Ik heb voor een CMS gekozen
Ik heb ook een CMS-tafel met TS55 zaag. Destijds gekocht als set invalzaag + grondmodule + inlegplaat + schuiftafel en toebehoren. Ik heb er ineens de langsgeleider ook bij besteld en heb daar zeker geen spijt van. Later heb ik dan ook nog de tafelverbreding en tafelverlenging en andere zaagbladen bijbesteld. Voor de afzuiging gebruik ik een Scheppach HA1600.
Belangrijkste argument om voor de CMS-tafel te kiezen is de mobiliteit en de nauwkeurigheid. Samen met een MFT3 en geleidingsrails kan je dan bijna alles aan. Zo heb ik tegen de muur een stoel gemaakt zodat beide netjes kunnen worden opgeborgen en de garage haar normale functie van slaapplaats voor de auto kan behouden.

De zaagprestaties zijn echt wel heel goed, zo zaag je van een stuk berkenmultiplex een stripje af van een paar tienden dik. Dan heb je een superfijn latje zonder uitbreeksels. De kwaliteit van de zaagsnede is heel goed bij gebruik van Festoolzaagbladen. Ik heb geen ervaring met andere zaagbladen, dus daar kan ik me dus niet over uitspreken.
Wat betreft de nauwkeurigheid zit het ook wel goed. Wel is het zo dat het om een assemblage gaat. Intrinsiek hieraan is dat er verschillende plaatsen zijn waar eventueel fouten kunnen optreden. De bevestiging van de invalzaag op de insert, de insert in de grondeenheid, de bevestiging van de schuiftafel en de aanslag vormen allemaal mogelijkheden dat er een fout ontstaat. Nu is de repeteerbaarheid echt wel goed, maar ik vind het toch raadzaam om even een proefstukje te zagen en zeker te zijn. Eenmaal opgesteld en afgesteld, blijft alles wel juist. Wat betreft langszagen met de langsgeleider dat gaat ook best goed, ook de fijninstelling is handig. Ook over het gebruik samen met de tafelverbreding kan ik niks slechts zeggen. Ik zou je de langsgeleider wel aanraden, de hoekaanslag als langsgeleider gebruiken is mogelijk maar zal zeker niet eenzelfde rigide zaagopstelling leveren omdat de langsgeleider zowel voor- als achteraan de zaagtafel wordt gefixeerd.
De stofafzuiging is ook wel OK, vermoedelijk is dit nog beter met een echte Festool zuiger. Nu ligt er maar een klein beetje zaagsel onder de tafel. Ik moet wel zeggen dat ik het asgat met wat schilderstape afplak, anders ligt er merkelijk meer.
Toch zijn er nadelen aan het systeem verbonden. Er is het tijdverlies bij het samenbouwen van de zaagtafel, waarbij het proefzagen niet vergeten mag worden. Het wisselen van het zaagblad met de zaagcombinatie operationeel gemonteerd is mogelijk maar niet zo handig. Het verwijderen van het spouwmes met de TS55 in de tafel is ook mogelijk, maar ook weer niet zo handig. Ook het instellen van de zaaghoek is nogal moeilijk, ofwel onder de tafel kruipen of anders de insert met TS55 omdraaien. De stabiliteit van het geheel is aanvaardbaar, maar niet vergelijkbaar met een echte vaste zaagtafel.
Conclusie : Moest ik de plaats hebben, zou ik het me levendig kunnen voorstellen om de CMS permanent opgesteld te laten, eventueel met een bijkomende TS55. In dat geval zou een echte vaste zaagtafel toch wel te verkiezen zijn. Je hebt dan een stabielere machine, altijd beschikbaar zonder eerst alles te moeten assembleren en testzagen. Ook het instellen van zaaghoek en –diepte is handiger. Het verwisselen van zaagblad zal ook wel beter gaan en je kunt dan ook eventueel een dado blade installeren om groeven te maken. Ik heb er geen idee van hoe dat in goed Nederlands is, het staat dan ook niet in de woordenlijst

. Dus als mobiliteit voor jou belangrijk is, dan zou ik zeker voor een CMS kiezen, maar als je echt de plaats hebt voor een echte zaagtafel, zou ik hiervoor kiezen, temeer omdat je al een freestafel hebt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik met dit stukje je keuze niet moeilijker heb gemaakt.

Groetjes,
Pascal