Hulp bij eenvoudig kastje om van te leren

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Hallo,

Ik wil graag een eenvoudig kastje maken van 18mm populier multiplex om wat eerste stappen te zetten richting het leren maken van wat kasten. Heb even een kleine schets gemaakt (maten zijn grof, niet exact). Het kastje wordt ongeveer 80 breed en 72 hoog, met pootjes van ongeveer 10 cm. Wil wel zo 'mooi' mogelijk werken, dus niet er een paar schroeven inrammen. ;-) De plank wil ik met plankdragertjes op hoogte maken, niet fancy met het 32 gaten systeem. Pootjes worden paralellogrammen van een paar lagen multiplex.

IMG_8492.jpg

Ik ben voor een doorsnee DIY-er handig, maar in vergelijking met de meesten op dit forum echt een beginner. Het meeste wat ik gemaakt heb is toch meer voor o.a. de tuin of grovere constructies. Heb dus geen ervaring met de precisie van kasten. Heb daarmee ook niet de spullen, zoals:

- Een zaagtafel / freestafel
- Een domino/lamello
- Pocket hole jig
- Corpus klemmen / lange lijmklemmen
- LR32 gaten systeem

Wel heb ik zaken als een invalzaag met lineaal (bosch gkt 55), een bovenfrees (B&D, dus wordt ooit nog eens vervangen), mft (ook walko 4), kolomboor om mee te werken. Ben wel bereid om wat te investeren, maar het moet wel in verhouding blijven. Ik zal niet super veel kasten gaan maken, dus een domino kan ik nu (nog) niet verantwoorden. Wil geen €2000,- investeren voor een kastje van €100,-

Concreet heb ik voor nu de volgende vragen:
- Als ik geen beschikking heb over een lamello/domino en alleen kan lijmen, hoe zouden jullie de achterwand maken voor de stabiliteit? Massief? Of kiezen voor een dunne wand (Wat is de aanbevolen mm 3, 6, 9?) met 2 balkjes via pocketholes? Moet ik investeren in een Kreg? Of met een sponningfrees op de achterkant? Of toch een lamello machine aanschaffen? Zal dan een 'betaalbare' optie als een makita pj7000 worden dan.
- Als ik het frame in elkaar wil lijmen... ik zie wat video's waar mensen alleen schilders tape gebruiken. Maar aan de andere kant van het spectrum de KRE(V) Bessey klemmen. Zag ook een video van Peter Millard, waarin hij tot de conclusie komt dat hij jarenlang 'te veel' gedaan zou hebben. Omdat een klein tafeltje zijn volle gewicht kon dragen. Wat zouden jullie me adviseren? Heb geen lange lijm klemmen, alleen een kleine selectie eenhandsklemmen van ecotools. Dus ik moet er eventueel een paar aanschaffen. Maar kan ik volstaan met lange 'traditionele' lijmklemmen van ecotools? Of moet ik toch investeren in corpus klemmen? Nog tips?
- Bij inliggende deuren, hoe veel mm kleiner zouden jullie die maken tov het frame?
- Wil gebruik maken van die keukenkast scharnieren. Zie op chinese sites van die mallen om ze goed boren en te positioneren. Is dat iets? Of voegt dat niets toe?

Mochten jullie verder nog tips hebben om me op weg te helpen, voel je vrij! Alles wat ik kan leren is mooi meegenomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Een paar opmerkingen, gedachtes:

- je wilt zo te zien het kastje middels een verstek verbinding verlijmen. Alleen lijm is op kopshout wat kwetsbaar, dus een extra versterking is gewenst. Daar heb je natuurlijk allerlei middelen voor, domino en lammello is mooi en makkelijk, maar je kan in eerste instantie ook eens kijken naar deuvels. Met een eenvoudig hulpmiddel kun je hier prima mee werken.
- de achterwand, indien niet constructief, zou ik gewoon dun populieren triplex nemen. Ter breedte van je zaagblad, gleuf in zagen in de panelen (kan met een verstekverbinding vrij eenvoudig) en het achterpaneel erin laten vallen.
- Als het gaat om lijmen is tape een goed begin bij een verstek verbinding, maar zelf vind ik een aantal klemmen erbij wel erg prettig werken. Ook dat hoeft echt niet direct Bessey te zijn. De eenvoudigere aluminiumklemmen zijn hier ook prima geschikt voor of de klemmen van ectools. (let wel even op dat je je kastje niet beschadig, dus altijd een klosje ertussen plaatsen)
- In principe werkt multiplex niet/nauwelijks, dus de deurtjes kun je rondom naar smaak aanhouden (bijv 3mm ofzo)
- Het is in mijn optiek grotendeels te doen met het gereedschap wat je tot je beschikking hebt.

