Hulp bij keuze zaagtafel

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zijn die verbredingsrails voor breder zagen er makkelijk aan te koppelen bij de Erika, wat voor gereedschap ben je er bij nodig?
 
Laatst bewerkt:

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Bjorn,

De verbredingsrail bij de erika 85 zijn heel simpel erop te schuiven, 1 boven en onder 1 erin schuiven, vastzetten met een paar inbusboutjes en dan uitbr blad erin schiven en klaar is Bjorn

Gr berton
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Gister offerte opgevraagd bij mijn lokale bouwhandel. Gaat me om de prijzen voor een CMS systeem, dus grondeenheid, losse module TS 55 en stofafzuigingset. Met optie schuiftafel en lengteaanslag. Daarnaast de prijs voor dit alles als set (dus inclusief zaag). Want alles los is blijkbaar niet goedkoper, een set waar je de zaag bij krijgt is maar 120 euro duurder! Niet dat ik een extra zaag nodig heb, maar voor 120 euro wil ik wel een nieuwe invalzaag.... om wellicht iemand anders blij te maken, zelf behouden ivm CMS systeem enz......

Ben benieuwd naar de prijzen. Ben ook nog een beetje aan het kijken naar stationaire machines. Zoals de Scheppach precisa 2.0. Maar dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Maar dan mis ik het gemak van mijn zaagbladen, dus heb ik al voor de invalzaag.

Heb nog wat zitten zoeken hier op dit forum. De reactie dat mensen dik tevreden zijn over hun CMS doet me goed.. lees minder dat je beter een stationaire machine aan kunt schaffen dan een CMS.. Twijfel verder nog wel over de verbreding/verlenging (maar die vallen denk ik toch af..) en over die schuiftafel. Platen zaag ik met de geleiderail dus!!

Tips zijn nog steeds welkom.
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Dave,

Ik heb gegoogled op scheppach presico 2.0 Maar ik kan het niet vinden. Heb je een link?
Persoonlijk vind ik een stationaire zaagmachine met bovenblad van gietijzer heel prettig. De CMS heeft weer als voordeel dat die voor meer modules gebruikt kan worden en dat die mobiel is. Het is natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur. Ik hou van zware machines van gietijzer.

Mvg,
Koos
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Okke thnx!

John,
Het is niet zo vreemd dat je niet leest dat je beter een stationaire machine aan kan schaffen dan een CMS. Het zijn 2 totaal verschillende mogelijkheden dus die zullen niet snel vergeleken worden. Ik heb de scheppach presica 2.0 bekeken en dat is eigenlijk geen stationaire machine zoals ik bedoelde, ik bedoelde meer een machine zoals de scheppach presica 3.0. Daar hangt echter weer een ander prijskaartje aan. Ik heb jaren geleden ook aan scheppach gedacht voor mezelf als zaagtafel. Ik heb toen hier op het forum om tips gevraagd omdat ik de stationaire zaagtafels behoorlijk aan de prijs vond. Toen wees iemand me erop dat axminster op dat moment een aanbieding had. Die machine heb ik toen helemaal uitgeplozen middels reviews en ook gevraagd op een engels houtforum. Uiteindelijk heb ik toen de http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-aw12bsb2-saw-bench--package-deal-prod838698/ gekocht. Ik wist toen nog niet dat de machine in China wordt gemaakt. Desalniettemin bevalt de zaag me prima. Scheppach wordt tegenwoordig ook in China gemaakt. De kleine broer (met een zaaghoogte van 75 mm) van de machine die ik heb hebben ze nu voor een aanbieding bij axminster voor omgerekend 720 euro. Met de verzendkosten die ik toen betaalde zou het nu bij elkaar neerkomen op ongeveer 945 euro. Dat is een ander prijskaartje dan de 1772 voor de presica 3.0. Toch het overdenken waard, lijkt me.
Mocht je het wel wat vinden maar de machine graag eerst willen zien dan kan dat bij mij in Lelystad.

