Hoekaanslag ter vervanging DeWalt versie

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
nav een review van Gotools op YT, heb ik deze hoekaanlag besteld (gehad).

Hij werd ergens in Duitsland afgeleverd ipv bij mij thuis, dus ik heb een refund geclaimed.

Echter ik wil zoiets wel omdat het standaard ding wat bij mijn DeWalt tafelzaag zit, veel speling heeft. Heeft iemand een betere ervaring om zo'n aanslag via Amazon te bestellen en is het ook goed, of zou ik nu toch maar een Incra overwegen?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik heb deze zelf ook (weliswaar voor de freestafel) en die bevalt heel goed, makkelijk en nauwkeurig te stellen. Het duwblok van de geleider is vele malen zwaarder en steviger dan ik had verwacht alvorens ik hem bestelde en daarmee zo goed als onvervormbaar. De enige speling die in deze geleider zit komt van de deflectie van de aluminium strip die door het miter-kanaal loopt, maar daar kun je fundamenteel niks aan vervanderen of verbeteren.
Deze geleider komt overigens New Woodworking, een chinese gereedschapsproducent en word op AliExpress en BangGood ruim aangeboden. Bestellen op Amazon betekend waarschijnlijk enkel dat er een 3e partij tussen zit die winst op strijkt.
Even zoeken op AliExpress laat zien dat je hem kan kopen voor een ~110 euro en met 10 dagen in huis hebt, via Amazon lijkt niet sneller. Sinds een tijdje betaal je als consument op alle import producten via AliExpress en BangGood vooraf de BTW en voorkom je een naheffing.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Klopt ik zie heel veel aangeboden op Ali of BangGood. Ik dacht dat het via Amazon veiliger was om iets uit het Oosten te bestellen. Daar was het 92 euro, dus een prima prijs.

Maar begrijp ik nu goed, dat je net zo veel speling hebt door het miter-kanaal? Die zwarte wieltjes die in de alu-stip zitten zouden dat toch moeten voorkomen? Deze speling is bij de DeWalt versie ook groot namelijk
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik heb die van Kreg besteld bij gereedschappro , wou voornamelijk de fence erop hebben.
Deze bedoel je denk ik?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Deze bedoel je denk ik?
Yup, werkt goed tot zover.
Hij is zo te stellen dat er nul beweging links/recht in zit.
De fence is een beetje aan de lange kant voor mijn dw745 als ik die zou houden had ik de fence ingekort.

En heb nu ook een incra 1000hd via ebay gescoord. Maar die heb ik nog niet getest.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Klopt ik zie heel veel aangeboden op Ali of BangGood. Ik dacht dat het via Amazon veiliger was om iets uit het Oosten te bestellen. Daar was het 92 euro, dus een prima prijs.

Maar begrijp ik nu goed, dat je net zo veel speling hebt door het miter-kanaal? Die zwarte wieltjes die in de alu-stip zitten zouden dat toch moeten voorkomen? Deze speling is bij de DeWalt versie ook groot namelijk
Nee, de speling in het kanaal kun je er makkelijk uit halen door hem te stellen. Echter doe je dat slechts op 4 punten en is de aluminium staaf nog steeds smaller dan het kanaal. Daarbij komt dat de afstand tussen het rotatiepunt van de geleider en het handvat waarmee je de hoekgeleider duwt en vast zet slechts ~4cm is. Daardoor kun je dus als je maar ver genoeg vanaf het draaipunt kracht levert, de aluminium staaf in zijn geheel torderen. Daar kom je echter niet onderuit tenzij je de staaf van staal maakt. Ik vermoed dat zo ongeveer alle verstekgeleiders behalve de incra (die is van staal) hier last van hebben.

Dit is overigens enkel en alleen een probleem als je dik materiaal door een botte zaag of frees heen probeert te forceren en daarmee dus een flink moment levert op de geleider.
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Yup, werkt goed tot zover.
Hij is zo te stellen dat er nul beweging links/recht in zit.
De fence is een beetje aan de lange kant voor mijn dw745 als ik die zou houden had ik de fence ingekort.