succes
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Athanor

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hoi,
Zo te lezen heb je alle spullen al in huis om dit kastje te maken. Natuurlijk kan je domino's gebuiken of het kreg systeem, maar dat lijkt me echt overkill.
De achterkant ,6mm, in laten vallen in het kastjes. Dus aan boven-, onder- en zijkanten een sponninkje frezen. Halve materiaal dikte, dus ongeveer 9 mm.
Boven-, onder- en zijkanten onder 45 graden zagen.
Scharnieren alvast inboren in de zijkanten. Malletje kan je zelf maken, spullen daarvoor heb je in huis.
Natuurlijk de passing eerst testen op een proefstuk

Dan met de schilderstape de boel koud in elkaar zetten ( zonder lijm dus)
Diagonalen opmeten en zorgen dat de corpus haaks is.
Achterplaat op maat maken.
De boel in elkaar lijmen met de schilderstape methode.
Ik zou 2mm speling houding bij de deurtjes.

Klaar.

Klinkt eenvoudig, maar het lastigstei s denk ik om de panelen goed haaks te krijgen, en 45 graden verstek te zagen.
Wat je ook nog kan doen is de boven, onder en zijkanten koud op elkaar zetten en dan met deuvels verbinden.
Dat kan ook op twee manieren.Verdekt, dan is een deuvelmal aan te raden.
Of door en door: dus van boven door het materiaal in de rechtop staande zijkant boren. De deuvel iets uit laten steken en later na het lijmen netjes afzagen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Een paar ideeën van mijn kant:

Het is denk ik lastig om met een invalzaag de 45 graden hoeken goed te maken en tegelijk de juiste maten aan te houden. De kans op een corpus dat niet haaks is is heel erg groot. Die kans is bij mij trouwens altijd groot.... Helaas....
Wat je ook kan doen is een sponning frezen in 2 panelen (in jouw geval 1&2 of 3&4) met de breedte van je multiplex (let op, 18mm is niet altijd precies 18mm!) zodat je nog zo'n 3mm overhoudt om het andere paneel in te laten vallen. Zo heb je een breder lijmoppervlak en heb je optisch bijna een verstek. Ik heb dat gedaan bij een bak die ik gebruik voor het haardhout. Het multiplex is maar 10mm dik, zit alleen gelijmd en wordt redelijk lomp gebruikt zonder enig probleem.

thumbnail_20210101_191701.jpg

Ik gebruik als achterwand vaak multiplex van 5.5mm dik. Daarvoor zaag of frees ik een groef van ongeveer 6mm in de wanden. Als je nou de bodem (paneel 2) achter iets minder diep maakt, kan je na afloop heel gemakkelijk de achterwand erin schuiven en vastzetten met een paar nagels of brads. Dat werkt vooral makkelijk als je bijvoorbeeld een kast maakt van MDF die je schildert, dan kan je nadien de achterwand erin schuiven zonder daar op te kliederen.

Voor het klemmen van zo'n kastje kan je prima een spanband gebruiken met van die hoekjes. Ik heb laatst 2 setjes bij de Action gekocht voor weinig. Helaas is die nu nog 2 weken dicht.

Ik gebruik scharnieren van Hettich en gebruik daarbij deze mal: Centreermal Hettich
Goedkoop en doet z'n werk prima.

Voor een goedkope lamellenfrees zou ik kijken naar een Ferm. Er zijn meerdere mensen hier op het forum die deze gebruiken en volgens mij tot volle tevredenheid. Heb hem zelf ook.

Voeg nog even je woonplaats toe, wellicht is er iemand in de buurt mocht je hulp nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De plank wil ik met plankdragertjes op hoogte maken, niet fancy met het 32 gaten systeem
voor het 32-mm-systeem kan je zelf een mal maken
vermits je een kolomboor hebt, kan je loodrecht boren
neem een strook mpx,
zet daar onderaan een dwarslatje op dat aan beide kanten uitsteekt zodat je een T bekomt
duidt vanaf dat latje veelvouden van 32 mm aan
boor op die afstanden gaatjes van 5 mm
leg de strook mpx met het dwarslatje tegen de onderkant van de zijkanten van de kast
boor door de gaten
om op 37 mm te boren neem je een strook mpx van 2 x 37 mm breed
leg de zijkant van de mpx tegen de zijkant van de wand & je boort op 37 mm
je hebt dan de gaten voor de schabdragers & voor de montageplaatjes van de scharnieren