Mvg,
Koos
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hoi Koos,

Bedankt voor je reactie! Ik snap wat je bedoeld. Maar eigenlijk hangt de keuze een beetje af van, de ruimte die je hebt, mobiel zijn met de zaag, en meer gebruik maken van het cms systeem door andere modules...
Ik heb niet super veel ruimte, maar opzich (na wat anders inrichten) wel plek voor een stationaire machine, mobiel zijn is voor mij niet nodig wat ik zaag alleen thuis, en de andere modules zal ik voorlopig niet gebruiken (heb zelf een freestafel gemaakt).

Hmm je maakt het me lastig (waarvoor dank! want ik wil wel een goede keuze maken).. Helaas woon je iets te ver weg, anders had ik graag komen kijken naar de zaag. Die zaag bij Axminster ziet er ook wel goed uit, en net wat je zegt, incl verzending ben je bijna 1000 euro kwijt. Dat ben ik straks ook kwijt voor het CMS systeem,... Tja, opzich vind ik het het ook wel praktisch om het CMS bij niet gebruiken ergens op te bergen en zo nog meer ruimte in de garage te hebben. Van de andere kant, als een stationaire fijner werkt!

Zijn er nog meer voordelen/nadelen als je kijkt naar het CMS systeem incl TS55 en een stationaire zaagmachine?
Is het trouwens bezwaarlijk dat het van chinese afkomst is?

Hopelijk reageren anderen ook nog, zo krijg ik een goede kijk op dit "probleem"
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Dave,
Om met je laatste vraag te beginnen. Of het bezwaarlijk is dat een machine uit China komt, dat is hier op het forum een onderwerp op zich. Over de hbm freestafel kort geleden hier in deze rubriek kwam dat weer goed tot uiting. Tegelijk hoor je tegenwoordig ook dat de kwaliteit van de machines uit China soms al omhoog gaat, dat samen met de prijs trouwens. Veel zoeken naar meningen en reviews (ook uit Engeland) over een bepaalde machine uit China waar je belangstelling voor hebt zou ik in elk geval zeker aanraden.
Een stationaire is veel zwaarder en daardoor echt stabiel, het blad is absoluut vlak. Ik ken de langsgeleiding niet van de CMS, met die van mij is hij geklemd tussen de voor en de achterkant van de machine, dat vind ik belangrijk. De fijnafstelling van de langsgeleider en meer zaaghoogte vind ik ook belangrijk. Als je benieuwd ben wat je allemaal kan met een stationaire kan je op youtube table saw intypen. Dan zie je best aardig wat;).
Om ruimte te winnen kan je net als ik de zaag bij de garagedeur zetten, bij het zagen van lange stukken gaat de deur open.
Voor de voordelen van de CMS, daar weten anderen beslist veel meer van dan ik.

Succes met het maken van je keus;)

Mvg,
Koos
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Wederom bedankt voor je reactie!!

Hopelijk kunnen andere vandaag nog reageren over de CMS... want bij Toolnation hebben ze een goede aanbieding: CMS systeem (wat ik dan zou willen, maar met de module TS55 (moest volgens toolnation wellicht ook kunnen)) 350 euro goedkoper dan normaal!! Daar kun je toch mooie accessoires voor kopen!!

Help help! :D
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb voor een CMS gekozen

