Houtlijm verwijderen

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Misschien een domme vraag, maar hoe verwijder je effectief overtollige (witte) houtlijm? Het lukt me niet echt om alles te verwijderen na droging. Schaven of schuren is niet afdoende, afkrabben lukt ook niet echt, en olie of beits houdt er niet echt op zodat je het blijft zien. Of moet je het sneller uit de klemmen halen als de overtollige lijm nog zacht is?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik doe meestal als de lijm begint uit te harden met een klein beiteltje de overtollige lijm verwijderen.
Is vaak na een halfuurtje.Bij de meeste werkstukken doe ik tape rond de verbinding dan heb je nergens last van.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
PVA is echt vervelend om weg te halen inderdaad. Het beste is zorgen dat het niet komt waar het niet hoort, en zoals @Handtools only zegt inderdaad tape gebruiken bijvoorbeeld. SMP lijm is veel makkelijker weg te halen, het droog op als een rubberen laag of rand en is veel makkelijker weg te steken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik doe net als @Handtools only de lijm wegsteken voordat het is uitgehard. Ik gebruik dan een plamuurmes.
Als het nog te zacht is, smeer je het juist uit, en als het is uitgehard, spat het alle kanten op, en heb je kans op uitbreeksels in het hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb een scherpe verfkrabber die ik er voor gebruik bij massief hout. Werkt bijna als een schraapstaal.
Nadeel als je het verkeerd doet dan zit er een kras in. Verder afplakken, doe ik vooral bij binnenhoeken, en de natte lijm verwijderen met een natte lap.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
wel zien dat je geen water/vocht in de lijmnaad inbrengt want daar verzwakt de verbinding

Bij een goed passende verbinding zou dit geen probleem moeten zijn, toch?
Ik probeer het meeste idd met een natte doek, of tandenborstel weg te poetsen. Na drogen schraap ik eventuele resten met een beitel of schraapstaal weg


Gedraagt gele houtlijm (Titebond) of D3/D4 zich in dat opzicht gemakkelijker?

In mijn ervaring juist niet. Ik weet dat veel mensen er lyrisch over zijn. Ik vind gewone Bison houtlijm prettiger werken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik verwacht dat door de capillaire werking het water toch wel in de naad gezogen wordt
De naad zit al vol met lijm dus dat zuigt niks op.
Als er geen ruimte is om heen te stromen is er ook geen capilaire werking.
Doek hoeft ook niet druipend nat.
Vochtig is goed genoeg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Er is een verschil tussen een vochtige doek en een zwembad. Ik gebruik een schuursponsje om de lijm waar ik bij kan weg te halen en de rest gaat met de bandschuurmachine
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
De lijm moet droog zijn en je moet een scherpe schuurband gebruiken. Anders ben je niet aan het schuren maar aan het wrijven. Dan wordt de lijm warm en zacht en dan ben je het aan het uitsmeren .
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Vroeger gebruikte ik een rietje waaraan een punt was gesneden. Voor wat overbleef heb ik een oud en breed schaafijzer liggen. Ook is een carbideschraper perfect hiervoor. Ik heb een heel fijne van Veritas, maar Woodpeckers heeft er ook een. En ik meen me te herinneren dat Hooked on Wood ooit een positieve review heeft gepost van een kloon die hij op Banggood had gevonden. Keuze genoeg dus.

Tegenwoordig plak ik steeds vaker de boel af met blauwe tape. Mocht er toch wat onder de tape zijn doorgelopen, dan is een cabinet maker's plane (neusschaaf?) een heel goede manier om er vanaf te komen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Je ziet vaak dat de delen voor het verlijmen afgewerkt worden (ex de te verbinden vlakken), met schellak bijvoorbeeld, waardoor het verwijderen van de nog natte lijm een makkie wordt & uitgeharde lijm makkelijk weggestoken kan worden (want niet hechtend).
Dat geschreven hebbend, gaat mijn voorkeur uit naar afplakken…
 

G-P

Nieuw lid
3 aug 2023
18
10
Ravenstein
Met een tandeborstel en schoon water gaat heel goed. Met de borstel meeste lijm weghalen, opnieuw schoonmaken in een bak water en het laatste beetje lijmweg halen, Dan met een schone doek droog deppen en dan met een fohn er over. Niet te heet en dan krijg je ook geen kringen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bedankt voor jullie reacties. Gedraagt gele houtlijm (Titebond) of D3/D4 zich in dat opzicht gemakkelijker?
Waarom deze titebond lijmen de gewone houtlijmen zelfs de goedkoopste witte houtlijmen zijn prima lijmen. Deze lijmen drogen goed transparant op. De gewone titebondlijmen niet. Bij speciale lijmen snap ik de keuze wel. Ik heb 1 kilo ilbruck d3 witte lijm voor onder de 10 euro. (toolstation) Kijk en vergelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en ope1967

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Waarom deze titebond lijmen de gewone houtlijmen zelfs de goedkoopste witte houtlijmen zijn prima lijmen. Deze lijmen drogen goed transparant op. De gewone titebondlijmen niet. Bij speciale lijmen snap ik de keuze wel. Ik heb 1 kilo ilbruck d3 witte lijm voor onder de 10 euro. (toolstation) Kijk en vergelijk.
Titebond 3 heeft een iets langere open tijd. Ik heb het ook gebruikt (en ook nog het nodige op voorraad), maar heb al besloten om in de toekomst naar witte houtlijm over te gaan, en wel de Propellerleim van Bindan.

Wat wel een voordeel van Titebond is: bij gefineerd materiaal is een zichtbare lijmnaad juist wel prima, want wat getint.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.