Of toch een lamello machine aanschaffen? Zal dan een 'betaalbare' optie als een makita pj7000 worden dan.
is zijn prijs waard
daarmee kan je de 45°-hoeken mooi in mekaar zetten
klemmen kan met een spanband + hoekjes hout in 90°
wolfcraft heeft een betaalbaar systeem met plastiekhoekjes in 90°
het kreg-systeem is niet slecht, maar de schuine gaten blijven zichtbaar
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb ook een Ferm lamello frees, kostte me 55 euro geloof ik. Aanslag was niet 100% parallel met de frees, opgelost met een stukje duct tape. Voor een apparaat dat ik niet dagelijks gebruik is de kwaliteit goed genoeg en heeft me aardig wat klusjes een stuk eenvoudiger gemaakt. Ook bij het maken van grotere panelen prettig om de verschillende delen parallel te houden.

Ik heb het idee dat zo'n scharnier jig alleen zin heeft als het past bij de te gebruiken scharnieren qua merk/type.

Is het je bedoeling om de zichtbare zijden van je multiplex nog af te werken met bv een strip?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Als je met de frees aan de slag gaat dan is een basic freestafeltje handig.
Hier een linkje naar iets dergelijks. linkje?
Plaatje hout, frees er onder en een aanslag, meer heb je niet nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Je leest het er zijn vele wegen om tot een kastje te komen. Om goed te kunnen lijmen moet je het oppervlak vergroten. Dat kan door onder 45 gr te zagen. Zet er een veer in en je het een prima lijm verbinding. Daar is wel een frees voor nodig en wat oefening op reststukjes. Een verlijmfrees werk ook prima maar kost veel tijd om af te stellen (zijn ook mallen voor). Inzagen zoals hierboven vermeld werkt ook goed. Deuvels is de meest eenvoudige verbinding. Alle verbindingen vereisen een grote mate van nauwkeurigheid. Besteed dus tijd aan alles zuiver haaks te krijgen of overweeg om het gezaagd te bestellen (niet bij de bouwmarkt).
Als je driehoeken zaagt daar gaten inboort kan je alles met kleine klemmen vastzetten.https://nl.pinterest.com/pin/504192120763540281/
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Allereerst dank voor al jullie reacties en tips. Overigs woon ik in Nijkerk (omgeving Amersfoort) Een paar punten zou ik graag nog even willen beetpakken:

- precies zagen; maat houden en onder 45 gr met een invalzaag
- lamello of deuvels
- klemmen met spanband

Precies zagen
Dit lijkt me inderdaad de grootste uitdaging. Ik zou het liefste onder 45 graden willen zagen en bij voorkeur zelf. Dit omdat het voor mij nu een soort 'heilige graal' is om te bereiken. Ik heb het inderdaad eens met mijn Parkside invalzaag geprobeerd, dat kwam er niet best uit. Put mijn hoop uit video's van mensen als Peter Millard of Bisch Basch Bosch, die vrijwel alles met een invalzaag (kunnen) doen. Maar daarom wil ik graag ook oefenen met o.a. dit kastje. Deze verdwijnt vrijwel helemaal onder een bureau. Dus als het niet helemaal goed is, geen man overboord en weet ik zeker dat het mij met deze spullen niet gaat lukken en/of dat ik veel meer ervaring moet opdoen.

Ik heb daarom geïnvesteerd in een 'goede' (geen festool of Mafell natuurlijk) invalzaag. En heb van benchdogs.co.uk raildogs, benchdogs en het fence systeem aangeschaft. Daarmee hoop ik dat de MFT zorgt voor de haaksheid van de rail (vast via MFT) en het materiaal (via de fence en de benchdogs).
Had bij voorkeur nog de 45gr anti-tip adapter van Masch tools (=Bisch Bash Bosch) gekocht, maar die is er niet meer.

Daarnaast wil het op de volgende manier aanpakken:
- Plaat eerst langs de lange zijde ongeveer 0,5cm afhalen om in een rechte kant te hebben.
- Dan met 3-4-5 en lange blokhaak aan de korte zijde haaks maken. Dan heb ik één haakse hoek om vanuit te werken.
- Dan wil ik alle stukken uit de plaat overmaats zagen. (Bijvoorbeeld 82x62) zodat eventuele afwijkingen door de grote stukken en/of het duwen/trekken van het materiaal dan nog niet erg zijn.
- Waarbij ik sowieso boven, en de 2 zijkanten uit een lange snede wil halen, zodat de nerf ook mooi doorloopt.
- En dan pas maken via de mft, met de hulpmiddelen (o.a. een flagstop op de fence) die exacte maatvoering hopelijk benadert en ook zorgt dat bij herhaaldelijk zagen de maten gelijk blijven.