Ik heb ook een CMS-tafel met TS55 zaag. Destijds gekocht als set invalzaag + grondmodule + inlegplaat + schuiftafel en toebehoren. Ik heb er ineens de langsgeleider ook bij besteld en heb daar zeker geen spijt van. Later heb ik dan ook nog de tafelverbreding en tafelverlenging en andere zaagbladen bijbesteld. Voor de afzuiging gebruik ik een Scheppach HA1600.
Belangrijkste argument om voor de CMS-tafel te kiezen is de mobiliteit en de nauwkeurigheid. Samen met een MFT3 en geleidingsrails kan je dan bijna alles aan. Zo heb ik tegen de muur een stoel gemaakt zodat beide netjes kunnen worden opgeborgen en de garage haar normale functie van slaapplaats voor de auto kan behouden.DSC00131.jpg
De zaagprestaties zijn echt wel heel goed, zo zaag je van een stuk berkenmultiplex een stripje af van een paar tienden dik. Dan heb je een superfijn latje zonder uitbreeksels. De kwaliteit van de zaagsnede is heel goed bij gebruik van Festoolzaagbladen. Ik heb geen ervaring met andere zaagbladen, dus daar kan ik me dus niet over uitspreken.
Wat betreft de nauwkeurigheid zit het ook wel goed. Wel is het zo dat het om een assemblage gaat. Intrinsiek hieraan is dat er verschillende plaatsen zijn waar eventueel fouten kunnen optreden. De bevestiging van de invalzaag op de insert, de insert in de grondeenheid, de bevestiging van de schuiftafel en de aanslag vormen allemaal mogelijkheden dat er een fout ontstaat. Nu is de repeteerbaarheid echt wel goed, maar ik vind het toch raadzaam om even een proefstukje te zagen en zeker te zijn. Eenmaal opgesteld en afgesteld, blijft alles wel juist. Wat betreft langszagen met de langsgeleider dat gaat ook best goed, ook de fijninstelling is handig. Ook over het gebruik samen met de tafelverbreding kan ik niks slechts zeggen. Ik zou je de langsgeleider wel aanraden, de hoekaanslag als langsgeleider gebruiken is mogelijk maar zal zeker niet eenzelfde rigide zaagopstelling leveren omdat de langsgeleider zowel voor- als achteraan de zaagtafel wordt gefixeerd.
De stofafzuiging is ook wel OK, vermoedelijk is dit nog beter met een echte Festool zuiger. Nu ligt er maar een klein beetje zaagsel onder de tafel. Ik moet wel zeggen dat ik het asgat met wat schilderstape afplak, anders ligt er merkelijk meer.
Toch zijn er nadelen aan het systeem verbonden. Er is het tijdverlies bij het samenbouwen van de zaagtafel, waarbij het proefzagen niet vergeten mag worden. Het wisselen van het zaagblad met de zaagcombinatie operationeel gemonteerd is mogelijk maar niet zo handig. Het verwijderen van het spouwmes met de TS55 in de tafel is ook mogelijk, maar ook weer niet zo handig. Ook het instellen van de zaaghoek is nogal moeilijk, ofwel onder de tafel kruipen of anders de insert met TS55 omdraaien. De stabiliteit van het geheel is aanvaardbaar, maar niet vergelijkbaar met een echte vaste zaagtafel.

Conclusie : Moest ik de plaats hebben, zou ik het me levendig kunnen voorstellen om de CMS permanent opgesteld te laten, eventueel met een bijkomende TS55. In dat geval zou een echte vaste zaagtafel toch wel te verkiezen zijn. Je hebt dan een stabielere machine, altijd beschikbaar zonder eerst alles te moeten assembleren en testzagen. Ook het instellen van zaaghoek en –diepte is handiger. Het verwisselen van zaagblad zal ook wel beter gaan en je kunt dan ook eventueel een dado blade installeren om groeven te maken. Ik heb er geen idee van hoe dat in goed Nederlands is, het staat dan ook niet in de woordenlijst ;). Dus als mobiliteit voor jou belangrijk is, dan zou ik zeker voor een CMS kiezen, maar als je echt de plaats hebt voor een echte zaagtafel, zou ik hiervoor kiezen, temeer omdat je al een freestafel hebt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik met dit stukje je keuze niet moeilijker heb gemaakt.:D
Groetjes,
Pascal
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
De bovenstaande conclusie is precies de reden waarom ik van mijn CMS ben overgestapt naar een CS 70. Het instellen van de zaaghoek en diepte begon in behoorlijk beu te worden en omdat ik maar 1 TS 55 heb moest ik regelmatig de zaag er af halen om een plaat te zagen.

