Seb,
Als je toch langer kan sparen dan zou ik voor de hammer gaan.
simon
Seb,
Vorig jaar een Hammer A3-26 gekocht. Met tafelverlenging en wieltjes onder de machine kwam ie op 1800 Eur. Ik durf ook soms wel een gokje wagen bij een nieuwe aanschaf maar niet bij een vlak-vandiktebank. Die moet op de mm juist schaven.
En ja, betalen deed een beetje pijn maar wel een mooi degelijk machientje rijker.
Voorlopig werk ik nog zonder stofafzuiging... das voor later... Die opties waren iets van een 320 Eur. Maar ik zie nu wel dat ik de prijzen zonder btw aan het doorgeven ben... Is geen drama, waarschijnlijk krijg je toch korting door hun herfstaktie (was bij mij toch het geval).
Eigenlijk wou ik eerst een Jet kopen tot ik een zeer negatief filmpje zag van een ongelukkige koper (hij kreeg de bank niet juist afgesteld). Kan bij elk merk gebeuren maar voor zijn probleem was er geen oplossing. Zoiets zal je niet overkomen met merken als Festool, Hammer of Veritas. Die hebben hun naam hoog te houden...
(Toch is mijn zaagtafel puur Chinees en een echt mmmmm lekker machientje.... Harvey. Kan dus ook eh)
De messen wisselen is echt ZO eenvoudig. Hoogte instellen hoef je niet te doen.
Overgaan van vlak naar vandikte: 45 seconden of minder
Spiraalschaafmes heb ik niet, geeft minder lawaai bij het schaven en mooier schaafbeeld maar ja, zo kun je blijven kopen eh...
Die hbm is de citroen, de hammer de Mercedes en bijvoorbeeld een martin http://www.martin-usa.com/products/?type=planing&filter=combination-surfacing-thicknessing (zoek de prijs maar op in Amerika of uk) een rolls
Net op de valgreep van de herfstpromo van hammer toch nog beslist om voor de a3-26 te gaan. Ondanks positieve reacties over de hbm... Op internet kon ik heel wat terugvinden over de hammer, terwijl de hbm nogal spoorloos was. En gezien mijn eerdere ervaringen met "goedkopere" machines toch de knoop doorgehakt. De aanbetaling is ondertussen in orde, nu nog zo'n 10 weken wachten om hem in huis te hebben... Is het standaardmodel geworden. Nog 10 weken tijd om verder te sparen.