Houten vloer

Het Kanon

Nieuw lid
11 jul 2025
6
1
Drenthe
Hallo,
Onlangs een nieuwe splinternieuwe houten lamelparketvloer laten leggen. Enkele vloerdelen hadden hoogteverschil in de aansluiting met elkaar: dit is blijkbaar middels schuren opgelost.
Daarna is op de plekken wat extra olie aangebracht: een dag later is de hele vloer in de olie gezet.
Is dit zo te accepteren ? gaan deze plekken ooit wegtrekken ?
gr. Kanon

Bijlagen

• 20250711_070832.jpg
    20250711_070832.jpg
    65 KB · Weergaven: 147
  • 20250711_072150.jpg
    20250711_072150.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 140
  • 20250711_072158.jpg
    20250711_072158.jpg
    68 KB · Weergaven: 142
  • 20250711_072857.jpg
    20250711_072857.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 141

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.766
2.632
Terkaple
www.woodworking.nl
Was het parket al behandeld met een olie of iets van kleur voordat het gelegd werd, of was het naturel hout. In het laatste geval kleurt het wel bij; geef het even de tijd.

Zou in ieder geval nu bij de leverancier aan de bel trekken, misschien is actie niet nodig, maar als je daar mee wacht sta je juridisch niet zo sterk meer.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Het Kanon

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.698
2.787
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Het Kanon,
haal je kanon maar boven om op die kerels te schieten
ik veronderstel dat de bovenlaag echt hout is
vermoedelijk waren alle delen reeds vooraf gekleurd en/of behandeld
door de verhogingen te schuren is dat teniet gedaan
de extra-olie op de schuurplekken is aangebracht in de hoop om het kaalschuren te verhelpen
het resultaat <> de oorspronkelijke toestand van het parket
nu die plekken jouw volle aandacht getrokken hebben, ga je er naar blijven staren
technisch gezien zou ik de hele vloer doen afschuren tot die er volledig identiek uit ziet
vraag is of de bovenste (mooiste !) laag voldoende dik is, en niet weggeschuurd gaat zijn

Het Kanon

Nieuw lid
11 jul 2025
6
1
Drenthe
@Het Kanon,
haal je kanon maar boven om op die kerels te schieten
ik veronderstel dat de bovenlaag echt hout is
vermoedelijk waren alle delen reeds vooraf gekleurd en/of behandeld
door de verhogingen te schuren is dat teniet gedaan
de extra-olie op de schuurplekken is aangebracht in de hoop om het kaalschuren te verhelpen
het resultaat <> de oorspronkelijke toestand van het parket
nu die plekken jouw volle aandacht getrokken hebben, ga je er naar blijven staren
technisch gezien zou ik de hele vloer doen afschuren tot die er volledig identiek uit ziet
vraag is of de bovenste (mooiste !) laag voldoende dik is, en niet weggeschuurd gaat zijn
Volgens mij heb je dat correct: de bovenlaag is echt hout wat reeds behandeld was. De vloerenlegger heeft zelf al gezegd dat het beter was om de hele vloer te schuren ipv deze plekken. Zal een financiele keuze zijn geweest. Het zijn echt "kale" plekken geweest voordat de olie erop kwam. Ben bang dat dit niet weer goed komt.

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
41
21
Zevenhuizen
Zou voor mij niet acceptabel zijn. Zou het probleem bij hun neerleggen en laat ze maar een statement maken wanneer het bijgetrokken zou moeten zijn. Dit op papier vastleggen en als het na moment x nog niet bijgetrokken is een garantie zaak van maken.

Succes in ieder geval en hopelijk valt het mee.

