Hout balk inmetsen of inleggen voor roostering

Handigeharry

Nieuw lid
28 mrt 2024
1
0
Gent
Hallo iedereen,

Ik zou graag wat advies en tips winnen over hoe een houtbalk in te leggen/ inmetsen in een massieve baksteen wand? (Verwijzen naar info bronnen of andere threads welkom).

Wat zijn de do’s and don’ts over dit topic :
- plastiek vs houten (hard hout) spieën of wiggen?
- welk soort hout voor spieën
- welke soort mortel specie gebruik je best om ze in te op te leggen en in te metsen? is dit gewone metselspecie of droog mortel of ondersabelingsmortel? Heb al gelezen dat soms dit met gespoten PUR vastgezet kan worden
- met je de ganse balk kop in, rond om rond?
- Tegel of hardhout plaatje of dergelijke maken voor onder de balk?

Hier is verrassend weinig over te vinden op internet zowel als op dit forum

Context en situatie:

In mijn huidige rijwoning (woning uit 1913) in heb ik een balklaag/roostering dat onder gedimensioneerd is voor overspanning van 3.50m. Met pijn in mijn hart hebben we beslist deze te vervangen. De te verwijderen balken zijn 63x145mm soms 150mm hoog met een variërende h.o.h van 41 tot 55mm. Het was een daverend spektakel om er op te wandelen. Hoogte verschil tussen vloer aan uiterste van je huis was 11 a 12 cm

Ooit of recent moeilijk te zeggen houtworm gehad, zeer getorste balken, planken ondervloer zeer bouncy en oude vochtplekken. Ze zullen gemist worden maar voor inspanning vs rendement zullen ze vervangen worden voor 75x225’ers. Blijven ook in het zicht om maximaal van de hoogte en de warmte van het hout te genieten.

De baksteen wand in kwestie is vermoedelijk +-200 a 220mm diep. De oude balk gaten zijn dicht gemetseld. De nieuwe balken zullen nieuwe pockets krijgen waarbij de balk verticaal in gezakt worden zodat de muur structureel intact blijft idp horizontaal gaten te maken.

Wat ik al weet/opgevangen heb
  • Opleg 8 tot 10cm (terug in bespreking met ingenieur omdat het niet altijd mogelijk zal zijn door buren hun balken)
  • De baksteen wanden in kwestie zijn de gemene zijgevels. Dus niet in de voorgevel. dus ook geen vocht normaal gezien. De parallel aan de gevel balken ben ik van plan te impregneren en met een +-8 cm van de gevel te zetten.
  • Laag van een soort folie leggen en daar op de balk?

Alvast bedankt voor jullie input

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.