Verder niets dan lof over de nauwkeurigheid, want als het inderdaad eenmaal goed ingesteld/afgesteld staat is het gewoon goed. Mocht je toch voor mobiliteit gaan, kijk eens naar een CS 50. Deze is net zo groot als het CMS systeem, dezelfde zaagdiepte etc maar dan op een vaste machine dus geen tijd meer kwijt aan het afstellen. De afkortoptie dacht ik eerst eigenlijk niet te gaan gebruiken op mijn CS 70, maar nu ik er eenmaal aan "gewend" ben is ook dat iets wat ik niet meer zou willen missen.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik heb ook een CMS-tafel met TS55 zaag.... Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik met dit stukje je keuze niet moeilijker heb gemaakt.:D
Groetjes, Pascal

Nou Pascal, je hebt me over de streep getrokken haha. Super bedankt voor je helder verhaal en foto! Bij het lezen van je uitgebreide verhaal had ik zoiets van, Ja ik doe er goed aan om de CMS te kopen. Ik heb de zaak waar ik vaker kom gemaild/gebeld en heb nu een mooie offerte liggen. Het verschil met de webwinkel is nu nog maar 60 euro! En dat wil ik gerust meer betalen omdat je dan ook een plek hebt om op terug te vallen. Nogmaals bedankt!!

Wat de doorslag gaf tot deze keuze is voornamelijk de ruimte die ik tot mijn beschikking heb. De CMS kan ik mooi opbergen. Een vaste zaagtafel zal zeker zijn charme hebben, maar helaas heb ik daar op dit moment te weinig ruimte voor. Verder vind ik het ook wel fijn om mijn zaagbladen te kunnen gebruiken die ik al heb (dus behorende bij de TS55) en de mogelijk om toch nog voor de bovenfrees module te gaan (in de toekomst wellicht)..

Mijn bestelling:
CMS grondeenheid;
CMS module voor de TS55;
Schuiftafel;
Slangenset (afzuiging);
Lengteaanslag.

Iedereen bedankt die een woordelijke bijdrage heeft geleverd voor deze keuze...
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Niets is leuker dan een knoop door te hakken en plannen te verwezelijken.
Alvast veel mooie werkstukken toegewenst.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik zou zeker even kijken naar de oude Festool basis set 1A die vind ik beter als de nieuwe CMS. Met de oude kon je zo handig trekafkorten en alles van de voorkant instellen (omhoog/omlaag en de hoekinstelling).
De 'nieuwe' basis de CMS kan je dat helaas niet. Dat vind ik echt een grote gemiste kans! Als je de hoek wil instellen dan zal je eronder moeten kruipen of de plaat omdraaien, waardoor je de afstelling moet controleren.

Toen de CMS op de markt kwam hem ik mijn oude basis set verkocht en de complete CMS gekocht. Maar dat viel zo tegen dat ik direct verkocht had en snel nog een nieuwe basis set gekocht heb, met alles erop en eraan. Het trekafkorten gebruik ik het meeste dus misschien kwam het daar door. We praten wel over een paar jaar geleden en inmiddels heb ik nog wat mooiers, zoals jullie kunnen raden.

PS De overige modules van het CMS systeem vind ik wel mooi, maar die zijn gelukkig ook hetzelfde gebleven als de oude basis modules.
 
Laatst bewerkt:

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik zou zeker even kijken naar de oude Festool basis set 1A die vind ik beter als de nieuwe CMS. Met de oude kon je zo handig trekafkorten en alles van de voorkant instellen (omhoog/omlaag en de hoekinstelling).

Ik ga niet naar de oude Festool basisset 1A kijken, maar bedankt voor de tip haha. Heb namelijk de spullen al besteld.... vandaar...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik ben ook aan het kiezen tussen de CMS of de CS50, moeilijke keuze...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.