Hoge aanloopspanning Hammer 230 v

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Volgens mij is dit een motor met een afgegeven vermogen van 3Kw, het opgenomen vermogen is dus nog zeker 25-30% hoger. Ik denk dat je bij je stoppenkast kunt blijven staan :cool:
Vreemd, dat dit soort motoren hier worden geleverd.
In principe mag alles, zolang het maar aan de NEN1010 voldoet. Dus voldoen aan selectiviteit, 20A automaat en alles daar achter ook uitgelegd op 20A. Als je een 1fase 35A aansluiting hebt, dan kan het gewoon. Ik heb zelf 3x25, dus voor mij is krachtstroom logischer. In theorie kan ik de selectiviteit negeren, daar ik zelf de hoofdschakelaar bij uitval weer kan inschakelen. Maar dat is iets wat je onder normale omstandigheden niet moet willen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik heb onvoldoende kennis op dit gebied om dwars te gaan liggen. De opmerkingen hierboven over nominale stroom boven de 16A en daaruit voortvloeiend de verwachte problemen met doorslaande stoppen roepen bij mij wel de volgende vraag op:
Is de nominale stroom niet eerder een maximumwaarde bij volle belasting dan een "standaard gebruikswaarde"? Om licht of geheel onbelast te draaien is toch niet zoveel stroom nodig? Dan zou namelijk (volgens mij) de vvd-bank als werkplaatskachel gaan fungeren.
Als deze redenering klopt zou overbelasting van de zekering na het opstarten alleen nog optreden wanneer het uiterste van de motor wordt gevergd.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Klopt helemaal Kor.
Maar als jij een motor hebt van 3-4 pk, dan is het normaal dat je deze ook gewoon vol kunt belasten. Dit hoeft natuurlijk niet altijd. Ik denk dat een vvd-bank eerder zo nu en dan overbelast wordt dan licht belast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een zekering van 16 Ampere voor een machine die 19 Ampere trekt is te weinig (ik had de zes eerst verkeerd gelezen op het kenplaatje). Trage zekeringen en aanloopstroombegrenzers zijn rommelen in de marge. De electrische installatie moet aangepast worden volgens de regelgeving aan de verbruiker. Een aanloopstroombegrenzer kan eventueel waar hij voor bedoeld is (aanloopstroom begrenzen) maar niet om te voorkomen dat de zekering uitschakelt.
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Dank allen voor jullie reacties. Ik leer hier veel van!
Ter aanvulling. Het is een bedrijfspand waar ik huur en waar ik niet een stoppenkast of bedrading kan vervangen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is een bedrijfspand waar ik huur en waar ik niet een stoppenkast of bedrading kan vervangen.
in dat geval: afblijven
als wat je daar uitvoert binnen het verwachte gebruik van dit pand valt, dan kan je de verhuurder wel voorstellen om de elektra te moderniseren
het minste dat die kan doen, is de zekering vervangen (als de voorschriften in nl dat toelaten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.