houten schuur op stalen I profiel of in H profiel

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Voor de bouw van mijn schuur (480 X 580) laat ik 2 rijen van 3 schroefpalen plaatsen. (schroefpalen van 6 meter lengte gegalvaniseerd en stalen balken ook gegalvaniseerd)

Nu kan ik hierop 2 I-profielen(IPE160, 160mm hoog en 80mm breed) plaatsen en daar weer bovenop 75x175 balkhout. Of 2 H-profielen(HEA140 133mm hoog en 140mm breed en dan de balklaag erin plaatsen.

Wie heeft hier een tip of duidelijke mening over?

mijn overwegingen:
I profiel lijkt onstabiel (hoger dan breed)
H profiel moet er op de rand komen en daar staat onze garage.
kops (geïmpregneerd) hout in staal?
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
75x175 balk komt dan liggend op de stalen bint? 80mm breed staal lijkt mij niet echt handig als je er 175mm hout op te plaatsen. Sowieso moet je dpc-folie oid tussen staal en hout plaatsen, om vocht problemen te voorkomen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb het gevoel dat je met minder kan. Ik kan dit echter niet onderbouwen met berekeningen.

Ik zou 2 H-balken nemen van 100 hoog, 5800 lang, 4 meter uit elkaar gelegd. Daarop houten balken van 75x175, of zelfs en maatje kleiner.

Uiteraard is van belang wat de belasting gaat worden. Evenredig verdeeld of 1 zware machine. Staat deze dan precies boven een stalen bint bijvoorbeeld?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kan er nu even niet bij maar zal morgen wat Sketchup toevoegen.

De keus is dus dwars op de I balk of dwars in de H balk

Qua belasting, vooral tuingereedschap met wat kleiner spul uit de werkplaats, bv kolomboormachine en afkortzaag. Verwacht niet veel meer dan 5000kg, maar een plat dak dus ook nog wat sneeuw oid?

@sven iets van rubber tussen staal en hout, duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Bij mijn weten zijn de twee nagenoeg hetzelfde als het gaat om reguliere belasting in lijn met het lijf...
Het verschil zit hem in de belasting loodrecht op het lijf (dus in lijn met de flenzen...)
Maw de H-profielen zijn breder inzetbaar omdat deze belasting uit andere richtingen beter kunnen opnemen.
Aangezien ik me de situatie niet helemaal kan voorstellen, kan ik je dus geen specifiek advies geven :)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb het gevoel dat je met minder kan. Ik kan dit echter niet onderbouwen met berekeningen.

Ik zou 2 H-balken nemen van 100 hoog, 5800 lang, 4 meter uit elkaar gelegd. Daarop houten balken van 75x175, of zelfs en maatje kleiner.

Uiteraard is van belang wat de belasting gaat worden. Evenredig verdeeld of 1 zware machine. Staat deze dan precies boven een stalen bint bijvoorbeeld?

Edit:
De houten balken 61 cm uit elkaar, hart op hart.
En dan underlayment als vloer.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Schermafbeelding 2018-11-08 om 20.18.29.jpg vooraanzicht, 1/3 is open met dak

hier de situatie zoals met de I-profielen eronder

mijn vraag betreft vooral de verschillen in het I-profiel of H-profiel (waarbij het H-profiel dan of het kan/zinvol is de houten balken erin/tussen te leggen ipv er bovenop zoals bij de I-profielen)

wat nog meespeelt is dat de I-profielen aanmerkelijk lichter uitgevoerd kunnen worden omdat ze meer overspanning aankunnen. deze zal ongeveer 290cm zijn
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Schermafbeelding 2018-11-08 om 20.56.13.jpgimpressie zijaanzicht

Schermafbeelding 2018-11-08 om 20.54.34.jpggeschetste 2 verschillende profielen op schroefpalen, montageplaat 20cm daarop profiel in het zwart en dan in het groen de balken

de schroefpalen zijn het prof systeem van BAYO
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De I is instabiel en daar zal je iets op moeten verzinnen. Temeer omdat je er ook nog eens balken op gaat leggen. Plus je hebt hoogteverlies.

De H is veel stabieler. En wat Menkveld al schreef... deze kan meer zijdelingse krachten opvangen. Dat is bij jou echter niet nodig. Je kan de balken erin leggen zoals je getekend hebt. In theorie zou de "onderste uiterste vezel", waar de houtenbalken dan op liggen, om kunnen buigen. Maar dat zie ik niet gebeuren. We praten hier gelukkig over een schuur, niet over een spaceshuttle.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je de h balken niet op de einden kan krijgen, omdat dan de schroefpalen in je andere schuur terecht komen, kan je net zo goed de ipe nemen, daar die goedkoper zijn. Ik weet niet of je bevestigingsplaten voor de vloerbalken hebt voorzien? Als je zorgt voor voldoende ventilatie onder je vloer, gebeurt daar weinig mee. Zo worden vele stacaravans ook opgebouwd.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je de h balken niet op de einden kan krijgen, omdat dan de schroefpalen in je andere schuur terecht komen, kan je net zo goed de ipe nemen, daar die goedkoper zijn. Ik weet niet of je bevestigingsplaten voor de vloerbalken hebt voorzien? Als je zorgt voor voldoende ventilatie onder je vloer, gebeurt daar weinig mee. Zo worden vele stacaravans ook opgebouwd.

je bedoelt plaatjes waarmee het hout wordt geklemd op de stalen profielen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zelf 18 jaar geleden ook mijn eigen schuur gebouwd. 3 x 7 meter. Beide H-balken (10 cm hoog(?)) ook elk 3x ondersteund. De h-balken ongeveer 50 cm van de zijkanten gehouden. Volgens mij had ik 120 x 44 balken (erop) gebruikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Vaak las je op de balken recht op staande plaatjes met een of twee gaten erin, zodat je balken aan de staalconstructie vast zitten. Dit doe je voor de balken naar de verzinkerij gaan.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Afhankelijk van de verbinding tussen het hout en de H-balken, als je de krachten niet direct het lijf in brengt, introduceer je de krachten vooral in de flens ipv het lijf.
mijn voorkeur zou uitgaan naar I profielen vanwege gewichtsbesparing (zie mijn eerdere bericht) aangezien er ook geen zijdelingse kracht op komt, en de houten balken erop (of erin met een verbinding op het lijf)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.