Houtstof achter plexiglas gevangen in houten kader - help

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hey makers,
Ik heb recent een klok gemaakt met een plexiglas ervoor om de wijzers te beschermen. Dit alles zit in een houten kader. Tijdens het schuren van de kader (met stofzuiger erbij) en papier bovenop het plexiglas is het stof er toch nog in geslaagd via de gleuf waar het in zit, naar binnen te dringen. En nu was mijn 'stofvrije klok' ineens toch niet meer zo stofvrij. De kader is dicht, ik kan niet aan de binnenkant geraken, maar is er misschien toch een manier om langs de buitenkant het stof statisch te begeleiden naar de gleuf ofzo? #durftevragen
Groetjes Jolien
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Plexiglas is wel statisch , trekt stof aan .
Weet niet hoe het precies in elkaar zit , dus ook niet hoe je het er uit krijgt .
Misschien een gaatje boren en dan met een luchtpistool .

Succes Willem
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hiehij een foto van de klok, had ik er eerder al moeten bijzetten. Een gaatje boren ergens is geen optie, dit is overal zichtbaar.

Groetjes Jolien
 

Bijlagen

  • 127647069_10221879821178938_1401795044437778415_o.jpg
    127647069_10221879821178938_1401795044437778415_o.jpg
    241,9 KB · Weergaven: 95
  • 127272059_10221879819978908_1822085959180970445_o.jpg
    127272059_10221879819978908_1822085959180970445_o.jpg
    290,5 KB · Weergaven: 94

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hmmm :unsure:, niet gemakkelijk. Maar valt wel nog mee eigenlijk qua stof. Ik dacht ook aan compressor+stofzuiger, zoals Dencom suggereerde. Is het proberen waard. Als dat niet lukt zit er niks anders op dan klein gaatje boren en met elektrostatisch geladen doekje (bv. stukje swiffer) op een stokje het stof wegvegen aan binnenkant. Met een propje (geen deuvel) kun je dan proberen het gaatje onzichtbaar te repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tijdens het schuren van de kader (met stofzuiger erbij) en papier bovenop het plexiglas is het stof er toch nog in geslaagd via de gleuf waar het in zit, naar binnen te dringen.
in welke volgorde is de klok gemonteerd & demonteerbaar ?
had je de montage beter in een andere volgorde gedaan ?
bv de klok pas na het monteren + schuren van de kader langs de achterkant er in plaatsen
Een gaatje boren ergens is geen optie, dit is overal zichtbaar.
elke boring blijft in een bepaalde mate zichtbaar, maar zonder een gaatje te boren zal je binnenin geen onderdruk kunnen zetten om dat stof er uit te zuigen
is dit een staklok ? dan kan je aan de onderkant boren
is dit een hangklok ? afhankelijk van de hanghoogte kan je aan boven- of onderkant boren
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
in welke volgorde is de klok gemonteerd & demonteerbaar ?
had je de montage beter in een andere volgorde gedaan ?
bv de klok pas na het monteren + schuren van de kader langs de achterkant er in plaatsen

elke boring blijft in een bepaalde mate zichtbaar, maar zonder een gaatje te boren zal je binnenin geen onderdruk kunnen zetten om dat stof er uit te zuigen
is dit een staklok ? dan kan je aan de onderkant boren
is dit een hangklok ? afhankelijk van de hanghoogte kan je aan boven- of onderkant boren
De klok is niet demonteerbaar, daar zit net het probleem :). Klokmechanisme is erin gestoken, achterste plaat en plexiglas in gleuf gestoken en verstekken dichtgelijmd.
Ik ga het zo maar laten, de plexiglas trekt aan de buitenkant ook heel wat stof aan door zijn statische lading, dus daardoor valt het toch niet zo hard op. Een gaatje boren zie ik niet zitten.
Toch bedankt allemaal om met me mee te denken!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan je de statische lading van het plexiglas niet neutraliseren om daarna het aangetrokken stof er vanaf te kloppen en laten zakken?
Ik weet niet precies hoe, maar als het plexiglas negatief geladen is, dan zou ik denken dat je het positieve lading kan neutraliseren. Er zijn er hier vast die daar meer verstand van hebben.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Kan je de statische lading van het plexiglas niet neutraliseren om daarna het aangetrokken stof er vanaf te kloppen en laten zakken?
Ik weet niet precies hoe, maar als het plexiglas negatief geladen is, dan zou ik denken dat je het positieve lading kan neutraliseren. Er zijn er hier vast die daar meer verstand van hebben.
Hey, ja ik had online gezien dat er daar sprays voor bestaan die je om de zoveel tijd opnieuw moet aanbrengen, maar dat op de buitenkant spuiten heeft geen effect op de binnenkant vermoed ik.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Zijn je verstekken koud gelijmd of zit er een verbinding in?
Anders misschien proberen je versqtek terug open te breken met stoom indien met een D2 lijm verlijmd?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als het een staande klok is.
in de onderkant een gleuf zagen en het plexiglas er onderlangs uitschuiven.
daarna terug plaatsen maar dan ontspiegeld glas.
en dan een dun strookje hout in de gleuf lijmen.
zelfde verhaal voor hangende klok maar dan in de bovenkant een gleuf zagen.

Je kan eventueel ook een lamello gebruiken om de gleuf te maken dan hoef je niet helemaal tot de zijkant te zagen zodat je de gleuf vanaf de zijkant niet meer ziet
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het echt zo storend is, wat ik niet zie, dan zou je de verstekken met een Japanse trekzaag kunnen los maken. Op deze manier heb je zo min mogelijk verlies in maatvoering.

 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Maar ik vond het te pijnlijk om de klok terug open te breken, een gaatje inboren, of een gleuf in te zagen/frezen..
De ontvanger van de klok vond hem zo mooi, dat ze het stof er met alle plezier graag bijnam!
Hij trekt langs de buitenkant ook gigantisch veel stof aan doordat plexiglas zo statisch geladen is. Tenzij je hem met een spray behandelt natuurlijk.
Ik heb mijn lesje geleerd :) ik dacht altijd dat plexiglas superleuk was om mee te werken, maar vind ook dat het stinkt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jeppe

Nieuw lid
13 jun 2012
15
3
België / Meerhout
beste,

Mocht je nog eens plexiglas (PMMA) willen gebruiken voor een klok of andere zaken kan je best anti-statisch PMMA gebruiken. De prijs ligt uiteraard wel hoger, maar van het statisch effect ben je verlost. Telkens de klok nu gepoetst wordt met een droge doek zal het plexiglas ook terug opgeladen worden.
mvg,
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Of glas, dat is ook minder krasgevoeliger.
Maar moet je voor sommige doeleinden wel ontspiegeld glas nemen wat het weer duur maakt
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.