houten schroefdraad zelf maken

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
489
126
hoi allemaal,

ik ben al enkele weken bezig om een houten werkbank te maken naar een ontwerp van Christopher Schwarz. Ik ben een aardig eind op weg, maar zit al een tijdje na te denken over hoe ik de bankschroef ga maken: ik wil mij aan het ontwerp houden, het wordt dus een "leg vise", een verticale bankschroef. Ik wil hem zo eenvoudig mogelijk maken en volledig met handgereedschap bouwen. Het idee van een houten schroefdraad spreekt mij aan, omdat ik dan ook dit onderdeel geheel in eigen beheer kan maken. Een stalen schroefdraadset is natuurlijk veel makkelijker en sneller om in te bouwen, maar daar leer ik wel minder van, en een houten tandwiel vind ik voor het oog ook mooier. En als ik het goed begrijp hoeft het functioneel niet onder te doen voor een stalen exemplaar.

Ik heb wel wat setjes gezien bij Baptist om zelf een schroefdraad te maken, maar volgens mij zijn dan plastic dingen die uit Taiwan komen. Wel heel betaalbaar. Maar het gaat maar tot 1,5 inch diameter, terwijl ik denk ik liever 5 a 6 cm diameter wil, dus ten minste 2 inch. Ik weet niet of er een minimum aanbevolen diameter is, maar ik kan mij voorstellen dat een grotere diameter degelijker is.

Ik zie bij Dieter Schmid in Duitsland een set die voor mij een beetje te duur is: bijna 1400 euro!

Ik zie op youtube een kanaal waar iemand zelf een tap en snijset heeft gemaakt, zijn video's vind je op deze pagina van Dictum:

Ik ben benieuwd, of hier mensen zijn die zelf houten schroefdraden hebben gemaakt en of jullie nog tips hebben?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.444
1.211
Enschede
ingoogni.nl
Niet zelf gedaan, nog. Inderdaad deels door de kosten. Dit filmpje is het enige er over in m'n bookmarks omdat hij wat interessants doet. Het hele stuk hout wordt "verzopen" in olie, voor hij de draad gaat snijden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.567
889
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer van de prijs en ook niet van de maximaal beschikbare dikte, maar volgens mij verkopen ze bij Dictum ook kant-en-klare houten spindels. Wellicht is dat makkelijker en goedkoper dan gereedschap kopen en zelf maken voor een eenmalige klus?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.053
472
RegioRotterdam
Voor de spindel: Maak een u-vormige 'bank' met aan twee kanten een pen om het hout van je spindel in te klemmen. Maak er twee 'L' profielen boven waar je schaaf op kan glijden met de beitel ertussen. Schaaf je hout op die manier eerst 8 hoekig, dan 16 hoekig, enzovoort. Werk aan met schuurpapier.
Teken dan de schroefdraad af en ga met zaag en beitel aan de gang om hem uit te nemen. Een malletje dat je kunt verschuiven is handig.
Voor de moer: bouw op uit segmenten. Nummer de segmenten en gebruik deuvels om uitlijning te maken. Maak een 'schommeltje' met een passende 'J' beitel als in je grondschaaf.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
293
102
Hier soms daar
Ik ben benieuwd, of hier mensen zijn die zelf houten schroefdraden hebben gemaakt en of jullie nog tips hebben?
Ik heb een aantal oudere van mijn grootvader gekregen stukje hout met een stukje metaal.
Ja het gaat wel maar het is zwaar werk, het rond schaven van een vierkant stuk hout.

Het hout dat een schroefdraad krijgt in de olie laten weken helpt.

Geen idee dat ze zo duur waren?

L
23.jpeg
Dit foto heb ik al jaren maar zie pas nu de berkenhout heeft ook en tijd in een emmer lijnolie gestaan na het draaien.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.425
4.073
Terborg
Er zijn hier enkele leden die wel eens voor een ander schroefdraad maken. Voor zover ik weel zit dat rond de 33mm
Doe een oproep in de rubriek durf te vragen

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.872
1.218
‘s-Hertogenbosch
Ik maak wel eens schroefdraad op de draaibank, diameter maakt eigenlijk niet uit, de vertanding die ik heb is 16 tpi.
Daarbij komt dat het handstrelers zijn. Voor dit doel denk ik dat je minimaal 3,5 tpi nodig hebt en deze kun je wel op een spil van 60 mm snijden. Het blok waar de inwendige schroefdraad moet komen moet natuurlijk wel op een draaibank ingespannen kunnen worden….
Er zijn vast wel forumleden die een schroefdraad frees voor op de draaibank hebben met deze vertanding…..
Eventueel dimensie vermelden en houtsoort maakt het mogelijk om de uitdaging aan te gaan….

Succes John

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.162
1.403
de buurt van den bosch
Bij dictum.
Kan alleen de leg vice niet meer vinden.

Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
489
126
dank voor alle tips en reacties tot nu toe! Ik laat het even bezinken en ga de linkjes even rustig bekijken....

ik ben wel onder de indruk van je gereedschap en werk!
Sorry, heb ik de indruk dat het is mij zelf die getoond is in deze beelden? Daarvoor excuses. Voor alle duidelijkheid dan, die foto’s zijn aan mij gestuurd door Leif Karlsson tijdens het maken van een werkbank voor mij. Zijn een mans familie bedrijf Målilla Hyvelbänkar maakt werkbanken al honderd jaar in Zweden voor mensen de heel werld over.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.