Hulp bij vertaling.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik zoek de nederlandse naam voor Pilot drill. Met google kwam ik er niet helemaal uit.
Is het een plaat boortje een centerboor of iets anders?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Pilot drill is in mijn idee een los boortje.
Gewoon om voor te boren.
Google zegt mij boortje met of zonder verzink kraag.( aan usa plaatjes te zien)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou zeggen, als de pilot drill een onlosmakelijk (bij wijze van spreken dan, meestal kunnen ze wel verwisseld worden) deel uitmaakt van de uiteindelijke boor of gatenzaag is het een centreerboor, als het een losse boor is om voor te boren is er denk ik geen Nederlandse naam voor? Wellicht kunnen we 'voorboor' in later burgeren?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
About Mechanics


Industry
Fact Checked

What is a Pilot Drill?​

Daniel LidenLast Modified Date: December 08, 2022
A pilot drill is used to start drilling a hole before a larger drill is used to drill a hole of the desired size. A pilot drill is often used before the final hole is drilled in order to ensure the larger drill runs straight and the hole is definitely made in the right place

Vertaling door google:
Een pilotboor wordt gebruikt om een gat te boren voordat een grotere boor wordt gebruikt om een gat van de gewenste grootte te boren. Een centreerboor wordt vaak gebruikt voordat het laatste gat wordt geboord om ervoor te zorgen dat de grotere boor recht loopt en het gat zeker op de juiste plaats wordt gemaakt

Het is dus geen speciale boor, maar een boortje waarmee je voorboort.
Een 'pilot' in het maritieme is een loods. Iemand die de kapitein de weg wijst. Een pilot drill is dus een wegwijsboor :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik zou zeggen, als de pilot drill een onlosmakelijk (bij wijze van spreken dan, meestal kunnen ze wel verwisseld worden) deel uitmaakt van de uiteindelijke boor of gatenzaag is het een centreerboor, als het een losse boor is om voor te boren is er denk ik geen Nederlandse naam voor? Wellicht kunnen we 'voorboor' in later burgeren?
De boor om voor te boren op de draaibank is een centerboor. Voor een gatzaag is het een centreerboor.
Met beide boor je dus voor en centreer je dus. Heerlijk dat geneuzel met namen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.227
2.644
Volgens mij is een centerboor voor al bedoeld om een passing te boren voor je al dan niet meedraaiend center. Dus om je werkstuk op te spannen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De boor om voor te boren op de draaibank is een centerboor. Voor een gatzaag is het een centreerboor.
Met beide boor je dus voor en centreer je dus. Heerlijk dat geneuzel met namen.
Dat ben ik niet met je eens - een center drill / centerboor is een boor die in het center (of tegencenter) van je draaibank zit, en is daarmee gewoon een boor in een draaibank - niet noodzakelijk een voorboorboor... Een centreerboor is wel bedoeld om een pilot hole te boren, maar dan een die meteen de gatenzaag centreert...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik gebruik deze bij het boren van een gat in een penblank. Dan loopt de boor niet meer weg. Boren met een punt zijn lang niet altijd pretting in gebruik.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
373
110
60
Sint Odilienberg
Volgens mij bedoelen ze inderdaad centerboor, maar dan niet een gewoon boor maar een speciale, zie mijn foto die worden in een ijzerdraaibank gebruikt om een gat te centeren met een dik boortje dat niet verloopt en dan met een groter boor naboren.
20221210_195825.jpg20221210_195749.jpg

Fred
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Dat ben ik niet met je eens - een center drill / centerboor is een boor die in het center (of tegencenter) van je draaibank zit, en is daarmee gewoon een boor in een draaibank - niet noodzakelijk een voorboorboor... Een centreerboor is wel bedoeld om een pilot hole te boren, maar dan een die meteen de gatenzaag centreert...
Je hebt gelijk. Ik bekeek het teveel vanuit mijn situatie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Volgens mij bedoelen ze inderdaad centerboor, maar dan niet een gewoon boor maar een speciale, zie mijn foto die worden in een ijzerdraaibank gebruikt om een gat te centeren met een dik boortje dat niet verloopt en dan met een groter boor naboren.
Bekijk bijlage 126672Bekijk bijlage 126674

Fred
Ik vind dit type de normale centerboor. deze zijn voldoende aanwezig in mijn verzameling.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Fred heeft wat in de metaalindustrie een centerboor genoemd wordt gepost. Worden niet alleen op draaibanken maar ook op freesbanken gebruikt.
'gewone' lange boren hebben vaak de neiging te gaan dansen/verlopen bij het maken van een gat in harde metalen. Hierdoor wordt het begin van het gat te groot.
De centerboor is door het kleine puntje en de korte brede schacht veel stabieler en verloopt niet. De centerboor doet eigenlijk op de machine wat een centerpons doet voor als je uit de hand gaat boren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Bedankt, maar als oud eigenaar van een redelijk grote ijzerhandel en gereedschappen zaak ben ik redelijk goed op de hoogte van wat er is en waarvoor het gebruikt word. Gelukkig niet van alles hoor en zeker niet hoe alles gebruikt moet worden dat zijn geheel verschillende dingen.
En inderdaad gebruik ik "verlengde staalboren" en daarmee ook de centerboor. Het ging in dit onderwerp alleen over de vertaling. De meeste benamingen in het nederlands weet ik wel maar in het engels is dat dus zeker niet het geval vandaar mijn vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en Risikoos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.