Hulp gezocht bij keuze zaagtafel

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Beste forumleden,

Op de eerste plaats wil ik mij even voorstellen, dat is wel zo netjes als nieuweling vind ik. Mijn naam is Dion, 28 jaren jong en van oudsher een metaalliefhebber. Ik weet het, vieze woorden op dit forum :)

Onlangs is bij mij de interesse in houtbewerking ontstaan, mede doordat ik mijn huis zelf aan het verbouwen ben en daardoor meer te maken heb met hout dan met staal. Ik spook reeds meerdere weken rond op dit forum en heb menig uur gespendeerd aan het lezen van topics over zaagtafel keuzes. Helaas komt er zo veel voorbij in meerdere prijscategorieën dat ik niet weet wat voor mij de juiste keuze is. Ik heb Gegoogled, ik heb Youtube gekeken en ik ben van forum naar forum gesprongen opzoek naar de juiste zaagtafel voor mij. Helaas allemaal grotendeels tevergeefs, want ik heb mijn keuze nog steeds niet duidelijk. Wel heb ik door lezen en kijken redelijk duidelijk wat mijn wensenlijstje is waaraan de machine moet voldoen.

Het belangrijkste is denk ik aangeven waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. De machine zal vooral gebruikt gaan worden voor het maken van kasten, dressoirs en tafels. In eerste instantie voor in mijn eigen huis, later ook voor derden. Ik wil vooral werken met multiplex en vol hout. Dan nu, het wensenlijstje (alles bij voorkeur):

- Een stationaire machine.
- Voorritsfunctie. (zeker niet de 1e prioriteit)
- 380/400V.
- Met optie voor een Dado-stack (zeker niet de 1e prioriteit)
- Gietijzeren tafel met T-slots.
- Eventueel met roltafel.
- Budget tot maximaal €1500,-
- Formaat speelt slechts een secundaire rol, daar ik redelijk wat ruimte heb in mijn garage.

Bij voorkeur zou ik de machine graag 2e hands aanschaffen, alhoewel ik niet vies ben van een nieuwe aanschaf. Ik verwacht echter niet dat ik voor dit budget een betere nieuwe zaag kan kopen dan een goede 2e hands. Ik heb enige tijd smachtend gekeken naar een Laguna Fusion F2, maar die zijn zeer slecht verkrijgbaar hier in west-Europa en ze zijn mij eigenlijk net wat te duur voor wat ik eraan wil spenderen.

Wie o wie kan mij helpen tot het maken van een goede keuze?


Hartelijk dank alvast!
Dion
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat info:

Met een budget van 1500 euro ga je dat wat jij wilt niet nieuw vinden, punt uit. Zeker de voorrits functie - heb ik wel gezien op budget machines (de grotere versies) van bijvoorbeeld Holzmann, maar ook die gingen richting de 2500 euro (gebruikt!!).

Een dado-stack is in Europa niet toegestaan en word dus niet verkocht. Je zult dus creatief moeten zijn om er uberhaupt een te bemachtigen, als de machine het al aankan.

Eigenlijk vraag je om een machine die alles kan :p. En die zijn er zeker, maar ook tweedehands zul je dan toch een stuk dieper in de buidel moeten willen tasten tenzij je echt een oud besje koopt die je dan op zult moeten knappen (wat als metaalbewerker misschien dan weer heel eenvoudig is, ik weet het niet).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Een dado-stack is in Europa niet toegestaan en word dus niet verkocht. Je zult dus creatief moeten zijn om er uberhaupt een te bemachtigen, als de machine het al aankan.
Ee dadostack is wel toegestaan, maar daar zitten in de EU extra eisen aan. Hierdoor zijn er minder machines die dat kunnen/mogen. Maar bv een Hammer K- of B-serie kan uitgerust worden met een langere as voor een dado-blad.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Wat info:

Met een budget van 1500 euro ga je dat wat jij wilt niet nieuw vinden, punt uit. Zeker de voorrits functie - heb ik wel gezien op budget machines (de grotere versies) van bijvoorbeeld Holzmann, maar ook die gingen richting de 2500 euro (gebruikt!!).

Een dado-stack is in Europa niet toegestaan en word dus niet verkocht. Je zult dus creatief moeten zijn om er uberhaupt een te bemachtigen, als de machine het al aankan.

Eigenlijk vraag je om een machine die alles kan :p. En die zijn er zeker, maar ook tweedehands zul je dan toch een stuk dieper in de buidel moeten willen tasten tenzij je echt een oud besje koopt die je dan op zult moeten knappen (wat als metaalbewerker misschien dan weer heel eenvoudig is, ik weet het niet).
Ik ben mij ervan bewust dat mijn wensenlijstje slechts een wensenlijstje is en met zo'n budget ook deels zo zal blijven. Met name de voorritsfunctie en optie voor een dado-stack zijn aspecten waarvan ik zeker (voor)bereid ben om concessies voor te doen.

