Hulp bij eenvoudig kastje om van te leren

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als je er een zaagbak bij maakt en die zuiver haaks staat ten opzichten van de zaag moet je een heel eind komen
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Een paar ideeën van mijn kant:

Het is denk ik lastig om met een invalzaag de 45 graden hoeken goed te maken en tegelijk de juiste maten aan te houden. De kans op een corpus dat niet haaks is is heel erg groot. Die kans is bij mij trouwens altijd groot.... Helaas....
Wat je ook kan doen is een sponning frezen in 2 panelen (in jouw geval 1&2 of 3&4) met de breedte van je multiplex (let op, 18mm is niet altijd precies 18mm!) zodat je nog zo'n 3mm overhoudt om het andere paneel in te laten vallen. Zo heb je een breder lijmoppervlak en heb je optisch bijna een verstek. Ik heb dat gedaan bij een bak die ik gebruik voor het haardhout. Het multiplex is maar 10mm dik, zit alleen gelijmd en wordt redelijk lomp gebruikt zonder enig probleem.

Bekijk bijlage 95657

Ik gebruik als achterwand vaak multiplex van 5.5mm dik. Daarvoor zaag of frees ik een groef van ongeveer 6mm in de wanden. Als je nou de bodem (paneel 2) achter iets minder diep maakt, kan je na afloop heel gemakkelijk de achterwand erin schuiven en vastzetten met een paar nagels of brads. Dat werkt vooral makkelijk als je bijvoorbeeld een kast maakt van MDF die je schildert, dan kan je nadien de achterwand erin schuiven zonder daar op te kliederen.

Voor het klemmen van zo'n kastje kan je prima een spanband gebruiken met van die hoekjes. Ik heb laatst 2 setjes bij de Action gekocht voor weinig. Helaas is die nu nog 2 weken dicht.

Ik gebruik scharnieren van Hettich en gebruik daarbij deze mal: Centreermal Hettich
Goedkoop en doet z'n werk prima.

Voor een goedkope lamellenfrees zou ik kijken naar een Ferm. Er zijn meerdere mensen hier op het forum die deze gebruiken en volgens mij tot volle tevredenheid. Heb hem zelf ook.

Voeg nog even je woonplaats toe, wellicht is er iemand in de buurt mocht je hulp nodig hebben.
Je jan ook een verstekfrees gebruiken. Zie:
 

Bijlagen

  • verstekfrees1-540.jpg
    verstekfrees1-540.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 25

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
als je die reeds hebt, ga dan de uitdaging aan op een resthout
al doende leert men
heb je die nog niet, wacht dan tot een collega bevestigt dat dit doenbaar is
Ik heb een 7485 en kan zeggen dat het daarop weliswaar mogelijk is maar niet eenvoudig omdat de 7485 een relatief kleine tafel is ten opzichte van je kastje. Ik zou zelf - als ik verstek zou willen voor dat formaat kastje - de invalzaag / cirkelzaag met liniaal gebruiken.
Op een grotere tafel gaat het wrs prima?
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Ik heb een 7485 en kan zeggen dat het daarop weliswaar mogelijk is maar niet eenvoudig omdat de 7485 een relatief kleine tafel is ten opzichte van je kastje. Ik zou zelf - als ik verstek zou willen voor dat formaat kastje - de invalzaag / cirkelzaag met liniaal gebruiken.
Op een grotere tafel gaat het wrs prima?
Bedankt! Maar mede op basis van jouw comment en die van boertje 125, adviseerden jullie mij om het verstek even te laten. Kan ik inkomen, maar zou het uiteindelijk toch wel willen kunnen. Maar ik heb niet het geld of de ruimte voor een stationaire / grotere zaag. Dus was dan benieuwd hoe het wel kan. Of dat ik het dan maar uit mijn hoofd moet krijgen, omdat het niet mogelijk is zonder een fatsoenlijke zaagtafel.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Met een zaagtafel zoals de 7485 zou het moeten kunnen, maar zoals bij alles bij deze mooi hobby: niks gaat vazelf goed.
Vanzelf fout, dat dan weer wel.

Dus je weet alleen of het jou gaat lukken als je het probeert en zo ervaring opdoet. Ook met een formaatzaag moet je leren werken, dat gaat ook niet vanzelf goed. Net als met een handzaag.

