Hulp nodig bij lagers demonteren

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Hoi allemaal, om de vlakbank weer in orde te krijgen wil ik toch de lagers vervangen. Ze lopen nogal "rauw". Ik heb de poelie van de beitelas verwijderd maar krijg met geen mogelijkheid de lagerhuizen en lagers los. De as loopt conisch waar de poelie zat.

Ik kan geen poelietrekker aan deze kant gebruiken. Let ook op dat er op het lagerhuis diverse inkepingen zitten (zou deze los kunnen en hoe?).
lager1.jpg

Ik heb deze kant geprobeerd met m'n poelietrekker maar kreeg er geen beweging in.
lager2.jpg
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groet Arnold
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
303
2
Haal eerst die schroef doppen maar eens los, Heb je een sleutel voor nodig met twee pennen die in de gaten vallen.
Je kunt ook tikken met een drevel en een hamer maar het word er dan niet netter van ,
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Ik heb geprobeerd deze los te tikken maar dat lukte me niet. Ik weet ook niet of dat wel de bedoeling is?
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
864
25
Tip:
Gebruik wd-40 oid.
Gebruik alle 4 de gaten. Tik om en om/kruislings. Het is gewone draad, dus linksom tikken.
Geef er ook eens een axiaal klapje op met een hamer.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
940
7
prov Utrecht
In 1 van de 4 gaten een doorslag van de passende maat erin zetten en dan boven naar links tikken, eerst even in de kruipolie zetten en vlak bij de rand met een kunstof hamer een paar flinke tikken erop geven (laten schrikken) aan beide zijden moeten die er echt uit die bij de poelie sluit het lager op aan de andere kant idem.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
286
10
Geldrop
Ik heb een vermoeden dat jou as vastzit met een borgveerring. Dat is waarschijnlijk de reden waarom je met pullytrekker het lager niet uit krijgt.
Het vervelende er van is dat je die "afdek"plaatjes moet verwijderen, om bij die veerring te kunnen. Ik denk dat die afdekplaatjes voorzien zijn van schroefdraad (2e foto), dit is een gok. Ik zou wat WD-40 inspuiten even een tijde inlaten werken, hopelijk lost wat roest op om makkelijker af te schroeven. Daarna mag je met een drevel/uitdrijver een ferme tik geven. Er mag wat kracht op. Ik adviseer om de ene hand waarmee je drevel vasthebt een dikke handschoen te dragen. Bij mij ging het weleens mis en haal de huid mee open (ik kreeg hem wel los ;)).

Bij het 1e foto kan het afdekplaatje in plaats van schoefdraad een bus zijn, in dat geval zou je met 2 schoevendraaiers mee uit kunnen wippen. Ook hier even van te voren met WD-40 inspuiten. Dit werk allemaal wat makkelijker.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Ik heb geprobeerd de deksels los te tikken maar helaas zonder succes. Heb de as vastgeklemd aan de werktafel en deze ingespoten met een royale hoeveelheid WD-40 en toen geprobeerd los te tikken... En nu:confused:
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.130
35
Almere
Zonder die deksel te verwijderen zal er een soort van borging die lagers op de as houden, dus alle aandacht moet naar die 2 deksels. Maak desnoods een staalplaat (arm met rondje) met daarin 4 korte boutjes op de plaats van de gaten. Er zijn speciale sleutels hiervoor, ik kan even niet op de naam komen. Anders met wat meer kracht en een drevel.

