Holzwerken Multidubler

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.402
220
Gem. Winsum (Groningen)
Wat een ingenieus ding. Da's wat mij betreft dan ook meteen de valkuil. .............

In de FAQ lees ik dat een Amerikaans bedrijf het op de markt wil brengen.
Ja potverdorie helemaal waar. Een afdeling marketing houdt van tools die alles kunnen. (De bezemsteel waarop een zeis, hark schoffel, bladkeerder en wormsteker is te klikken. Dat wil de consument/koper).

Maar nou foeter ik te veel en doe ik Guido Henn te kort. Als je dit tool optimaliseert voor 1 functie blijft er in potentie iets leuks over (die gruwelijk lelijke en irritante vleugelmoeren moeten wel weg :) )

Klaas

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Hier een mal voor 1 functie (Youtube). Binnen die functie is het heel flexibel. Het is ook eenvoudig te bouwen. De nauwkeurigheid die je daarbij nodig hebt is recht op maat zagen en herhaald op de zelfde plek boren. Het frezen van de T-groef is ook anders op te lossen, met recht zagen.

Zoiets dergelijks heb ik eerder gezien en dit ziet er ook erg handig uit.
(
)

Deel wel al wat gezegd is over de nauwkeurigheid. Als die niet 100% ok is, is het ding vast waardeloos. Op termijn ben ik vast beter af met een fatsoenlijke jig voor deuvels (zoals die van banggood) en een makita lamello. Dan blijft het financieel een stuk interessanter als een lange termijn investering :)

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
82
6
Jazeker:

Weet iemand of je dit ook kan gebruiken voor gatenrijen voor legplanken? Eventueel met de multi-row puncher erbij? En indien dit zou kunnen, of het ook voor 3mm gatenrijen kan?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.914
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet iemand of je dit ook kan gebruiken voor gatenrijen voor legplanken? Eventueel met de multi-row puncher erbij? En indien dit zou kunnen, of het ook voor 3mm gatenrijen kan?
duur spul, als het enkel voor gatenrijen is
heb er eentje van kreg aan de helft van de prijs
denk ik toch
waarom zou je voor 3 mm gaan, terwijl 5 mm de meest gebruikte is ?

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
82
6
duur spul, als het enkel voor gatenrijen is
heb er eentje van kreg aan de helft van de prijs
denk ik toch
waarom zou je voor 3 mm gaan, terwijl 5 mm de meest gebruikte is ?
Ik zou het ook kunnen gebruiken voor deuvelverbindingen, maar zou daarvoor ook kunnen kiezen voor een lamellenfreesmachine en een systeem voor rijgaten zoals dat van Kreg of Wolfkraft. Ik weet echter niet of je met het systeem van Banggood ook rijgaten kan maken. Ik denk ook dat lamellen iets gemakkelijker werken om kasten mee in elkaar te zetten dan deuvels.
Ik zou het gebruiken voor kasten in vezel met een hpl afwerklaag. Ik vraag me wel af of de randen van de rijgaten wel netjes zullen zijn met een boor ipv met een frees.
Ik wil graag 3mm gaatjes omdat ik die legplankdragers heb en ze iets fijner vind. Hieronder een foto: F254585B-7B0E-49EE-B587-83DAA994420E.jpeg

Laatst bewerkt:

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
152
39
40
Terneuzen
Als houtbewerken je hobby is, zou ik proberen om zelf wat te maken en te verbeteren. De Multidupler is een onderdeel van de Toverkist, de Zauberkiste van Guido Henn.

We zouden als forum project er ook een aantal kunnen laten maken bij iemand op de CNC frees. Dat is ook wat Peter Millard gedaan heeft.

jaap

Ik ga dit draadje even volgen. Als we dit kunnen en mogen maken ben ik wel geïnteresseerd afhankelijk van de prijs. Is het eventueel een idee om ipv hout naar een aluminium te kijken of metalen bussen? Dit vooral met het oog op slijtage van het hout en dus vermindering van nauwkeurigheid naarmate het gebruik toeneemt. En dan met name bij het boren van de deuvel gaten.

• Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en twdi

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
215
73
Nadeel van zelf maken vind ik dat het ook weer tijd kost. Tijd die ik eigenlijk wil besteden voor het maken van meubels (net als het kijken van allerlei verdomd interessante YT video's. Zo schiet het aanpassen van mijn ontwerp totaal niet op. Ondanks dat de video's ;;eerzaam zijn ;-) ).

Praktisch is het zeker.

• Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.