Houtlijm verwijderen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wat ik wil zeggen is dat je na moet denken. Loop niet alle youtubers achterna want daar zit vaak een hoop commercie achter. Als je je keuze baseert op de eigenschappen van de lijm prima. Zo is opentijd soms een zeer belangrijk item. Net zoals klemtijd. Frencken heeft ook heel veel soorten lijmen met hele lange opentijden.
Het grootste nadeel van deze frencken specials is dat ze 25 kg al weinig vinden.
Als ik weer ga fineren met dun fineer zal ik ook kiezen voor een titebond variant. Voordeel is de "kleine" verpakking en de verkrijgbaarheid. Nadeel is dan de prijs maar beter duur dan niet te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dat is een van de voordelen van cascamite. Je kunt eenvoudig de benodigde hoeveelheid aanmaken en de rest van het poeder bewaren. Zolang het maar droog blijft, blijft het heel lang goed. De open tijd ervan is ook helemaal niet verkeerd. En op een korte periode in het verleden na, waarin de kwaliteit echt ondermaats was, zul je weinig mensen horen klagen over de effectiviteit van dat spul.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Dat is een van de voordelen van cascamite. Je kunt eenvoudig de benodigde hoeveelheid aanmaken en de rest van het poeder bewaren. Zolang het maar droog blijft, blijft het heel lang goed. De open tijd ervan is ook helemaal niet verkeerd. En op een korte periode in het verleden na, waarin de kwaliteit echt ondermaats was, zul je weinig mensen horen klagen over de effectiviteit van dat spul.
Is dat casseinelijm? Daar heb ik zelf in een ver verleden erg goede ervaringen mee. Wist niet dat het inmiddels ook als min of meer kant en klaar product te koop was.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Nee, Cascamite is een op ureumformaldehyde gebaseerde lijm. Ik ken het zelf alleen van het Britse Polyvine, maar voor diegenen die vroeger wel eens bouwpakketten in elkaar zetten zal het merk Humbrol mogelijk bekender zijn.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Misschien een domme vraag, maar hoe verwijder je effectief overtollige (witte) houtlijm? Het lukt me niet echt om alles te verwijderen na droging. Schaven of schuren is niet afdoende, afkrabben lukt ook niet echt, en olie of beits houdt er niet echt op zodat je het blijft zien. Of moet je het sneller uit de klemmen halen als de overtollige lijm nog zacht is?

Ik heb tijdens het lijmen een tandenborstel en een potje met water bij de hand. Overtollige lijm veeg ik daarmee gemakkelijk snel weg voor het uitgehard is. Dat scheelt al heel veel.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Net als die carbidschraper van Veritas, Woodpeckers en Hooked on Wood kloon, werkt prima zolang de lijm niet is opgedroogd (de filmpjes doen je geloven dat het ook uitstekend werkt als het al is opgedroogd, nonsens), maar je kunt het ook doen met een oude beitel en, een lap met water, kost je geen drol,....ik heb een beetje genoeg van die Youtube bloggers die dit soort onzin prediken, commercie in kwadraat ten voordele van hun zelf maar niet van jou portemonnee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Jan Gunneweg heeft daar er ook een leuke oplossing voor. Hij noemt het een "over de kop gewette beitel".

Het is te zien aan het begin van dit filmpje
Dat wou ik net posten als tip... Perfecte oplossing. Voor de duidelijkheid: dat is dat je de snede van de beitel een beetje afrondt, zodat die niet in het hout kan 'happen' bij het lijmverwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en jelmer

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Titebond 3 heeft een iets langere open tijd. Ik heb het ook gebruikt (en ook nog het nodige op voorraad), maar heb al besloten om in de toekomst naar witte houtlijm over te gaan, en wel de Propellerleim van Bindan.
Heb vanwege positieve ervaringen (elders op het gorum) net juist Illbruck D3 gekocht omdat die volgens de specs een open tijd heeft van 15 min, dus gelijk aan die van Titebond III, alleen een stuk goedkoper (5 kg voor €33,50 bij bouwbestel excl. verzendkosten).
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Misschien een domme vraag, maar hoe verwijder je effectief overtollige (witte) houtlijm? Het lukt me niet echt om alles te verwijderen na droging. Schaven of schuren is niet afdoende, afkrabben lukt ook niet echt, en olie of beits houdt er niet echt op zodat je het blijft zien. Of moet je het sneller uit de klemmen halen als de overtollige lijm nog zacht is?

De beste tip die ik kan geven van de youtuber Dusty Lumber Co.
Die gebruikt een tandenborstel en een potje met water en poest de overtollige lijm na klemmen weg. Dat werkt voor mij ook erg goed.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Niet te veel lijm gebruiken, je hebt maar heel weinig lijm nodig op de te verlijmen vlakken. Voor delicaat werk, zoals fineer etc plak ik het af met een stukje schilderstape. Is even werk, maar als de lijm in het hout trekt, blijf je het zien.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, Cascamite is een op ureumformaldehyde gebaseerde lijm. Ik ken het zelf alleen van het Britse Polyvine, maar voor diegenen die vroeger wel eens bouwpakketten in elkaar zetten zal het merk Humbrol mogelijk bekender zijn.
Bouwpakketten? van die Airfix plestic vliegtuigjes? dat lijm je niet met cascamite. Die plastic onderdelen zijn van polystyreen gemaakt, en verlijm je met een polystyreen cement. Of bedoel je houten bouwpakketten?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ha! Nee, daar zou ik ook zeker geen cascamite voor gebruiken! Maar Humbrol was de originele producent van cascamite, dacht ik. Vandaar die link.

Ik bedoelde dat mensen het merk Humbrol misschien nog wel zouden kennen uit hun jeugd toen ze nog plastic bouwpakketjes in elkaar lijmden en verfden met spul van Humbrol. Net zoals UHU. Ook zo'n merk dat ik nog steeds associeer met bouwpakketten. Zal wel aan mij liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.