Hulp/advies bij aanschaf handschaaf

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De schaaf is snel bot en begint dan te happen.
Mijn eerste vraag: wat heb je aan ervaring met schaven?
Als ik naar mezelf kijk, tot een paar jaar geleden had k hetzelfde, ik kon geen fatsoenlijke krul maken met een handschaaf. Tot is een cursus houtbewerken volgde, en daar leerde dat ik de schaaf helemaal niet goed instelde, en ook het hout leerde lezen (dus bijvoorbeeld niet tegen de draad in schaven, dan gaat iedere schaaf happen). Toen ging het ineens een stuk beter.

Op de cursus gebruikten wij #4 schaven van Peaktool:

Ikzelf heb een Record #4 die ik van m'n vader heb gekregen, die zal ergens uit de jaren 70/80 zijn.
Maar ik gebruik eigenlijk altijd en #62 low angle (ik heb de Veritas, maar op de cursus hadden we deze Peaktool en die bevielen ook prima. Ik vind een #62 gewoon beter in de hand liggen, en door het grotere gewicht schaaft het voor mij prettiger. En minder happen door de lagere hoek van de schaaf.

Maar als je weinig ervaring hebt, misschien eerst kijken of er iemand je en paar uur kan helpen met instellen van de schaaf, lezen van het hout en de techniek van het schaven leren, voordat je een andere schaaf koopt.
En ook slijpen/wetten. Want iedere schaaf, ook een Veritas, schaaft minder goed als deze niet 100% scherp of op de juiste manier is geslepen.
(maar mogelijk beheers je de techniek al wel en ligt het wel aan je schaaf, maar dat is uit je post niet goed uit te halen)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb gewerkt met simpele zoetschaven van Nooitgedagt (vanuit school gekregen), maar ook met een mooie Ulmia met mooie pokhouten zool en met een Stanley 4. Uiteindelijk pak ik toch het meest de Stanley 4 (met houten handvat, nieuw gekocht in 1980). Maar ik moet ook steeds denken aan de de posters in ons leslokaal: "Het zijn de handen die het gereedschap sturen". Met andere woorden: geslaagd schaafwerk hangt voor het overgrote deel van de schaver af en niet van de schaaf.

Dan moet ik ook denken aan een timmerman waarmee ik in 1975 mee samenwerkte. Een man die 50 jaar bij de baas had gewerkt. Hij verstond zijn vak zeer goed. Zijn gereedschap was volledig versleten. Ik kon er niets mee. Maar hij ..... hij schaafde er zeer goed mee.

Mijn advies: zoek een mooie Stanley 4 op MP, knap die even op en je bent waar je moet zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik vind dat er wel een groot verschil is tussen een nieuwe die wat afstelling nodig heeft, of een half verroeste Stanley met losse handgrepen. Dan wordt het meer metaalbewerken dan dat je lekker kan schaven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Henk dat is wel de snelste weg om het te leren. Schaaf eerst eens een keer met een zuiver afgestelde schaaf met scherpe beitel. Dan weet je meteen hoe goed dat voelt. Als je geen ervaring hebt weet je ook niet hoe dat voelt. Ik ben met het afstellen van mijn stanley schaaf ook langer bezig dan mijn lie nielsen. Staat ie eenmaal goed dan is het resultaat nagenoeg gelijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Waar let je op:
- Is de schaaf compleet? Dus alles erop: handvaten, stelschroef, kikker, beitel, etc.
- Is de body onbeschadigd? Geen scheuren of reparaties.
- Is de zool nog dik en glad? Een erg dikke zool kun je nog schuren en polijsten, wat nodig kan zijn als deze erg verroest is. Als de zool al relatief dun is kun je er niet zo heel erg veel meer mee doen.
- Werkt het stelmechanisme? Soms worden schaven samengesteld uit de onderdelen van meerdere exemplaren, en dan is het niet gegarandeerd dat dit allemaal ook goed past laat staan lekker werkt.
- In welke staat is de beitel? Beitels zijn te vervangen, maar dat kost ook weer geld. Een Hock beitel erin zetten is een van de beste opties, maar die zijn duurder als de hele schaaf. Vooral omdat je het best ook gelijk de keerbeitel kunt vervangen, zodat de afstelling blijft werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: way2go

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Mijn eerste vraag: wat heb je aan ervaring met schaven?
Als ik naar mezelf kijk, tot een paar jaar geleden had k hetzelfde, ik kon geen fatsoenlijke krul maken met een handschaaf. Tot is een cursus houtbewerken volgde, en daar leerde dat ik de schaaf helemaal niet goed instelde, en ook het hout leerde lezen (dus bijvoorbeeld niet tegen de draad in schaven, dan gaat iedere schaaf happen). Toen ging het ineens een stuk beter.

....

