Hout van een meerpaal, wat is het?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Enige tijd geleden heb ik wat mooie stukken hout gekocht voor een project. Kennis wilde wat mooi hout boven de eettafel om lampen aan te hangen. Ze hebben wel wat met boten enzo dus toen ik stukken oude meerpaal kon kopen in Ter Aar dit gedaan. Maar welke houtsoort is het?
Wat ik wel weet is dat het behoorlijk hard is, redelijk zwaar en splintert als een gek.
Ik bewerk het met een stofmasker en bril aangezien het stof al irriteert aan mijn ogen. Hieronder wat foto's.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Bijlagen

  • IMG20220821124409.jpg
    IMG20220821124409.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 123
  • IMG20220821124346.jpg
    IMG20220821124346.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 104
  • IMG20220821124333.jpg
    IMG20220821124333.jpg
    168,1 KB · Weergaven: 101
  • IMG20220821124325.jpg
    IMG20220821124325.jpg
    157,9 KB · Weergaven: 108

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik gok ook eerder op basralocus, azobe is vaak donkerder bruin. Basralucus is vaak wat roder.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Anekdote over dit hout.
Vroeger ben ik scheepswerktuigkundige op de grote vaart geweest en heb veel op West Afrika gevaren. Daar laadden we die boomstammen, meestal op de rede ten anker van lichters. Onze winches konden officieel 6 ton tillen, maar die stammen waren vaak al een heel stuk zwaarder en dan moest je wel eens creatief zijn in de schakelkasten en de motorremmen wat strakker stellen dan normaal omdat die dan door slipten. Er schoot er wel eens een stammetje uit de sling, die zonk meteen als een baksteen. Dat was meestal azobe hout.
We kregen ook wel gezaagd hout als lading, en een scheepstimmerman dacht een keertje een slag te slaan, maar hij bracht het hout terug aan dek, toen hij er achter kwam dat het met het beperkte handgereedschap in zijn werkplaats niet te bewerken bleek. Meestal had een timmerman alleen een handboormachine en een paar handcirkelzagen ter beschikking. En heel soms een elektrische schaaf.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik lees op houtinfo het volgende over dit hout:
"Vers hout is, mede doordat de kiezelverbindingen nog week zijn, gemakkelijker te bewerken dan droog hout dat glasharde kiezelkorrels bevat. Bij de bewerking van droog hout heeft het kiezelgehalte vanzelfsprekend een minder prettig effect omdat het gereedschap snel bot wordt."
Het snel bot worden heb ik ervaren (freesbitje was er wat sneller klaar mee en de frees zelf niet zoveel later, oude DeWalt die een zwaar leven heeft gehad ;)
Nou kom ik online niet verder als ik zoek op die kiezelkorrels of verbindingen, iemand hier die me uit kan leggen wat hiermee bedoeld wordt? Het is toch niet daadwerkelijk steen, of wel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Silica. Waar ze ook het matte van beits van maken.
En was dat harde hout voor meerpalen en dergelijk niet 'pokhout', of is dat inmiddels een volkse term voor het eerder hier vermelde?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou kom ik online niet verder als ik zoek op die kiezelkorrels of verbindingen, iemand hier die me uit kan leggen wat hiermee bedoeld wordt? Het is toch niet daadwerkelijk steen, of wel?
Feitelijk wel ;-) veel plantensoorten nemen kiezelzuur, een oplosbare vorm van kiezel (silicaat) op uit de bodem -ik weet zo niet wat de fysiologische achtergrond is - wellicht versteviging van de stam - je ziet het bij houtige gewassen, maar ook bij grassen. Dat kiezelzuur slaat in het hout neer als verschillende soorten kiezelzouten en silicaten, in het ergste geval als silica (siliciumoxide - 'kwarts')

Het verhaal van 'zacht' en 'hard' is wel erg plastisch, maar geeft wel het effect weer. Nat hout bevat nog veel kiezelzuur en vochtige silicaten (denk aan een slurrie van je slijpsteen ;-). Droogt het hout uit dan vormen zich meer silicaten, en die slaan neer als polykristallijn steenachtig materiaal.

Bamboe heeft daar bijvoorbeeld ook last van - bij het schaven van bamboestrips slijten je schaafbeitels dus ook zichtbaar... Er zijn ook houtsoorten waar je de silicaten gewoon als witte strepen in de porien kan zien zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.