Houten brievenbus met klep in de vorm van een briefomslag

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is mij al jaren een doorn in het oog dat ik, als houtbewerker, geen houten brievenbus heb.

In mijn lastenboek zit:
1) in de voorkant een gleuf van minstens 23 x 3 cm (zoals voorgeschreven)
2) een klep die de gleuf afdekt (al te vaak steekt de post nog half uit de gleuf, en het regent hier dikwijls)
3) vorm van de klep aan de voorkant zoals de achterkant van een briefomslag
4) bovenaan gesloten
5) achteraan luik met slot
6) massief europees hout, bij voorkeur eik, want dat heb ik liggen
7) geölied om de kleur + tekening van het hout best te bewaren

Eventueel:
1) omranding van de klep in een houtsoort die donkerder dan eik is
2) huisnummer uit hetzelfde donkere hout (hoe maak ik dat best ? figuurzaag ?)
3) voetstuk in de vorm van een K of Z (op een stenen/betonnen sokkel)
4) of onderaan een pakketbrievenbus met opening vanop afstand via smartfoon (of zetten we daartoe een apart draadje op?)

Mag ik het 1ste ontwerp aan de jury voorleggen ?
1627140403466.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Inderdaad een leuk ontwerp.
Gevoelsmatig zou ik de pianoscharnier aan de bovenkant van het luik maken.
Als je nu, met het scharnier aan de onderkant, de klep een keer laat schieten, dan ligt die er naast.
Kan je wel weer een borging voor maken met een kettinkje natuurlijk.

Ook heb je, met een scharnier aan de bovenkant, een afdakje zodat het niet inregent als je het luik open doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Mijn persoonlijke voorkeur is de Z-paal. Dit om een extra stukje, en chique, creativiteit toe te voegen. Ik zie uit naar het eindresultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Origineel idee!
De zijkant klep is volgens de twee linkse tekeningen anders dan de derde tekening doet vermoeden.
Doe je nog iets waarbij de klep uit zichzelf niet helemaal dicht valt, maar alleen als je hem met iets kracht naar beneden drukt? Dan heb je daarmee een 'postverklikker' (zoalang de postbode of krantenbezorger de klep niet zelf naar beneden drukt..)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gevoelsmatig zou ik de pianoscharnier aan de bovenkant van het luik maken.
Als je nu, met het scharnier aan de onderkant, de klep een keer laat schieten, dan ligt die er naast.
mijn postbus zit regelmatig volgestouwd
scharnier aan de bovenkant van het luik was mijn 1ste idee
met een uitpuilende postbus loop ik het risico dat de post uit de bus tuimelt, wanneer ik het luik open
wanneer de scharnier aan de onderkant van het luik zit, valt de post op het luik
als ik de klep laat schieten, dan hangt die toch nog aan de bus ?
of bedoel je dat de post er dan naast ligt ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Origineel idee!
dank
Doe je nog iets waarbij de klep uit zichzelf niet helemaal dicht valt, maar alleen als je hem met iets kracht naar beneden drukt?
in deze opbouw komt de klep door zijn eigen gewicht naar beneden, wanneer je ze los laat
dat effekt zoek ik om te vermijden dat men 'vergeet' de klep 'dicht te doen, waardoor uitstekende post nat regent
Dan heb je daarmee een 'postverklikker'
dat amerikaanse systeem met dat vlaggetje ?
eens kijken hoe ik dat kan aanbouwen
De zijkant klep is volgens de twee linkse tekeningen anders dan de derde tekening doet vermoeden.
op de schaal waarop de tekening in woodworking verschijnt, was het voor mij ook niet duidelijk
op de originele tekening staan de zijden van het hout die onzichtbaar zijn, in (zichtbare) stippellijn
omdat de tekening in woodworking op kleinere schaal staat, zie je niet meer dat er stippellijnen zijn
om het duidelijker voor te stellen heb ik
1) op de tekening van de achterkant de klep niet meer getekend
2) de kleur van de stippellijnen van zwart naar rood omgezet (dus alles wat rood staat, zie je bij aanblik van de bus niet)
1627151787375.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
mijn postbus zit regelmatig volgestouwd
scharnier aan de bovenkant van het luik was mijn 1ste idee
met een uitpuilende postbus loop ik het risico dat de post uit de bus tuimelt, wanneer ik het luik open
wanneer de scharnier aan de onderkant van het luik zit, valt de post op het luik
als ik de klep laat schieten, dan hangt die toch nog aan de bus ?
of bedoel je dat de post er dan naast ligt ?
Ik bedoel dat je pianoscharnier een optater krijgt als je het luik laat vallen, zodat uiteindelijk de schroeven loskomen.
Maar met een volle postbus is het scharnier onder wel verstandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Het rechter plaatje laat een lijn zien van de achterkant van de bovenklep tot de punt van de voorklep. Volgens mij moet de driehoek aan de zijkant meer dan de helft kleiner zijn: aan de voorkant komt de zijklep niet zo laag. Of zie ik iets over het hoofd?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik vind het een mooi ontwerp, met 1 groot minpunt: je verwacht nu van de postbode dat hij iedere keer de hele klep optilt, waardoor hij altijd 2 handen nodig heeft voor je brief. Als postbode (zelf ooit 2 dagen gedaan) zou ik daar niet blij van worden; een brief wil je met 1 hand in de bus kunnen doen...
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
1 groot minpunt: je verwacht nu van de postbode dat hij iedere keer de hele klep optilt, waardoor hij altijd 2 handen nodig heeft voor je brief.
je hebt een gróót punt
heb er ook aan gedacht dat de bus vanuit dat oogpunt niet handig is
omdat haar/zijn stuur aan de linkerkant van de wagen zit, rijdt zij/hij nu dikwijls meestal van de weg, en heeft zij/hij maar 1 hand + arm nodig om de post in de bus te steken zonder uit de wagen te stappen
misschien behoud ik het ontwerp, en plaats ik de gleuf onder de punt van de omslag
post die maar half in de gleuf gestoken wordt, en druipnat is tegen dat ik die er uit haal, blijft mijn bekommernis
dank voor de tip
 

