborg bedrag ik me minder zorgen zou maken en de huurder beter zorg zou dragen en op tijd zou terug sturen.
Of was dit niet zo duidelijk?
 

zeno

Actieve deelnemer
ik leen niet snel uit, en leen ook niet snel gereedschap. dan koop ik het liever.
In het geval van de parf guides echter.. die ga ik precies 1 keer gebruiken (misschien 2!).. en daar vind ik het dan te duur voor.

Risico is wel dat er 1 iemand in de kring slecht mee omgaat, en de rest kan het ook niet meer gebruiken.
Maar interesse heb ik zeker wel!
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Ik heb in elk geval ook interesse. Laat maar weten als je er iets mee gaat doen aub?
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ondertussen is hier wat tijd over gegaan en heb ik iemand gevonden met een reuze CNC. Dit weekend eens langs geweest om enkele test gaten te maken en de benchdogs te passen en we zijn tot de perfecte diameter van de gaten gekomen.
Dus voor mijn werkbank ga ik voor de CNC oplossing en dus niet langer voor het UJK systeem. Zal een stuk goedkoper zijn uiteraard en zo kan ik andere stukken voor mijn werkbank op die CNC maken.

Ik heb nu deze schets gemaakt met de normale MFT gaten plus ook enkel offset gaten (rood gekleurd) zodat de hoeken 15-30-45-60-75 ook mogelijk zijn.

Welke mogelijkheden zouden jullie zelf ook nog toevoegen?

In de toekomst denk ik er misschien aan om gelijkaardige patronen ook voor andere te CNC'en, maar eerst eens zien hoe dit loopt

1606048644682.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.