Mijn schijven van de haakse slijper borg je met zo'n soort sleutel, flenssleutel of pensleutel.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.761
11
Gem. Winsum (Groningen)
Maak .......een staalplaat (arm met rondje) met daarin 4 korte boutjes op de plaats van de gaten.
Precies. Zo doe je dat. Ik vind dat getik met drevels eigenlijk gepruts. En zelf gebruik ik Imal. Zou kunnen dat het tovermiddeltje WD 40 beter is maar ik heb de mogelijk wat dogmatische gedachte dat middeltjes die pretenderen overal goed voor te zijn, nergens goed voor zijn.

mvg
Klaas
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Nou mannen, heb er eentje af. 2 gaatjes geboord met een staalboortje en m'n tang van de slijptop er op. Daaronder wacht de volgende uitdaging. Ik plaats straks een foto. Die kapjes vervang ik hierna waarschijnlijk ook meteen :)
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.332
65
Die kapjes zou ik maar zuinig op zijn, die lagerblokken horen bij je vlakbank en gezien de leeftijd van je machine zal je daar niet snel nieuwe voor vinden. Dit zijn geen normaal in de handel verkrijgbare lagerblokken. Vermoedelijk is het vrij fijne schroefdraad en die wil nog wel eens vast gaan zitten. Wat eigenlijk altijd werkt is met een grote hamer op de buitenkant van het lagerhuis slaan, zodat het iets oprekt. Daarna kan je de moer losdraaien.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Het is me gelukt de dichte kant er af te krijgen. Na het kapje zit er een soort moer met rechts draad. Deze heeft ook inkepingen. Ik kon er gelukkig met de sleutel van de slijptol in. Deze ging gelukkig sneller los dan het buitenste kapje. Ik kan diezelfde sleutel jammer genoeg niet gebruiken voor de kant waar de as doorgaat. Hier moet ik wat anders op verzinnen. Wordt vervolgd. Bedankt voor jullie tips/hulp.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Precies. Zo doe je dat. Ik vind dat getik met drevels eigenlijk gepruts. En zelf gebruik ik Imal. Zou kunnen dat het tovermiddeltje WD 40 beter is maar ik heb de mogelijk wat dogmatische gedachte dat middeltjes die pretenderen overal goed voor te zijn, nergens goed voor zijn.

mvg
Klaas
Eens, wd40 haalt geen r..t uit, gewoon in de kruipolie zetten, dat doet wat het moet doen
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.332
65
Voor die nokkenringen moet je even een passend stuk pijp zoeken. Even pas maken met de slijptol en een vierkante vijl. Gat er door boren en een rond stuk ijzer erdoor. Kan je ook weer gebruiken voor de montage. Zeg maar een lange pijpsleutel maken met nokken op de voorkant.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.024
5
Leiden
In het grote vandikte vergelijken topic had ik filmpje gepost van die duitse jongen die zijn kity demonteerd. Die liep ook tegen het demonteren van de lagers aan. Misschien kan je dat eens bekijken. Die heeft zelf gemaakte demontage tool gemaakt. Om de zaak er weer op te krijgen spuit hij de as in met vriesvloeistof en het lager was verhit in de oven.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Net geprobeerd de andere kant los te tikken met dezelfde sleutel (slijptol). Ik moest hiervoor de sleutel wat aanpassen (materiaal weg slijpen) omdat de as doorstak. Jammer genoeg verloor hierdoor de sleutel zijn stevigheid en brak af. Morgen haal ik even een andere sleutel en hoop ik hem los te krijgen. Nog nooit zoveel moeite gehad om lagers te vervangen.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
64
0
Den haag
Zo sleutel heet een pen sleutel die heb je verstelbaar en vaste .kosten de kop niet een euro of 10.
Voor die moer met een hoekje er uit , die sleutel heet een haaksleutel de buiten diameter van de moer is de sleutelmaat. Kost ook rond de 10.a 15 euro.

Vaak ligt er achter die moer een speciale borg ring met lip er aan die je uit je moer nokje moet terug buigen. Zodat de moer los gedraaid kan worden.

Vaak gebruik je die moer om het lager een voorspanning te geven. Als voorbeeld je naaf van je fiets.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
421
1
Flakkee
Heb vandaag nog even geprobeerd maar het tweede kapje is met geen mogelijkheid los te krijgen. Hebben jullie nog ideeën?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.