Vandaag ook even contact opgenomen met Baptist omtrent de Laguna Fusion F2. Deze zal volgens hun helaas niet verkocht gaan worden in Europa.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
In plaats van een dado-stack zou ik liever een verstelbare groeffrees voor de (formaat)zaag kiezen. Zoiets als dit bijvoorbeeld:

Dit is inderdaad ook een mooie oplossing, hier had ik nog niet eerder van gehoord!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
hier had ik nog niet eerder van gehoor
Dion, deze vraag is niet "lullig" bedoeld, gewoon uit interesse. Kijk je veel Amerikaanse Youtube filmpjes?

Stel b.v. dat je in je lijstje een goede roltafel als top prioriteit stelt, dan wordt de waarde van gietijzer, T-slots etc. veel minder. Misschien zelfs overbodig. Je werkt daarmee anders. Er zijn minder "jigs" nodig.

Hier als tegenwicht een typisch saai Europees filmpje. Het gaat me niet om de specifiek machine maar meer om een uitgewogen concept tegenover een "recht toe recht aan" zaag.

Verschil ik kosten, geen idee. (die in het filmpje is ver buiten wat je aangeeft)

Cheers.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Dion, deze vraag is niet "lullig" bedoeld, gewoon uit interesse. Kijk je veel Amerikaanse Youtube filmpjes?

Stel b.v. dat je in je lijstje een goede roltafel als top prioriteit stelt, dan wordt de waarde van gietijzer, T-slots etc. veel minder. Misschien zelfs overbodig. Je werkt daarmee anders. Er zijn minder "jigs" nodig.

Hier als tegenwicht een typisch saai Europees filmpje. Het gaat me niet om de specifiek machine maar meer om een uitgewogen concept tegenover een "recht toe recht aan" zaag.

Verschil ik kosten, geen idee. (die in het filmpje is ver buiten wat je aangeeft)

Cheers.
Het gaat mij erom dat de tafel veelzijdig gebruikt kan worden. Het lijkt mij soms makkelijk om een roltafel te bruiken, maar ik kan mij ook voorstellen dat het wel eens fijn werkt met een jig in combinatie met de T-slots. Wellicht dat ik mij onbewust meer heb laten beïnvloeden door de Amerikaanse filmpjes. Ik ben slotte een leek zonder ervaring met niemand in mijn naaste omgeving die echt verstand heeft van houtbewerking. Ik sta open voor alle suggesties :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
FYI: de meeste (alle?) roltafels hebben 1 of meerdere T-vormige uitsparingen voor klemmen en hulpstukken. Een van de eerste hulpstukken waar je aan kunt denken die gebruik maakt van zo'n uitsparing is een Fritz & Franz. Ook erg belangrijk om je te realiseren is dat als je voor een formaatzaag (een Europees model zaag met een roltafel) kiest, dat je dan jezelf aan moet leren om (bijna alles) links van het zaagblad te gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Het gaat mij erom dat de tafel veelzijdig gebruikt kan worden
Mijn verhaal was een beetje bedoeld in de zin van "verandering van spijs doet eten". Dus als je de kans hebt om eens met zo'n ding te spelen.

Het grappige is dat ik ook al de Amerikaanse filmpjes keek en kijk. Overdonderend, groots, meeslepend en oorverdovend. Maar dan sta ik weer eens bij mijn eigen tafeltje met mini roltafeltje (200x300mm slag 800mm) en dan denk ik, ik heb zo'n jig helemaal niet nodig als ik hier een klemmetje en daar een latje...

Het makkelijke is dat je als beginner helemaal niet hoeft om te schakelen in je werk methode.

Veel plezier met je zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.087
400
Als je 380 hebt en ruimte staan er af en toe hele leuke professionele machines op marktplaats.
voor relatief kleine bedragen.

Metaal en hout is een uitstekende combinatie wat mij betreft
Als je de pluspunten van beide weet te combineren zijn er hele leuke dingen mee te doen.
Ik probeer mezelf te leren lassen (valt tegen overigens)
 

jorisvh

Post veel
In plaats van een dado-stack zou ik liever een verstelbare groeffrees voor de (formaat)zaag kiezen. Zoiets als dit bijvoorbeeld:

@hdv, heb je daar ervaring mee?
Ik heb er ook al naar gekeken maar het is me is niet duidelijk doe dik de flens ter hoogte van het asgat is bij deze die Felder aanbiedt.
Om veilig op een gewone formaatzaag te passen mag die niet veel dikker zijn dan een gewoon zaagblad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om veilig op een gewone formaatzaag te passen mag die niet veel dikker zijn dan een gewoon zaagblad
op basis van de foto's is dat niet vast te stellen
om met de top pennen te trekken ik zo'n verstelbare frees
dat ik daar 500 euro aan gegeven heb, zou me verwonderen
voor op de zaag heb ik een niet-verstelbare groevenfrees
diameter 250 mm, wat volgens de fabrikant de minimum doormeter is (wel van een zaagblad)
die van felder is 180 mm

