Hulp gezocht bij keuze zaagtafel

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Martin cirkelzagen zijn zo'n beetje het beste wat er te koop is. Zeg maar de echte high-end in houtbewerking.
Ik kan me niet voorstellen dat die Martin T72 nog te koop staat. Voor zo'n machine wordt in Duitsland zonder blikken of blozen meer dan € 5000,00 gevraagd. Ik denk eigenlijk dat het een nep-advertentie is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.176
874
Ulvenhout
Ik heb mijn post maar even geëdit om toch een maximale maat aan te geven, want dat is wel echt een knoeperd van een machine. Deze is toch echt een slag te groot voor wat ik aan ruimte op wil offeren.

Je schrijft dat je een machine zoekt met een lengte tussen de 1.50 en 2.50 én een roltafel? Dat gaat denk ik lastig worden. Of bedoel je de maten exclusief roltafel?
De roltafel heeft ruimte nodig vòòr de zaagaggregaat en erna. Dus of je krijgt een erg kleine roltafel (Hammer K3 Basic, die heeft een schuiftafel van 950mm en dan kom je op een totale lengte van 2035mm) of je moet meer ruimte vrijmaken.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Je schrijft dat je een machine zoekt met een lengte tussen de 1.50 en 2.50 én een roltafel? Dat gaat denk ik lastig worden. Of bedoel je de maten exclusief roltafel?
De roltafel heeft ruimte nodig vòòr de zaagaggregaat en erna. Dus of je krijgt een erg kleine roltafel (Hammer K3 Basic, die heeft een schuiftafel van 950mm en dan kom je op een totale lengte van 2035mm) of je moet meer ruimte vrijmaken.
Ik bedoel dan inderdaad exclusief roltafel. Zodoende heb ik nog ruimte over voor de roltafel.
 

jorisvh

Post veel
Als die Martin echt is en in goede staat is, dan is dat een super aanbieding, lijkt me. Maar misschien wel too good to be true …

Met een snijlengte van 3m30 en breedte van 1m25 is dat echt wel een beest voor het grote werk en heb je 7x4m nodig en dan kan je er nog amper rond.
- Formaat speelt slechts een secundaire rol, daar ik redelijk wat ruimte heb in mijn garage. Een lengte tussen de 1,50m en 2,50m is voor mij meer dan voldoende.
Bedoel je dat je 1m50 tot 2m50 zaaglengte wil?
Als je van volledige platen van een nog door 1 persoon hanteerbare grootte (122x244, 125x250, …) wil vertrekken, dan is 2m50 zaaglengte een goeie maat. Bij minder moet je eerste langste snede met een invalzaag met lang lineaal doen.
Maar ook dan heb je snel 5m50 x 3m50 nodig om zo’n plaat op de machine in alle richtingen te kunnen zagen.

edit
Ik zie dat je ondertussen gespecificeerd hebt wat je bedoelt.
Hoe dan ook, het is zeker nuttig om even te bekijken hoe groot een machine met plaat er op, langs en dwars, voor en achter de zaag wordt.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Heeft iemand wellicht kennis van of ervaring met een Invicta Delta RE12? Op dit moment staat er eentje tekoop op MP, en hij ziet er ogenschijnlijk netjes uit en komt toch heel aardig in de buurt van wat ik zoek. Het enige minpunt wat mij zo direct in het oog springt is dat de roltafel niet direct langs het zaagblad loopt, maar dat is vast niet onoverkomenlijk.

Invicta Delta RE 12 formaatzaag met voorritser 380 v
Bieden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
merk & machine zijn me onbekend
1.500 euro is een redelijke prijs, maar meer dan 2.000 zou ik er niet aan geven
ik schat de machine rond de 20 jaar oud
de roltafel is een tussentype
niet echt geschikt om grote stukken plaat op te leggen, want daarvoor is die te kort
pluspunt is de voorsnijder

aanvulling
de roltafel is eerder om af te korten
door haar korte lengte + de afstand tot de zaag leent ze zich niet om te schulpen , wat bij hedendaagse roltafels wel het geval is
kijk of en hoe je de roltafel op de zaag af kan stellen

1639687122206.png
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik zou het niet doen. Dit is eigenlijk een cabinet saw met een oplegtafel, want een echte roltafel zit er niet bij. Hierdoor heb je lang niet alle voordelen van een zaag met een roltafel langs het zaagblad. Zo worden grotere stukken plaatmateriaal veel minder ondersteund, waardoor deze veel moeilijker te zagen zijn. De dwarsgeleider staat aan de kant waar jij staat (bij mijn zaag zit de dwarsgeleider aan het einde van de oplegtafel). Dat is onhandiger met grote stukken plaatmateriaal erop leggen, maar ook bij het zagen. Bij mijn zaag is het plaatmateriaal tegen de dwarsgeleider duwen in dezelfde richting duwen als het plaatmateriaal naar het zaagblad bewegen. Dat is veel natuurlijker dan bij de Delta waar je het plaatmateriaal voorwaarts naar het zaagbald duwt en tegelijk achterwaarts tegen de dwarsgeleider moet duwen/houden. Ook je geen zeer handige Fritz& Franz-jig gebruiken. Het profiel van de langsgeleider kun je wel een kwart slag draaien, maar door de vorm kun je hiermee nog steeds geen smalle stukken zagen als het zaagblad op 45 graden staat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Voor het geld lijkt het een prima zaag. Vergelijkbaar met een harvey, maar met een degelijkere roltafel. Maar het is geen echte paneelzaag.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Hmm, ik blijf zeker nog even rondkijken, haast heb ik namelijk niet. Mocht iemand nog wat moois tegenkomen hoor ik het graag :)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.