• Leuk

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
690
299
Zutphen
Vloerenlegger en leverancier zullen waarschijnlijk naar elkaar gaan wijzen, zoals zotvanhout impliceert en dat wordt een lastige. Mogelijk kun je de vloerenlegger vragen plekken nogmaals te schuren, te kleuren en in te oliën.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.981
3.805
Gaanderen
Je hebt voor garantie niets met de leverancier van het parket te maken. Alleen diegene waarmee jij de afspraken maakt is verantwoordelijk. De verkoper moet garantie geven en niet de fabriek.
Veel wijsheid en succes

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
41
21
Zevenhuizen
Je hebt voor garantie niets met de leverancier van het parket te maken. Alleen diegene waarmee jij de afspraken maakt is verantwoordelijk. De verkoper moet garantie geven en niet de fabriek.
Veel wijsheid en succes
Ja dit dus.
Als je de legger zelf geregeld hebt wordt het wel ingewikkelder maar is dat via de winkel gegaan dan zijn hun de partij om mee te praten.

Succes. Best ruk z’n nasleep na het leggen van een mooi vloertje. Hopelijk wordt het opgelost en verdwijnt dit snel naar de achtergrond

Het Kanon

Nieuw lid
11 jul 2025
6
1
Drenthe
Dag allemaal en dank voor al jullie reacties.
Helaas is het probleem van de kale plekken nog niet opgelost.
Mijn heeft geprobeerd de "banen" waarin deze plekken zich bevinden opnieuw te schuren en te oliën.
Resultaat is dat ik nu een aantal banen in mijn vloer heb die een glimmende toplaag hebben ipv de matte kleur de wij uitgezocht hadden. De vloerenleverancier is nogmaals langs geweest om te kijken of dit nog bijkleurt.....maar helaas blijft dit zo. Het stelt nu voor om de hele vloer nogmaals heel licht op te schuren en te voorzien van "matte" olie.
Wij hebben hier echter een slecht gevoel bij, we denken dat dit niet meer goed komt.
Heeft iemand nog een idee wat ik hiermee aan moet?
Er is nog niets betaald....en dat gaat ook niet gebeuren...
We zijn de vloerenboer erg ter wille geweest om een en ander te herstellen, maar we hebben zelf het idee dat hij het ook niet meer weet.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• 79681.jpeg
    79681.jpeg
    66,5 KB · Weergaven: 72

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.698
2.787
Klein-Brabant, Vlaanderen
een deel van een vloer bijschuren en bijkleuren is altijd moeilijk als je geen verschil meer wil zien
de vloer in zijn geheel behandelen geeft de beste startpositie
meestal trekt de olie in de vloer, waardoor ze er uit schuren geen optie is

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.966
1.325
Riemst
Een heel moeilijke kwestie. Kort gezegd moet de plaatser er voor zorgen dat het eindresultaat aanvaardbaar is.
Maar dat is zeker juridisch een rekbaar begrip.
Hopelijk hebben jullie een sluitende overeenkomst voor de levering en plaatsing.
Eerst zorgen dat alles goed gedocumenteerd is.Hopelijk heb je voldoende foto's en is alle communicatie schriftelijk (mail) gebeurd. En zijn mondelinge afspraken per mail bevestigd. Het ganse bedrag niet betalen zonder stevige argumenten gaat moeilijk zijn.
Beste oplossing is dat de plaatser zijn fout erkend en de vloer opnieuw legt. Mogelijk kan hij daar een verzekering voor aanspreken.
Andere optie is dat er oplossing komt in de vorm van een nieuwe laag olie. Dan kan er nog onderhandeld worden over een compensatie voor de geleden schade.
Met goede wil worden zulke problemen niet opgelost. Er moet gehandeld worden en de fouten recht gezet.