Maar als je weinig ervaring hebt, misschien eerst kijken of er iemand je en paar uur kan helpen met instellen van de schaaf, lezen van het hout en de techniek van het schaven leren, voordat je een andere schaaf koopt.
En ook slijpen/wetten. Want iedere schaaf, ook een Veritas, schaaft minder goed als deze niet 100% scherp of op de juiste manier is geslepen.
(maar mogelijk beheers je de techniek al wel en ligt het wel aan je schaaf, maar dat is uit je post niet goed uit te halen)

Goed punt. Ik ben onervaren en heb nog geen cursussen gevolgd. Een cursus van meerdere weken is een beetje te veel van het goede, maar een keer meekijken met iemand zou zeker heel leerzaam zijn. Ik had onlangs al even gekeken naar mogelijke cursussen / workshops bij de openbare werkplaatsen in Maastricht en Heerlen, maar daar stond toen niks interessants bij. Ik zal vanavond eens een nieuwe zoekpoging doen.

Ik heb zelf geen mogelijkheid om de beitel te slijpen. Wetten kan ik wel en daarna schaaft hij wel beter, maar het blijft hard werken en de beitel wordt weer snel bot. Ik zou de beitel eens kunnen laten slijpen en kijken of dat veel verbetering geeft, maar twijfel of het de moeite waard is. Ik zal dadelijk eens een foto maken van mijn schaaf en deze hier delen.
 
Laatst bewerkt:

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Ik heb mijn Baileys Stanley 4 van Marktplaats, en ja, met plastic handgrepen. In het begin schaafde hij voor geen meter, totdat ik de zool eens goed bekeek, en langs een winkelhaak legde in de breedte richting. Bij de schaafmond (heet dat zo?) bleek het verre van vlak te zijn. Schuren op een vlakke ondergrond (schuurpapier op een vlakke plank en een diamant slijpsteen) en het was vlak. Toen schaafde hij prima, vergelijkbaar met mijn Luban schaaf.

Dus ik ben het helemaal met @Wim56 eens, het is voor het grootste deel het vakmanschap van de gebruiker die het eindresultaat bepaalt. Niet dat ik nu zo'n vakman ben, overigens 😇, maar over het algemeen lukt het prima met de Stanley van Marktplaats.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: edjuh en Wim56

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Inderdaad is de vlakheid van de zool heel belangrijk vooral het deel voor de schaafmond. Iets hol erachter, als de rest wel vlak is, is nog geen eens een probleem. Er zijn nog wel meer zaken die vaak aandacht nodig hebben. Sluit de keerbeitel wel goed aan op de beitel. Ligt de beitel wel goed vlak op de kikker. Sluit de kikker wel volmaakt aan op de zool. Als dit alles in orde is heb je een goed werkende schaaf.
 
Laatst bewerkt:

Beommer

Nieuw lid
27 jan 2024
7
3
Emmen
Ik heb maar 3 schaven, een elektrische schaaf van black&decker ( zwarte uitvoering) dit is een oudje. Daarnaast heb ik twee kleine handschaven, een smalle van 3 cm breed en ongeveer 12 cm lang. Ook heb ik al zeker 35/40 jaar een David schaafje en die gebruik ik het meest, handig , klein en makkelijk te gebruiken en in te stellen . Ligt lekker in de hand. Zorg er wel voor dat je de goede kant op schaaft en niet tegenviel richting in.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Wat de keuze van de schaaf betreft:
Laat je geen dure schaaf aanpraten. Veel van die merken zijn zo duur vanwege de marketingkosten. Een ouwe Stanley 4 is prima. Een goed adres daarvoor is bijv. Ducotools. Als daar een ouwe originele beitel in zit is ook dat ruim goed genoeg. Geribbelde zool of vlakke zool? Onbelangrijk!. Instelbaarheid?. Is die slecht bij de Stanleys? Zelfs ik had dat instellen van een Stanley snel onder de knie.
Veel moeilijker is het vlak en haaks schaven. Dat is oefenen. Kost tijd. Het is tamelijk onafhankelijk van de schaaf. (een nuancering: een nieuwe Stanley zou ik nooit kopen; er zijn grenzen )

Wat WEL belangrijk is:
Kies een slijpmethode die bij jou past. Dat is een methode die werkt en die JIJ prettig vindt. Zo voorkom je dat je te lang doorgaat met een beitel die eigenlijk al wat stomp wordt. Goede slijpmethode bepaalt in belangrijke mate het succes.

This niet anders.
 

Beommer

Nieuw lid
27 jan 2024
7
3
Emmen
Zwart Black&Decker was volgens mij hun profline. Ik schat dat ie van de jaren 80 is.
Klopt. Bevalt nog prima voor het wat zwaardere werk. Het David schaafje zou iedereen die hout bewerkt moeten hebben is mijn mening. Gewoon een ideaal schaafje wat zeer goed schaaft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.