Houten dog tags (mini snijplankjes)

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met enige jaloezie kijk ik altijd naar al die mooie snijplanken waar ik zelf niet het gereedschap voor heb om te maken. Toen ik zag dat een Chinese groothandel waar ik af en toe wat bestel rvs kogelkettingen had kreeg ik het idee om dog tags te maken met snijplank patronen en gehoutbrande tekeningetjes.

De eerste poging een hartje met de datum aan de achterkant, een huwelijkskado voor m'n broer, was niet helemaal goed gelukt. De houtbrander die ik had gekocht vanwege de regelbare temperatuur bleek in de laagste stand al gloeiend heet te zijn. Ik moest blazen tijdens het tekenen :( Inmiddels heb ik een Razortip houtbrander besteld die beter regelbaar is.

Wedding gift pendants.jpg

Afgelopen week heb ik deze 6 dog tags gemaakt en me laten inspireren door Toxiq's mooie snijplanken. Gemaakt met m'n figuurzaag, boorstandaard, bandschuurmachine, dremel + freeshulpstuk en schuurpapier.

Dog Tag Bilinga Wenge Padauk 2.jpg

Dog Tag Walnut Purpleheart Maple 2.jpg

Ik hoop morgen nog 2 andere setjes af te hebben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn plankjes als voorbeeld.... ik bloos :eek:
Ik vindt ze supergaaf.
En nu heb je mij weer op ideeen gebracht
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaaf... niet gek voor iemand uit 010 ;)

Bekijk bijlage 12535

Dit zijn mijn favorieten....heel leuk
nu hebben wij één zo een worst met stokjes en een toef haar rondlopen, eens kijken of het lukt er daar ook 1 voor te maken (en misschien eerdaags wel 2 (ik zeg verder niks, mijn vrouw kan hier ook meelezen))
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Toxiq, ik weet niet zeker of je je hond beschrijft of iemand anders thuis maar ze zijn bedoeld als heren sieraden ;)

Ik had een tijdje terug wat mooie stukken hout van iemand gehad en het leek me wel leuk daar een dog tag voor hem van te maken. Cocobolo, ebben en hickory, dat laatste gezaagd uit een door hem gemaakte bijlsteel die was gebroken.

Dog Tag Cocobolo Hickory Ebony 2.jpg

Er is helaas wat ebben in de nerven van het andere hout gekomen, gebeurt bij padauk ook vaak. Hoe zou ik dat schoon kunnen maken voor ik het ga oliën?

Ik heb al wat wilde ideeën voor volgende mozaiek dog tags zoals zaagtand- en blokmotief e.d. in het midden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Blazen gaat niet meer lukken als je het hebt 'ingescheurd' - is op de draaibank ook altijd een probleem als je verschillende houtsoorten combineert. Ik denk dat voorzichtig in 1 richting schuren tot de verkleuring weer verdwenen is de enige oplossing is.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb nog wat dog tags bewerkt met m'n Razortip houtbrander. Je kunt met deze houtbrander echt heel secuur tekenen. Daarnaast heb ik nog 3 dog tags gemaakt geinspireerd door een antiek kabinet van het Rijksmuseum voor deelname aan een ontwerpwedstrijd van hun. Het gebruikte beli was net wat te donker voor een mooi contrast met het wengé en panga panga. Ik dacht erover om ebbenhout te gebruiken ipv wengé maar was bang dat het weer in de nerven van het andere hout zou komen.

Dog Tag Mix 23-2-2014.jpg
Dog Tag Mix 3-1-2014.jpg
Dog Tag Cabinet 5.jpg
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Ontzettend mooi, kun je misschien de verschillende fases van het maak process in beeld brengen, krijgen we het echte idee van het priegelwerk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.