Hout drogen?

elce

Actieve deelnemer
8 feb 2018
25
55
Ik heb de hand weten leggen op fruitboom blokken, ong 15 to 20 cm dik en een goede 30 a 40 cm lang. Deze zijn dus volledig doordrongen van water en loodzwaar. Hoe kan ik , met meeste kans op succes, deze stukken drogen om later te kunnen draaien. Schors afdoen en koppen insmeren , buiten laten liggen onder afdak en uit de zon om dan later binnen verder te laten drogen? Graag wat info hieromtrend want dit is mijn eerste poging om nat hout bruikbaar te maken. Zou eventueel voordraaien en uitdraaien ook al helpen om te drogen (wanddikte van een 2 a 3cm ) na droging tot een 0.5cm draaien
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben geen draaier, maar heb vaker gelezen dat er inderdaad vaak “ruw” wordt gedraaid, dan gedroogd in een bak/zak gevuld met houtkrullen en na drogen finale afwerking.
Ik denk dat je in het draaiers gedeelte veel info kan vinden 😉
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Vruchtbomenhout scheurt snel. Wil je gaan draaien dan moet je de kern er uit zagen. De koppen in smeren en dan laten drogen. Nat voordraaien kan afhankelijk van de diameter ik ga uit van een wand dikte van 10-20 %
Je kunt ook een keer proberen om de schaal meteen geheel af te draaien en dan met een heel dunne wanddikte. De schaal gaat bij het drogen vervormen met soms hele fraaie resultaten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb veel Appelhout gedraaid en heb normaal geen splijting of scheuren in mijn schalen, een paar foto.s van enkele schalen hier onder.

Ik begin met vers hout dat er nog geen enkele scheur in heeft, Ik zaag het hout door de kern met mijn ketting zaag zodat de pith er uit is, maak dat beide kanten gelijk zijn, dus niet het midden van hout uit het midden.

Om zeker te zijn dat er geen scheurtjes in zitten die Ik niet kan zien, zaag ik er met de lintzaag een heel dun schijfje van het einde, voorzichtig buigen, als er scheurtjes in zitten zie je dat direct en het schijfje breekt, schijfjes zagen tot er geen scheurtjes meer in zitten.

Ik draai de schaal tot 10% van de doorsnee als wanddikte, en plaats het onmiddellijk in een bruin papieren zak, dicht, en met niets anders er in (heel voornaam), zodat de gehele schaal evengelijk kan drogen.

Ik zet de bruin papieren zak weg op een koele plaats, en ga de volgende dagen enkele keren kijken of er geen schimmel optreed, (wrijf dat er af met een droge doek, en opnieuw gebruik een droge bruine zak ( de oude zak drogen, die kan later weer gebruikt worden waneer hij droog is).
droog in twee maanden of zo, en zonder scheuren !!


Drogen in papieren zak.jpgDroog en uit de zak.jpg
 

Bijlagen

  • Birdpeck apple bowl.jpg
    Birdpeck apple bowl.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 3
  • Ebonized Apple bowl.jpg
    Ebonized Apple bowl.jpg
    59 KB · Weergaven: 3
  • Natural edge Apple bowl.jpg
    Natural edge Apple bowl.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 4
  • Apple bowl handled.jpg
    Apple bowl handled.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 3
  • Applewood bowl.jpg
    Applewood bowl.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 3
  • Smooth bottom Apple bowl.jpg
    Smooth bottom Apple bowl.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 4
  • Applewood natural edge bowl.jpg
    Applewood natural edge bowl.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 3
  • Apple bowl.jpg
    Apple bowl.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: Kor

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Dat drogen doe ik bijna net zo als Leo, maar ik ben wat luier en haal ze pas uit de (dubbele) papieren zak als ze droog zijn. Eventuele schimmel stopt toch vanzelf en zit meestal alleen maar aan oppervlak.
Die dubbele zak maakt de droging iets minder afhankelijk van omstandigheden, 's zomers is het op de zolder veel warmer dan 's winters.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.