Hulp/advies bij aanschaf handschaaf

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik wil graag een mijn eerste echt goede handschaaf aanschaffen. Ik heb momenteel een no.4 schaaf van gamma huismerk, waarmee ik af en toe wat dingen schaaf, maar heel prettig werkt deze niet. De schaaf is snel bot en begint dan te happen.

Ik ben een hobbyist die af en toe wat dingen maakt, dus het hoeft geen professioneel topgereedschap te zijn. De eerste klus waarbij ik de nieuwe schaaf wil gaan gebruiken is om pallethout te schaven om lade en deurfrontjes van te maken voor mijn werkbank. Op termijn zou ik er ook graag hardhout mee willen schaven (bijv. eiken). Budget wat ik in gedachte had was 35-45 euro. En als maat een no. 4 of 4.5.

Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum en begrepen dat een oude tweedehands schaaf wellicht een betere koop is dan een nieuwe. De vraag is: waar moet je op letten? Waaraan herken je een goede schaaf?

Ik heb uiteraard al een beetje op marktplaats gekeken. Hier in de buurt (Zuid-Limburg) staat helaas niet veel te koop. Zou deze Stanley schaaf een goede koop zijn?

Of 2 andere opties wat meer uit de buurt:

≥ schaaf stanley bailey n04c als nieuw 42,00 houten heften — Antiek | Gereedschap en Instrumenten — Marktplaats

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Oude stanley,s met houten handvat zijn eigenlijk wel goed te noemen,deze beitels zijn eventueel te vervangen door betere beitels maar niet echt nodig. Zou wel kijken naar een gladde zool.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de schaaf gaat gebruiken om te schaven is een gegroefde zool geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Lastig om een advies te geven zonder de schaven gebruikt te hebben. Gladde zool of ribbels maakt mij niet uit.
Ik heb mijn stanley vorig jaar nog voorzien van een Hock beitel. Daar is ie wel van opgeknapt. Maar kan niet op tegen mijn lie nielsen en veritas schaven. Dan gaat het niet zo zeer om het resultaat maar veel meer in de afstelling. Dat gaat zoveel makkelijker. Maar ja alle waar naar zijn geld. Die schaaf zonder merk hebben ze pas schoon geschuurd. Toch denk ik niet dat ie slecht is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Even een dwars advies: koop een japanse schaaf. Moet je even aan wennen, maar dan veelzijdiger dan een westerse. Instapmodellen zitten in jouw prijsrange. Goede adressen: Dictum en Dieter Schmid (Fine Tools) in Duitsland. Online winkels dus.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Nu ben ik wel benieuwd waarom een japanse schaaf veelzijdiger is? Wat ik aan films heb gezien over japanse schaven is dat je ongeveer een week bezig bent voordat je kan hopen je eerste krulletje kan maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Nu ben ik wel benieuwd waarom een japanse schaaf veelzijdiger is? Wat ik aan films heb gezien over japanse schaven is dat je ongeveer een week bezig bent voordat je kan hopen je eerste krulletje kan maken.
Na de eerste keer finetunen (wat bij de instapmodellen bijna geen werk is) kun je snel aan de slag. De afname kun je variëren van fijn tot behoorlijk grof dat is even een handigheidje, maar heb je snel onder de knie). Door de manier van vasthouden (het kan ook met 1 hand), in combinatie met het bescheiden gewicht, kun je er ook makkelijk facetjes mee doen (waar je met een nummer 4 al moeite mee hebt is mijn ervaring, dus weer een extra blokschaapje nodig…) en ander fijn werk, zoals rondmaken enz.

Enne… 'krulletjes' maak je er niet mee, eerder slierten... : ))
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Maar waarin zit de veelzijdigheid dan? Het lagere gewicht gewicht waardoor het voor sommigen makkelijker is om een randje te breken? Ik heb best grote handen en doe dat meestal gewoon met een 4. Iedere houten schaaf heeft dat gewichtsvoordeel toch? Daar hoeft de schaaf niet japans voor te zijn lijkt me
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de beitel eigenlijk het enige echte probleem is van je huidige schaaf, dan kan je toch beginnen met er een betere beitel in te zetten? Een stanley beitel kost ook niet de hele wereld.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Maar waarin zit de veelzijdigheid dan? Het lagere gewicht gewicht waardoor het voor sommigen makkelijker is om een randje te breken? Ik heb best grote handen en doe dat meestal gewoon met een 4. Iedere houten schaaf heeft dat gewichtsvoordeel toch? Daar hoeft de schaaf niet japans voor te zijn lijkt me
Gewicht is soms ook echt wel lekker als je wat fysiek zwaardere stukken moet schaven. Zelfs met vers geslepen beitel is mijn nr7 dan soms makkelijker dan een nr4.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Als de beitel eigenlijk het enige echte probleem is van je huidige schaaf, dan kan je toch beginnen met er een betere beitel in te zetten? Een stanley beitel kost ook niet de hele wereld.
Ligt ook aan de afstelmogelijkheden. Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste bouwmarktschaaf gehad. Die stelde je af met twee draaiwieltjes die elk de beitel aan een kant omhoog/omlaag draaiden. Een absolute nachtmerrie, los van de beitel en het pisbakkenstaal.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het verstellen met die 2 schroefjes is verder toch geen probleem? Ik vindt dat prima werken. Die gezette blikken body's zijn echter absoluut ruk. Maar als je er een van stanley of darex hebt met een gietijzeren body, dan kan je daar prima mee schaven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De eerste schaaf is altijd een dure, omdat je dan ook moet investeren in een paar goede slijpstenen, slijphulpje etc. Een schaaf moet echt scherp zijn om er plezier aan te beleven, ongeacht het merk.
Een Lie Nielsen of Veritas is natuurlijk top, maar op het forum lees je ook hele goede berichten over Peaktool en de schaven van Dictum. Dan betaal je voor een no4 vanaf 130 euro voor een hele mooie schaaf.
Als je uiteindelijk weet hoe een schaaf werkt en hoe je hem goed afstelt, dan kun je ook heel gelukkig worden met een goede gebruikte Stanley of Record. Ducotools heeft die altijd wel in de aanbieding.
Maar vergeet niet te investeren in goede slijpspullen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en henkverhaar