Gebruik de spullen die je hebt, daar is niks mis mee. Maak desnoods zelf een zaagliniaalconstructie (internet) om op 45 graden te zagen. Eerst oefenen op wat goedkoop materiaal en dan voor het echies. Lukt dat niet in één keer?
Heeeeel vreemd, want bij alle andere forumleden gaat alles altijd wel in één keer goed :)

Je hoeft er niet met je pet naar te gooien, maar gaat er wat fout dan is er geen man overboord. Het kastje wordt dan gewoon wat kleiner.
Lukt 45 graden voor geen meter, dan ga je over op een van de andere constructie manieren die zijn geopperd.
Misschien eindig je met een klein kastje, maar dan wel met een enorme bak aan opgedane ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Bedankt! Maar mede op basis van jouw comment en die van boertje 125, adviseerden jullie mij om het verstek even te laten. Kan ik inkomen, maar zou het uiteindelijk toch wel willen kunnen. Maar ik heb niet het geld of de ruimte voor een stationaire / grotere zaag. Dus was dan benieuwd hoe het wel kan. Of dat ik het dan maar uit mijn hoofd moet krijgen, omdat het niet mogelijk is zonder een fatsoenlijke zaagtafel.
Ik denk dat het prima moet lukken met een cirkelzaag / invalzaag met liniaal (of een rechte lat). Is alleen meer gedoe met uitmeten, aftekenen, eventueel je geleidelat vastzetten etc.

Hoe netjes het wordt is dan mede afhankelijk van hoe precies je je cirkelzaag kunt instellen op 45 graden. Ik zou gezien het formaat een dergelijk kastje ook met mijn cirkelzaag doen. De verstek hoek zou ik versterken met een lamello. Het electrische gereedschap dat ik zou gebruiken (lamello frees van Ferm, cirkelzaag van Bosch) kost samen pakweg 200 euro. Op enig moment zal ik dat spul wel vervangen door betere kwaliteit, als mijn eigen skills ook beter worden. Nu ben ik zelf nog de zwakste schakel ;)
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Met een invalzaag is prima verstek te zagen. Vandaag nog gedaan. Populier is vrij zacht, dus het sluit al snel mooi aan. Het belangrijkste is je liniaal haaks op het werkstuk. Het beste maak je een aanslag achter je liniaal, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je aanslag net zo dun is als Je liniaal. Aanslag op je werkstuk klemmen, liniaal er tegen aan en zagen maar. Ik zal morgen eens een foto posten hoe het er bij mij uit ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
IMG_4559.jpg

Zo ziet het er bij mij uit. Die donkere houten plaat is om het blad er onder te beschermen. Op de plaat zit een aluminium t-track geschroeft als aanslag. De rail kan ik aan de andere kant van de tafel met een schroefje exact haaks krijgen. De liniaal is verend opgelegd. Zaag er op, liniaal op het hout, zaag er af, liniaal los van het hout. De liniaal kan ik ook makkelijk weg pakken en terug leggen.

Voor een eerste kastje allemaal wat overdreven. Wat het belangrijkste is, is die aanslag en je liniaal daar haaks op, zonder elke keer te moeten nameten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo ziet het er bij mij uit.
heel interessant
zelf heb ik deze werkwijze niet nodig, want ik heb een zaag met wagen, maar ben wel technisch nieuwsgierig
de donkerbruine onderplaat gebruik je om je fmt-werkblad niet in te zagen
dank zij de gaten in het fmt-blad kan je de onderplaat er haaks of evenwijdig op leggen
kan je meer details geven over de 2 hulpstukken die je op de rail plaatst ?
zou het voor djjvb mogelijk zijn om dit systeem te gebruiken zonder een mft-blad ?
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
heel interessant
zelf heb ik deze werkwijze niet nodig, want ik heb een zaag met wagen, maar ben wel technisch nieuwsgierig
de donkerbruine onderplaat gebruik je om je fmt-werkblad niet in te zagen
dank zij de gaten in het fmt-blad kan je de onderplaat er haaks of evenwijdig op leggen
kan je meer details geven over de 2 hulpstukken die je op de rail plaatst ?
zou het voor djjvb mogelijk zijn om dit systeem te gebruiken zonder een mft-blad ?
Toevallig heb ik destijds het topic van Superkees gebookmarked, daar staat aardig wat toelichting :)
Een eenvoudige MFT tafel
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mijn MFT-blad was eigenlijk een proefstuk om haaks gaten te boren. Dat ging zo goed, dat ik het oude blad heb vervangen. Maar nu loop ik er wel tegen aan dat de kwaliteit van het MDF dusdanig slecht is dat veel gaten te ruim zijn.