• Leuk

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
914
249
Twello
Wat ik lees (overal) is dat je de leverancier altijd de gelegenheid moet geven om het op te lossen, én ja dat kan heel veel energie en tijd kosten. Dus je kunt niet zo maar zeggen; "ik heb er geen vertrouwen meer in". Doe je dat wel, dan kun je uiteindelijk zelf voor de ellende opdraaien.
Terugkijkend hadden ze:
  1. Bij het leggen, de planken die niet netjes aansloten, moeten gebruiken voor het verzagen.
    Dit had alle problemen voorkomen. Ze zitten ook nog een keer in het zicht en het gaat niet om één plek.
  2. Nooit voorbehandelde planken lokaal schuren.
  3. Geen glans moeten gebruiken als je mat besteld hebt.
  4. Geen hele kleine stukjes plank aan het eind van een rij moeten gebruiken = gemakzucht. Maar verder ligt het mooi in verstek.
Kortom hier lijkt de ene fout door de andere opgevolgd te zijn worden.
Kun je nog aangeven of het een zwevende vloer is of een gelijmde vloer? Ik zie namelijk plakplintjes icm strak tegen de muur.
Bij een zwevende vloer verwacht ik 1 cm ruimte rondom de vloer, ivm werking en geluidsoverdracht. Misschien loopt de vloer door onder de plinten. Ook had ik, denk ik gekozen om de bestaande vloer er uit te halen en alles van het zelfde te doen, zodat het mooi doorloopt, maar daar zal vast een bewuste keuze gemaakt zijn.

Het Kanon

Nieuw lid
11 jul 2025
6
1
Drenthe
Wat ik lees (overal) is dat je de leverancier altijd de gelegenheid moet geven om het op te lossen, én ja dat kan heel veel energie en tijd kosten. Dus je kunt niet zo maar zeggen; "ik heb er geen vertrouwen meer in". Doe je dat wel, dan kun je uiteindelijk zelf voor de ellende opdraaien.
Terugkijkend hadden ze:
  1. Bij het leggen, de planken die niet netjes aansloten, moeten gebruiken voor het verzagen.
    Dit had alle problemen voorkomen. Ze zitten ook nog een keer in het zicht en het gaat niet om één plek.
  2. Nooit voorbehandelde planken lokaal schuren.
  3. Geen glans moeten gebruiken als je mat besteld hebt.
  4. Geen hele kleine stukjes plank aan het eind van een rij moeten gebruiken = gemakzucht. Maar verder ligt het mooi in verstek.
Kortom hier lijkt de ene fout door de andere opgevolgd te zijn worden.
Kun je nog aangeven of het een zwevende vloer is of een gelijmde vloer? Ik zie namelijk plakplintjes icm strak tegen de muur.
Bij een zwevende vloer verwacht ik 1 cm ruimte rondom de vloer, ivm werking en geluidsoverdracht. Misschien loopt de vloer door onder de plinten. Ook had ik, denk ik gekozen om de bestaande vloer er uit te halen en alles van het zelfde te doen, zodat het mooi doorloopt, maar daar zal vast een bewuste keuze gemaakt zijn.
Dank voor je reactie.

Het is inderdaad vanaf het begin misgegaan: betreffende vloerlegger heeft niet netjes gewerkt. De vloer is gelijmd op de afwerkvloer. Planken met hoogteverschil gelegd/plinten 2 cm van de muur af omdat planken te kort afgezaagd zijn/deuken in de vloer door gereedschap. We hebben hem de kans gegeven om het te herstellen: hij heeft hoogte verschillen echter weggeschuurd in een rondje: en best diep geschuurd. Daarop heeft de verkoper toegegeven dat dit niet goed is gegaan, en heeft daarom banen proberen bij te schuren met zijn eigen mensen. Na het opnieuw oliën van de banen, blijven ze glimmen terwijl de rest mat is. Het kleurverschil is echt groot (verkeerde olie?). In de hoop dat dit weg zou trekken: echter ik heb nu een soort "zebra" vloer met originele planken en bijgeschuurde planken. Volgens mij is de enige optie: de bijgeschuurde planken vervangen door originele planken. Heb de verkoper 4 weken geleden opnieuw gevraagd naar een oplossing: hij kwam met het voorstel om de hele vloer te "scrubben" (heel licht schuren) en opnieuw te voorzien van olie. Maar volgens mij blijf ik altijd kleurverschil zien.

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
133
133
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Heb met veel interesse dit draadje gevolgd.

Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten met de 'vloerboer'. Dus hij is verantwoordelijk opzichtens u. Jij hebt geen uitstaans met de 'vloerlegger' (die voor u geen contractspartij is).

