Hulp/advies bij aanschaf handschaaf

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik wil graag een mijn eerste echt goede handschaaf aanschaffen. Ik heb momenteel een no.4 schaaf van gamma huismerk, waarmee ik af en toe wat dingen schaaf, maar heel prettig werkt deze niet. De schaaf is snel bot en begint dan te happen.

Ik ben een hobbyist die af en toe wat dingen maakt, dus het hoeft geen professioneel topgereedschap te zijn. De eerste klus waarbij ik de nieuwe schaaf wil gaan gebruiken is om pallethout te schaven om lade en deurfrontjes van te maken voor mijn werkbank. Op termijn zou ik er ook graag hardhout mee willen schaven (bijv. eiken). Budget wat ik in gedachte had was 35-45 euro. En als maat een no. 4 of 4.5.

Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum en begrepen dat een oude tweedehands schaaf wellicht een betere koop is dan een nieuwe. De vraag is: waar moet je op letten? Waaraan herken je een goede schaaf?

Ik heb uiteraard al een beetje op marktplaats gekeken. Hier in de buurt (Zuid-Limburg) staat helaas niet veel te koop. Zou deze Stanley schaaf een goede koop zijn?

Of 2 andere opties wat meer uit de buurt:

≥ schaaf stanley bailey n04c als nieuw 42,00 houten heften — Antiek | Gereedschap en Instrumenten — Marktplaats

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Oude stanley,s met houten handvat zijn eigenlijk wel goed te noemen,deze beitels zijn eventueel te vervangen door betere beitels maar niet echt nodig. Zou wel kijken naar een gladde zool.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de schaaf gaat gebruiken om te schaven is een gegroefde zool geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Lastig om een advies te geven zonder de schaven gebruikt te hebben. Gladde zool of ribbels maakt mij niet uit.