Het MFT idee komt vooral van Festool (al heeft wellicht iemand anders het uitgevonden), maar met een Mafell of Bosch liniaal werkt het al niet lekker omdat de zaag breder is dan de liniaal en je om die reden de liniaal niet tegen benchdogs kan aanleggen. Zo'n houten plaat is in mijn opinie eigen in alles superieur. Het beschadigt je werkblad niet, en ik kan er ook van alles in vast schroeven. Bv een aanslagblokje om repeterend te zagen, maar ik kan ook kleine stukjes hout klemmen onder de liniaal door er een strookje hout tegen aan te zetten en dat vast te schroeven. Het handige aan de benchdogs is dan wel dat je zo'n plaat er goed mee kan vast zetten en ook weer kan weghalen. Wat ook handig is, is dat ik nu één verse zaagsnede heb, en ook vanaf die zaagsnede dingen kan uitlijnen. En als het te rommelig wordt, zaag ik er een stukje af.

De liniaal ligt overigens aan één kant vast in een gat wat ik heb geboord in de liniaal. De andere kant ligt met de sleuf voor de klemmen op een stukje afgezaagde boor van 7,5 mm. Die sleuf is namelijk ook exact 7,5 mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Athanor

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Nou... het heeft even geduurd. Tussendoor eerst even de kamer van onze zoon opgeknapt en een bed voor hem gemaakt. En daarna aan het kastje begonnen. Wilde hierbij het resultaat delen! Dus nog allen bedankt voor de tips en input. Ben toch zo eigenwijs geweest om het onder verstek te zagen. :)

IMG_9125.JPG
IMG_9122.JPGIMG_9123.JPG
IMG_9090.JPG
IMG_9089.JPG
Heb helaas geen foto's van het maakproces gemaakt, maar ik wilde wel even teruggeven wat ik uiteindelijk wel heb aangeschaft en geleerd.

Belangrijkste aankoop is de lamello machine. Heb eerst die van Ferm gekocht, maar die kwam al uit het lood binnen. Uiteindelijk ben ik voor de Makita in de M-box gegaan. Fijne machine om mee te werken.

Verder heb ik op aanraden de spanbanden gekocht om te verlijmen, maar het populier is te zacht en maakte toch deuken.. Of ik trok het iets te hard aan natuurlijk. ;-) Daarom toch maar via ecotools (f-) lijmklemmen (4x100cm, 2x1250cm) gekocht. Maar ik vond het toch uitdagend (ook met het bed van mijn zoon) om die grote zware klemmen in de verwerktijd van de lijm in je eentje zo vast te maken dat je zaken weer niet uit verband trekt of niet meer gecorrigeerd krijgt. Dit zal nog wel wat ervaring kosten, maar het maakt me toch twijfelen om een paar goede corpus klemmen te kopen. Daar kan je denk ik makkelijker je werkstuk op leggen.

Verder ging het verstek zagen, best prima met een invalzaag. Toch is uiteindelijk de bovenkant een millimeter langer dan de onderkant. Niets dat ik niet op kon vangen, maar met een echte MFT tafel, of een zaagtafel beter was gegaan voor een nog haakser resultaat.
Daarmee waren de pootjes ook sneller gezaagd. Heb nu 12x een stukje onder een hoek gemaakt, maar dat voelde wel als monnikenwerk.

Al met al was het een leuk project om te doen en van te leren. Zelf ben ik wel content met het eindresultaat voor een eerste kastje. Zou overigens nooit meer populier kopen. Het is in mijn ogen echt te zacht. Prima voor dit incidentele gebruik op zolder, maar een volgende keer toch berken ondanks het prijsverschil.

En mijn initiële doelstelling om niet té veel gereedschap aan te schaffen niet gehaald. Maar bijvoorbeeld de lamello machine heb ik nu echt al vaak gebruikt, o.a. bij het bed en om plankjes te maken en bij een kastombouw. Dus die gebruik ik dan weer verrassend vaak als je hem eenmaal hebt.

Nogmaals dank voor alle tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.