Cornnatron

Nieuw lid
23 jul 2021
3
3
Bovenkarspel
je zou ook inplaats van de klep alleen een uitstekend dakje rond de postgleuf kunnen maken en voor de uitstekende post zorgen voor genoeg interne volume en eventueel een iets grotere gleuf zodat alles makkelijk past .
dan aan binnenkant kort plankje aan onderkant gleuf onder een hoek zodat de post er in geleid maar niet terug gehaald kan worden.
meer volume is makkelijk te realiseren door meer hoogte.
 

Bijlagen

  • Untitled.png
    Untitled.png
    9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
je zou ook inplaats van de klep alleen een uitstekend dakje rond de postgleuf kunnen maken en voor de uitstekende post zorgen voor genoeg interne volume en eventueel een iets grotere gleuf zodat alles makkelijk past .
dan aan binnenkant kort plankje aan onderkant gleuf onder een hoek zodat de post er in geleid maar niet terug gehaald kan worden.
de briefomslag aan de voorkant is dé blikvanger van de bus, dus die ga ik behouden
om uitstekende post droger te houden kan ik die meer naar voor brengen
wordt de omslag niet als scharnierend uitgevoerd, dan mag die naar achteren hellen ipv naar voren
de gleuf kan inderdaad groter om het insteken te vergemakkelijken
nu is die het voorgeschreven minimum, maar 23 x 3 cm is krap
dat is vandaag de reden waarom veel post niet doorgeduwd wordt
het geleideplankje aan de binnenkant zal er voor zorgen dat de post niet zo snel plooit en daardoor blijft steken
het verhindert ook uithalen, alhoewel . . . tegenwoordig zijn fakturen de helft van wat ik op naam krijg
die mogen ze gerust meenemen
maar ja, sporadisch komen er ook bankkaarten en codes met de post
wel met een paar dagen er tussen
je weet nooit

@Cornnatron
welkom als nieuw lid
waarmee heeft het hout jou kunnen verleiden ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Wickednick
weer een prachtig idee
de gleuf kan ik dan nog altijd achter de 3-hoekige lip stoppen
en de lip zal altijd over de post vallen, zodat die beschut is
als ik tegelijk de bus hoog genoeg maak, dan is er ruimte om later onder de lip een bijkomende gleuf te maken, mocht dat aangewezen zijn
met mijn postbode wil ik goede maatjes blijven
 

Cornnatron

Nieuw lid
23 jul 2021
3
3
Bovenkarspel
michien beetje slecht te zien op het krabbeltje maar met de voldoende ruimte bedoelde ik voornamelijk dat de opvangruimte onder de gleuf meer als voldoende is , als voorbeeld bv de papier containers voor documenten die vernietigd moeten worden , vaak vuilcontainers met gleuf in de deksel duurt ff voor zuks vol zit.

en de looks snap ik dat je die wil behouden maar waarom bewegend dat zou ook staginair kunnen en dan de gleuf erdoor .

en hout voor mijn is het meer een licht en makkelijker te verwerken medium als alu of staal , en kan er soms mooie contrasten mee maken , dus mijn werkjes met hout zijn vaak extratjes op me staal werk of als cnc(graveer) werkjes .
kwam hier verzeilt omdat ik info zocht over vlakte vandiktebanken en ben nu de eigenaar van 2 stukken electrisch gereedschap voor hout een festo invalzaag en een inca190 vlak en vandiktebank
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
met de voldoende ruimte bedoelde ik voornamelijk dat de opvangruimte onder de gleuf meer als voldoende is
had het zo begrepen
op jouw schets is duidelijk dat er onderaan voor de post meer ruimte is
vuilcontainers met gleuf in de deksel
is de ideale plaats voor de gleuf
in dat geval mag de postbode mij enkel goudvisjes brengen
dat zou ook staginair kunnen en dan de gleuf erdoor
als het nog te omslachtig is om enkel die 3-hoek bij het posten omhoog te klappen, dan kan ik alsnog de gleuf in de 3-hoek maken op hoogte van de gleuf in de bus zelf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.