houten ondervloer

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
352
25
Heist o/d Berg
Deze zomer ga ik in de slaapkamer een plankenvloer leggen. Ik zou de ondervloer in massief ( grenen of/en vuren) willen leggen in plaats van de gebruikelijke chape met een multiplex of blokjesondervloer. Dit is een pak meer werk - en hout - dan de gebruikelijke methode. Maar ik heb hout ( afbraak van paletten) en ik heb tijd.
De bedoeling is om de10 cm dikte op te vullen met blokjes van 30 cm x 6 cm en 4 cm dik. In 2 lagen, en dan een plankenvloer in Amerikaans eiken van ongeveer 2 cm dik opschieten.
De ondervloer zou ik lijmen met high tack van ' Den Braven' . ik heb bij vorige ondervloeren parketlijm gebruikt en dat is een smeerboel geworden, daarom nu kitlijm. Dat kan wat duurder zijn, maar is gemakkelijk te gebruiken , blokje per blokje.
Zijn er behalve de werkwijze die ik hierboven vermeld ( tijdrovend en een groot houtverbruik) heb argumenten om het zeker niet te doen?
gr,
Danny

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.338
849
‘s-Hertogenbosch
Dus je wil je bestaande draagvloer gaan belasten met het gewicht van 8 cm massief hout wat ook nog vochtgevoelig is…
Waarom niet 6 cm isolatie plaat met daaroverheen twee lagen multi plex kruislings verlijmd. Daar op je eiken delen.
Misschien een domme vraag van mij, maar wat is de reden voor het massief opvullen

Groetjes John

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
352
25
Heist o/d Berg
De bestaande draagvloer is een betonplaat, die waarschijnlijk niet overal even dik en egaal is. Ik ben vergeten te schrijven dat de slaapkamer op het gelijkvloers is .....en dat ik eerst een stenen vloer met onderliggende chape moet uitbreken. Gewicht is dus onbelangrijk.
Isolatieplaat op een ongelijke grove betonvloer is van den hond, dat heb ik 40 jaar geleden al eens geprobeerd. Onmogelijk om daar iets moois van te maken, of ge moet ook met kleine stukjes werken. En isolatieplaat is ook niet gratis, er moet speciale lijm gebruikt worden, en dan moet er nog een houten onderlaag op anders kan je de planken niet vastschieten.
Wat de lijm gaat kosten weet ik niet, tubes à ongeveer 5 euro bij Ecotools, maar ik heb geen idee hoeveel blokjes ik kan lijmen met 1 tube hightack. Die lijm is nogal stevig en er gaat maar max. enkele mm onder het blokje zitten, het hele blokje vollijmen is volgens mij niet nodig, als het maar even blijft liggen.....
Een echte reden om massief op te vullen is er niet, tenzij dat ik veel hout in voorraad heb wat anders toch maar de kachel ingaat. Het hout is afkomstig van (grote 3 m x 1,5 m) paletten en grotendeels gehumifieerd, wat niet echt ideaal is om te verbranden. Door de ondervloer in 2 diktes van 4 cm te leggen heb ik ruimte om één en ander aan te passen. Waar de beton wat hoger steekt kan ik een aantal blokes leggen die wat dunner gezaagd zijn. De blokjes worden wel kruiselings gelegd. De plankenvloer wordt nadien genageld.
Aangezien er bijna geen gewicht op komt denk ik dat het al dan niet vastliggen van de vloer weinig belang heeft.
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
352
25
Heist o/d Berg
Eventjes een grove berekening : veronderstel dat je met 1 tube 3/4 m² kunt leggen , niet vol maar een aantal lijnen, dan heb ik voor 16 m² 20 tubes nodig, maal 2 ( lagen) = 40 tubes is ongeveer 200 € lijm. Dat valt te overzien.
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
352
25
Heist o/d Berg
Ja, zo deden we het vroeger , en dan van die harde blauwe platen er op.
Om over te vloeren is dit prima? Maar als ik met hout werk , kan ik de hoogteverschillen schaven of schuren , wat wel aangenamer werken is . Ik heb hout en ik heb tijd.
gr,
Danny

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
633
147
Oss
En denk vochthuishouding.
En geluiden van holle ruimten.

Volgens mij zijn er veel andere en betere opties. Waarom je überhaupt die vloer er helemaal uithalen.

Zie hier eigenlijk weinig nut of effect van hetgeen je wil ( of wil bereiken) of we missen nog een stuk tekst

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
70
16
Massief opvulllen is toch veel moeilijker dan uitrachelen en daarna volproppen met isolatie of ander vulmateriaal?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.227
2.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja, zo deden we het vroeger , en dan van die harde blauwe platen er op.
Om over te vloeren is dit prima? Maar als ik met hout werk , kan ik de hoogteverschillen schaven of schuren , wat wel aangenamer werken is . Ik heb hout en ik heb tijd.
hout en tijd gun ik jou van ganser harte
isolatiewaarde van de vloer bij hout inschatten laat ik aan jou over
daarover zet ik hier geen boompje op

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.