Als je driehoeken zaagt daar gaten inboort kan je alles met kleine klemmen vastzetten.https://nl.pinterest.com/pin/504192120763540281/

Verder heb ik ook 8 van deze (4 met klem en 4 zonder) om de hoeken in 90 graden te krijgen. Dus dank voor de tip. Begreep van Dennis van 'hooked on wood' dat de HBM kleine eenhandsklemmen best goed zijn. Niet de grote, alleen de kleine. Iemand any thoughts?

Nog advies of tips?

Lamello of deuvels
Er wordt geadviseerd om bij voorkeur toch met deuvels of lamello te werken (alhoewel lijmen kan). Waarbij de Ferm (nu €56,-) als optie wordt genoemd voor een lamello. Of met een deuvelmal te werken.

Qua deuvelmal denk ik dan aan zoiets: deuvelmal die bijvoorbeeld door Dennis van 'hooked on wood' redelijk goed beoordeeld wordt. Maar dan zit je dus ook al aan ongeveer €40,- en vraag ik me af of zo'n mal ook (goed) werkt bij 45gr hoeken?

Maar voor 20-30 meer heb ik dan een lamello. Lijkt me ook iets meer bewegingsruimte geven om nog wat te corrigeren bij het in elkaar zetten dan deuvels? Is dat dan een betere keuze? Of vereist dit nog een leercurve?
En is het verschil van de Makita vs de Ferm echt merkbaar? Weet inmiddels dat ik liever iets meer uitgeef aan een apparaat dat doet wat ik er van verwacht, dan dat het apparaat mijn onkunde vergroot.

Klemmen met spanband
Bedoelen jullie deze van wolfcraft? En heb ik er dan 1 of 2 nodig? Dat zou inderdaad misschien een goedkopere optie zijn dan lijmklemmen. Een van 1m bij ecotools kost ook al €30,-.

Overig
Is het je bedoeling om de zichtbare zijden van je multiplex nog af te werken met bv een strip?
Voor deze kast niet. Zou wel geïnteresseerd zijn voor andere kast om te weten hoe dat dan te doen.

En qua mal voor de scharnieren laat ik het varen. Ga het uitmeten en inboren met de kolomboor. En dan aftekenen op de zijkanten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik adviseer om het frame met plakband op de hoeken in elkaar te lijmen. Zorgen dat de lijm even intrekt en dan nog wat opbrengen voordat je het geheel in elkaar vouwt.. eventueel kun je in de binnenhoeken later een kwartrond latje lijmen om de hoekverbindingen te versterken als je het niet vertrouwt. Dat zal optisch geen lelijk beeld geven.

Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik zou voor mijn eerste kastje het verstek idee even vergeten en gewoon voor koud op elkaar gaan.
eventueel met een houten lat ter dikte van je multiplex in de hoek.

een dergelijk lang verstek mooi stak in elkaar krijgen is lastig als je geen gereedschap hebt waarmee je makkelijk twee exact de zelfde stukken kan maken
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb uit het niets destijds een Ferm lamello frees gekocht. 2x geprobeerd, bijgesteld, en ik begreep het. Geen echte leercurve dus. Het is ook meteen de enige machine die ik ken dus kan niks zeggen over kwaliteit tov de Makita.

Verder ben ik het eens met boertje125 : zou het verstek even laten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Klemmen met spanband
Bedoelen jullie deze van wolfcraft? En heb ik er dan 1 of 2 nodig?
ik doel op deze aan 7,58 euro per set
je hebt er 2 nodig: 1 op elke uitkant

Er wordt geadviseerd om bij voorkeur toch met deuvels of lamello te werken (alhoewel lijmen kan)
ook met deuvels + lamello's dien je te lijmen
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Om er van te leren: zou ik verstek wel kunnen realiseren met een (bouw)tafelzaag? Zoals een GTS 10 XC? Of een Dewalt 7485/7492?

Snap dat het verstek met een invalzaag lastig is, dus beter om te laten varen. Zeker omdat je anti splinter strip de 1e keer is opgezet op 90gr en op 45 graden er van afwijkt. Waarmee je misschien wel 1 nette verstekhoek kan maken. Maar niet een exacte maat met 2 en vervolgens dat dan ook nog exact gelijk krijgen voor boven en onder plaat.

En qua klemmen bedoelde ik meer kleine klemmetjes om de 90 graden hulpstukken even vast te klemmen. Heb voor de wat kleinere klembereiken o.a. de ecotools eenhandsklemmen (15, 30, 45, 60 en 90 cm).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.