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Ik heb pas als nieuwe zoetschaaf een oudere record nummer 4 van Ducotools gehaald, die zeer goed werkt. Het belangrijkste is natuurlijk de afstelling van de schaaf. Mijn aanraden is kijk goed naar het handvat van de schaaf en hoe die gemaakt is. Bij de betere schaven zien de handvater er mooier afgerond en comfortabeler uit. als het mogelijk is probeer de schaaf eerst vast te houden. Als deze goed en fijn in de hand ligt kan je met meer zekerheid zeggen dat de schaaf zelf ook fijn is.

oud / wat je zoekt:
1704966391056.png

Nieuwere handvaten, zien er vlakker uit:
1704966444519.png
~Jobtiel
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb er een heel stel met plastic handvaten. Hebben niet mijn voorkeur, maar je kan er prima mee schaven. De kans dat je zo veel achter elkaar gaat schaven, dat je er blaren van krijgt, lijkt me niet zo heel groot.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
De eerste schaaf is altijd een dure, omdat je dan ook moet investeren in een paar goede slijpstenen, slijphulpje etc. Een schaaf moet echt scherp zijn om er plezier aan te beleven, ongeacht het merk.
Een Lie Nielsen of Veritas is natuurlijk top, maar op het forum lees je ook hele goede berichten over Peaktool en de schaven van Dictum. Dan betaal je voor een no4 vanaf 130 euro voor een hele mooie schaaf.
Als je uiteindelijk weet hoe een schaaf werkt en hoe je hem goed afstelt, dan kun je ook heel gelukkig worden met een goede gebruikte Stanley of Record. Ducotools heeft die altijd wel in de aanbieding.
Maar vergeet niet te investeren in goede slijpspullen.

jaap
Ik heb zelf een paar oude stanley,s van voor de eerste wereldoorlog en heb hier een hockbeitel inzitten.
Na een paar kleine aanpassingen zijn dit superschaven.Heb zelf ook wat lie nielsen schaven en dit werkt natuurlijk allemaal heel soepel maar doet niet onder voor zo,n oude rakker.
Maar werk het liefste met mijn houten schaven.alleen het geluid al van een houten schaaf over hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Voor het bedrag €35 -€40 kan je ook denken aan een tweedehands stanley nr4 en die dan tunen.
Ik heb dat zelf gedaan volgens de methode hierboven en ik vond het resultaat werkelijk verrassend.
Het was wel een middagje stevig doorwerken.
Als hij dan nog niet goed schaaft kan je wat filmpjes over het afstellen van een handschaaf op youtube bekijken. Ik heb zelf ooit ook eens daarmee ook een probleempje gehad, bleek dat de kikker anders afgesteld moest worden.
Succes!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Als je alleen lekker wilt schaven zou ik geen tweedehands kopen. Daar moet je altijd nog wat aan aanpassen/repareren.
Een bijna kant en klare van Dictum of Peaktools kan je snel mee aan de slag.

Ik heb veel tweedehands gereedschap gekocht (vanwege de kosten) maar ik heb een aversie gekregen tegen het opknappen.
Zeker nadat ik voor het eerst een nieuwe kocht en gelijk aan de slag kon.
Geen avond lang poetsen en schuren en testen. Wat een gedoe. Alles zwart van het ijzer en roest. En altijd in je achterhoofd ‘Kan het beter?’.

Roeland Brekelmans heeft ook nieuwe en goed betaalbare schaven in de verkoop. Maar zover ik weet verkoopt ie die alleen op de Open Dag Hout.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dictum of Peaktools heb ik geen ervaring mee, en van Lie Nielsen en Veritas mag je verwachten dat het "out-of-the-box" goed is, maar ik weet zeker dat je als je een nieuwe Stanley of Kunz koopt, je er eerst zelf werk aan hebt.
Zo was het vroeger ook altijd, een nieuwe schaaf behoeft wat tunen vooraleer ie het echt goed deed.
De laatste vieren en vijven (oude Records) heb ik alleen getuned door de schaafbeitel te slijpen (maar eerlijk is eerlijk, ik was niet blij met de schaafbeitel van de laatste Record 5, en daarom zit daar nu een Ron Hock beitel in). Het voordeel van een gebruikt stuk gereedschap is ook dat ie niet eerst uit elkaar hoeft om al die vette kledder overal vanaf te poetsen.

'kan het beter?' is vooral het vertrouwen wat je moet krijgen in je gereedschap en je eigen kunnen, dat komt vanzelf. Natuurlijk is de ene persoon daar anders in dan de andere, maar als je je afvraagt of iets goed is, of dat iets het doet, stel dan hier een vraag, of probeer te kijken of er lokaal een korte workshop of cursus plaatsvindt. Zelfs al trekt het onderwerp je misschien niet meteen aan, komen er misschien wel technieken om de hoek kijken waar je wat aan hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.