1639224132699.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Ik heb de dikte nooit opgemeten, maar ja, die is zeker groter dan die van een gewoon zaagblad. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de andere zagen, maar bij de Hammers en Felders die ik heb gehad/ken was er altijd een optie om de "arbor" aan te passen op het gebruik van dit type frezen. Om zeker te zijn zou je best een belletje richting Barneveld kunnen doen.
 

jorisvh

Post veel
na je topic even te kapen ivm de groevenfrees (sorry daarvoor), toch ook wat advies…
- Een stationaire machine.
- Voorritsfunctie. (zeker niet de 1e prioriteit)
- 380/400V.
- Met optie voor een Dado-stack (zeker niet de 1e prioriteit)
- Gietijzeren tafel met T-slots.
- Eventueel met roltafel.
- Budget tot maximaal €1500,-
- Formaat speelt slechts een secundaire rol, daar ik redelijk wat ruimte heb in mijn garage.
Met een stationaire machine op 400V als wens ben je alvast goed vertrokken. Ik denk dat zaagtafel of formaatzaag de volgende grote beslissing is die veel bepaalt.

Velen kiezen voor de zaagtafel omdat die niet veel plaats inneemt. YouTube staat vol filmpjes over hoe je met allerhande jigs die in de gleuven glijden en extra in- & uitvoertafels toch veel kan, al komt er vaak toch ook een goeie invalzaag bij kijken om volledige platen te verzagen.

Bij een formaatzaag zit je met een rolwagen waar je waarschijnlijk wel eenvoudig de afkorttafel vanaf kan haken, maar die wel altijd tot een grotere machine leidt, zeker als die rolwagen platen van 2m50 of zelfs 3m05 aankan. Je zal niet veel YouTube filmpjes over jigs voor een formaatzaag vinden omdat je die simpelweg niet nodig hebt als je een rolwagen met afkorttafel, dwarsgeleider, parallelgeleider en hoekaanslag hebt.
Als plaats effectief geen issue is, zou voor mij persoonlijk de beslissing voor een formaatzaag al genomen zijn.

Hoe nuttig of nodig een dado of ritser zijn hangt vooral af van wat je gaat maken. Onmisbaar zijn ze zeker niet want er is wel een weg rond.
 
Laatst bewerkt:

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Tot nu toe heb ik reeds een aantal waardevolle adviezen gekregen van jullie en andere opmerkingen hebben mij ook aan het denken gezet.

Heden dag heb ik tot mijn genoegen de zaagmachine van L.N. in levende lijven mogen aanschouwen (een SCM Minimax SC 2C als ik mij niet vergis), waarvoor nogmaals mijn dank! Ik denk dan ook dat ik, na wat uitleg en adviezen, dan toch van gedacht ben veranderd. Ik ga dan toch voor een zaag met roltafel en andere wensen laat ik zeker voor nu even vallen.

Dat brengt mij dan weer terug bij het "wensenlijstje"... Deze is dan ook zeker niet intact gebleven:

- Een stationaire machine.
- Voorritsfunctie. (zeker niet de 1e prioriteit)
- 380/400V.
- Met optie voor een Dado-stack (zeker niet de 1e prioriteit)
- Gietijzeren tafel. <- Alleen als het met dit budget mogelijk is.
- Eventueel Zeker met roltafel.
- Budget tot maximaal €1500,- (ik heb een beetje speling, maar dat mag de vrouw niet horen!)
- Formaat speelt slechts een secundaire rol, daar ik redelijk wat ruimte heb in mijn garage. Een lengte tussen de 1,50m en 2,50m is voor mij meer dan voldoende.

Nu weet ik dat een machine zoals de SCM van L.N. buiten mijn budget ligt, toch zou ik iets soortgelijks aan willen schaffen. Daarbij ben ik ook zeker bereid om voor een oudere machine te gaan. Dan heb ik alsnog jullie hulp nodig, want ik heb echt 0 verstand van wat er nog aan goede 'oudere' machines op de markt is. Een beetje opknapwerk ben ik zeker niet vies van. Durft iemand een suggestie te doen? ;)
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.176
874
Ulvenhout
Er staat een Martin T72 uit 1988 op marktplaats voor €1400. Ik ken die machines helemaal niet maar het is volgens mij wel een uitstekend merk.
 

Silverium

Nieuw lid
5 nov 2021
12
0
Landgraaf
Er staat een Martin T72 uit 1988 op marktplaats voor €1400. Ik ken die machines helemaal niet maar het is volgens mij wel een uitstekend merk.
Ik heb mijn post maar even geëdit om toch een maximale maat aan te geven, want dat is wel echt een knoeperd van een machine. Deze is toch echt een slag te groot voor wat ik aan ruimte op wil offeren. Ondanks dat toch hartelijk dank voor de suggestie! Ik neem aan dat Martin ook kleinere machines heeft gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.