Als jurist zou ik het volgende adviseren :

1.- NIETS betalen (voorlopig)

2.- De vloerboer schriftelijk in gebreke stellen en een termijn vooropstellen waarin het probleem naar volle tevredenheid moet opgelost zijn (en dat is m.i. het plaatsen van een nieuwe vloer)

3.- Indien niets helpt: expertise uitlokken (rechtbank). Dit leidt dan wel (meestal) tot een (lange) gerechtelijke procedure, terwijl jij nog steeds met uw vloer zit. U zou dan wel aan de rechtbank kunnen vragen de werken te laten uitvoeren door een andere aannemer op kosten van uw huidige hoofdaannemer ('vloerboer').

• Leuk

Het Kanon

Nieuw lid
11 jul 2025
6
1
Drenthe
Heb met veel interesse dit draadje gevolgd.

Je hebt waarschijnlijk een contract afgesloten met de 'vloerboer'. Dus hij is verantwoordelijk opzichtens u. Jij hebt geen uitstaans met de 'vloerlegger' (die voor u geen contractspartij is).

Als jurist zou ik het volgende adviseren :

1.- NIETS betalen (voorlopig)

2.- De vloerboer schriftelijk in gebreke stellen en een termijn vooropstellen waarin het probleem naar volle tevredenheid moet opgelost zijn (en dat is m.i. het plaatsen van een nieuwe vloer)

3.- Indien niets helpt: expertise uitlokken (rechtbank). Dit leidt dan wel (meestal) tot een (lange) gerechtelijke procedure, terwijl jij nog steeds met uw vloer zit. U zou dan wel aan de rechtbank kunnen vragen de werken te laten uitvoeren door een andere aannemer op kosten van uw huidige hoofdaannemer ('vloerboer').
Dank voor je advies !

Ik heb nog niets betaald: en dat ga ik zeker niet doen. Ik heb simpelweg niet de vloer die we destijds hebben gekocht. De "vloerboer" komt uit hetzelfde dorp: heb hem tot nu toe alle kans gegeven om het op te lossen; maar waarschijnlijk is de enige oplossing nieuw vloerdelen. Hij vraagt ook niet om het voldoen van de factuur overigens. Wat me wel irriteert is dat ik al 4 weken weer niks van hem heb vernomen. Heb het idee dat hij het ook niet meer weet, en mijn vloer als proeftuintje gebruikt.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
221
61
Utrecht
Waarom heeft de vloerenboer/leverancier in eerste instantie de vloer laten leggen door een andere vloerenlegger? Krijg de indruk dat de vloerenlegger niet echt wist waar ie mee bezig was en een beetje vloerenboer weet toch wel wie hij inhuurt. Hoewel in dit geval je ook twijfels kunt hebben bij de expertise van de vloerenboer + leggers..
Als je gaat schuren op een vloer die al behandeld is, krijg je verschillende schuurprofielen in het hout en dit ga je altijd terugzien. Je kunt ze nog laten proberen de hele vloer te doen in de hoop dat het daarmee opgelost is, je hebt nu toch niks meer te verliezen. Levert dit niet het gewenste resultaat op, dan zal er een nieuwe vloer in moeten en dat wordt er niet leuker op. De vloer is gelijmd en leverancier zal met zijn legger moeten regelen dat het opgelost wordt.
Als je rechtsbijstand hebt, zou ik deze voor advies benaderen. Heb je dit niet, zou ik contact opnemen met het
Juridisch Loket om je op weg te helpen, dit is gratis volgens mij.

Succes!

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en Het Kanon

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
109
86
Oosterbeek
Als het een vloer is met een toplaag van 9 mm dikte en je gaat die hele vloer schuren, verlies je ook dikte ( is levensduur van de vloer) om het even welke keuze gemaakt wordt, iemand zal op blaren moeten zitten....
Een koel hoofd en een warm hart is wellicht het juiste gereedschap hier.
Oplappen lijkt mij geen serieuze optie. Het ziet er ook niet uit als een vloer van € 100,=
Hele vloer schuren en nieuw afwerken of hele vloer vervangen lijkt mij de enige serieuze optie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.