Hulp keuze schaafbank

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb,
Als je toch langer kan sparen dan zou ik voor de hammer gaan.

simon

Welk type? Weet je toevallig een richtprijs?
Ben nog even aan het afwachten en aan het speuren... lijkt me dat ik goedkoper aan een mooie tweedehands combiné geraak dan aan een tweedehands vlak - vandiktebank.

- - - Updated - - -

Ik bekijk namelijk beide opties, nieuw / tweedehands
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Seb,
Vorig jaar een Hammer A3-26 gekocht. Met tafelverlenging en wieltjes onder de machine kwam ie op 1800 Eur. Ik durf ook soms wel een gokje wagen bij een nieuwe aanschaf maar niet bij een vlak-vandiktebank. Die moet op de mm juist schaven.
En ja, betalen deed een beetje pijn maar wel een mooi degelijk machientje rijker.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb,
Vorig jaar een Hammer A3-26 gekocht. Met tafelverlenging en wieltjes onder de machine kwam ie op 1800 Eur. Ik durf ook soms wel een gokje wagen bij een nieuwe aanschaf maar niet bij een vlak-vandiktebank. Die moet op de mm juist schaven.
En ja, betalen deed een beetje pijn maar wel een mooi degelijk machientje rijker.

Lijkt me inderdaad een hele mooie machine! Heb mij aangemeld en een offerte aangevraagd. Ziet er echt deftig uit! Dank voor de tip! Mag ik nog even vragen wat voor afzuiging je daarop aangesloten hebt?
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Voorlopig werk ik nog zonder stofafzuiging... das voor later... Die opties waren iets van een 320 Eur. Maar ik zie nu wel dat ik de prijzen zonder btw aan het doorgeven ben... Is geen drama, waarschijnlijk krijg je toch korting door hun herfstaktie (was bij mij toch het geval).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voorlopig werk ik nog zonder stofafzuiging... das voor later... Die opties waren iets van een 320 Eur. Maar ik zie nu wel dat ik de prijzen zonder btw aan het doorgeven ben... Is geen drama, waarschijnlijk krijg je toch korting door hun herfstaktie (was bij mij toch het geval).

Aiaiai, het begin van jou reactie gaf me een warm hart, toen ik verder las kwam de klop van de hamer... Hopelijk toch een korting van zo'n 21% met de herfstactie! Ik heb mijn lesje ondertussen wel geleerd, zo ben ik ook voor zoveel mogelijk houtbewerkingsmachines aan het overstappen naar Festool, ik spaar dan ook liever nog wat door voor de aanschaf van de schaafbank. Die langgat boorinstallatie ziet er ook wel leuk uit...
IS het wisselen van de messen echt zo eenvoudig als in het filmpje op de site? Ik zie ze op geen moment de hoogte van de messen instellen... Het ziet er ook wel eenvoudig uit om over te gaan van vlak naar vandikte.
Ik zie dat je ook zo'n spiraalschaafmes kunt krijgen... Is dat dan zoveel beter dan gewone messen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog een vraag, die hammer... Is dat de rolls , de Mercedes, of de gewone citroën van de schaafbanken? Persoonlijk lijkt het mij al een vrij professioneel toestel met groot gebruiksgemak...
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Eigenlijk wou ik eerst een Jet kopen tot ik een zeer negatief filmpje zag van een ongelukkige koper (hij kreeg de bank niet juist afgesteld). Kan bij elk merk gebeuren maar voor zijn probleem was er geen oplossing. Zoiets zal je niet overkomen met merken als Festool, Hammer of Veritas. Die hebben hun naam hoog te houden...
(Toch is mijn zaagtafel puur Chinees en een echt mmmmm lekker machientje.... Harvey. Kan dus ook eh)

De messen wisselen is echt ZO eenvoudig. Hoogte instellen hoef je niet te doen.
Overgaan van vlak naar vandikte: 45 seconden of minder
Spiraalschaafmes heb ik niet, geeft minder lawaai bij het schaven en mooier schaafbeeld maar ja, zo kun je blijven kopen eh...

 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Eigenlijk wou ik eerst een Jet kopen tot ik een zeer negatief filmpje zag van een ongelukkige koper (hij kreeg de bank niet juist afgesteld). Kan bij elk merk gebeuren maar voor zijn probleem was er geen oplossing. Zoiets zal je niet overkomen met merken als Festool, Hammer of Veritas. Die hebben hun naam hoog te houden...
(Toch is mijn zaagtafel puur Chinees en een echt mmmmm lekker machientje.... Harvey. Kan dus ook eh)

De messen wisselen is echt ZO eenvoudig. Hoogte instellen hoef je niet te doen.
Overgaan van vlak naar vandikte: 45 seconden of minder
Spiraalschaafmes heb ik niet, geeft minder lawaai bij het schaven en mooier schaafbeeld maar ja, zo kun je blijven kopen eh...


Bwah, met mijn gehoorbescherming van 9 euro zal ie ook wel minder lawaai maken :cool:! Ik ben ondertussen al van een budget van 900 euro naar 1200 euro gegaan en nu naar ... ben de offerte afwachtende, maar waarschijnlijk 1800 euro. Zoals je zegt, je kan voortdurend blijven verder gaan... . Vind het systeem van de messen wel leuk, zeker je nu bevestigd dat het zoals in het filmpje is ... Het vervangen van mijn messen gaat ook in een handomdraai ... als je er het uur regelen in de hoogte niet bijrekent :rolleyes:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb de offerte van de Mercedes ontvangen (de hammer), met een totaalprijs met wielen van +-2200 euro exclusief levering à 200 euro, dit in herfstpromo, is het een beetje tegengevallen... nu ja, ik rij ook al 12 jaar met citroën..:p
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Net op de valgreep van de herfstpromo van hammer toch nog beslist om voor de a3-26 te gaan. Ondanks positieve reacties over de hbm... Op internet kon ik heel wat terugvinden over de hammer, terwijl de hbm nogal spoorloos was. En gezien mijn eerdere ervaringen met "goedkopere" machines toch de knoop doorgehakt. De aanbetaling is ondertussen in orde, nu nog zo'n 10 weken wachten om hem in huis te hebben... Is het standaardmodel geworden. Nog 10 weken tijd om verder te sparen :cool:.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Net op de valgreep van de herfstpromo van hammer toch nog beslist om voor de a3-26 te gaan. Ondanks positieve reacties over de hbm... Op internet kon ik heel wat terugvinden over de hammer, terwijl de hbm nogal spoorloos was. En gezien mijn eerdere ervaringen met "goedkopere" machines toch de knoop doorgehakt. De aanbetaling is ondertussen in orde, nu nog zo'n 10 weken wachten om hem in huis te hebben... Is het standaardmodel geworden. Nog 10 weken tijd om verder te sparen :cool:.


Gefeliciteerd met je aankoop; daar ga je heel veel plezier aan beleven!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik twijfel ook nog om hem te kopen.

Ik heb nog tijd tot 12 januari 2015, tot dan staat hij nog aan 1.929,95 euro incl. btw. Zal een duur kerstcadeautje worden...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is mede dankzij jouw vorige foto's (en nu ook deze natuurlijk :rolleyes:) van jou werkplaats en machines, dat het kwijl hier op mijn papieren druipt...

Wat heb je gebruikt voor de muurafwerkingen? En is dat radiata pine multiplex dat je voor het uitbekleden van het dak hebt gebruikt?

Jammer dat Drenthe zo ver van mijn deur ligt :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.