En heb nu ook een incra 1000hd via ebay gescoord. Maar die heb ik nog niet getest.


die incra is wel top denk ik
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
die incra is wel top denk ik
Ik hoop het wel 😅
Heeft 2 weken geduurd voor ie binnen was uit USA...(alleen nog effe cm lint zoeken ervoor, ik heb weinig met inch maten)
Maar ik bewaar hem tot me nieuwe zaagtafel binnen is , dan kan ik het pas echt goed testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel

Ik heb pas de HONGDUI HD-TB01 en een losse 40cm rail met cm lint en flip stop besteld in China, de Hongdui werd vanuit Tsechie verstuurd, binnen een week in huis. De rest 2 weken.
Ik moet zeggen de Hongdui is zeer goede kwaliteit, een genot om mee te werken ook.
Ik heb de HONGDUI bekeken en hij zit er inderdaad goed uit. Dank voor het delen.
Hij is wel wat duurder dan een Incra V120. Heb je die toevallig vergeleken met de HONGDUI?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Ik moet vanavond even kijken.
Heb me nieuwe zaagtafel binnen en daar zit ook een verstek geleider bij.
Zal es zien of die verstelbaar is.
3 geleiders is een beetje overkill :p
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Negeer dat bericht maar...
Ik heb niet degene gekregen van het plaatje gekregen. deze is ook ruk...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Bij mijn zaag (Harvey) zat ook een aanslag van kwaliteit lala. In de praktijk gebruikte ik die dus niet omdat die moeilijk in te stellen was.
Ik heb zelf nu de uitgebreide versie van de Incra, de Miter 1000 HD. Deze heeft stops per graad en is supernauwkeurig en oerdegelijk. Wel duur (en helaas tegenwoordig slecht te krijgen), maar als ik 'm nu opnieuw zou moeten kopen zou ik het zo weer doen.

Dennis van HookedOnWood heeft de Hongdui HB-TB01 gereviewd, en hij was er zeer tevreden over.


Hij heeft eerder een andere gereviewd, maar die had stops per 5 graden (en de HB-TB01 heeft stops per graad, net als de Incra 1000HD en de V120.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Bij mijn zaag (Harvey) zat ook een aanslag van kwaliteit lala. In de praktijk gebruikte ik die dus niet omdat die moeilijk in te stellen was.
Ik heb zelf nu de uitgebreide versie van de Incra, de Miter 1000 HD. Deze heeft stops per graad en is supernauwkeurig en oerdegelijk. Wel duur (en helaas tegenwoordig slecht te krijgen), maar als ik 'm nu opnieuw zou moeten kopen zou ik het zo weer doen.

Dennis van HookedOnWood heeft de Hongdui HB-TB01 gereviewd, en hij was er zeer tevreden over.


Hij heeft eerder een andere gereviewd, maar die had stops per 5 graden (en de HB-TB01 heeft stops per graad, net als de Incra 1000HD en de V120.

Die andere had ik besteld maar is niet aangekomen. Hij is in Dortmund ergens afgeleverd terwijl dat mijn adres in NL had moeten zijn. Na wat getouwtrek met Amazon.de, hebben ze mijn refund geaccepteerd. In hun ogen en in dat van DHL was het product prima afgeleverd omdat het trackingnummer klopte met het afleveradres.

Gister de filmpjes van Dennis gezocht en gevonden. Hij heeft denk ik hele interessante dingen getest. Zijn deuveljig lijkt ook super te zijn. HIj was inderdaad erg tevreden over de Hongdui. Daar zit alleen geen fence bij, dus ik zal eens kijken waar die op uit komt kwa prijs met fence. De Incra zal dan nog wel wat duurder uitkomen denk ik. Ik heb nog niet helemaal helder of die de meerprijs tov de Hongdui dan waard is gezien de review van Dennis.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
Ben ook erg blij met de hongui. Zeer solide. Alleen zelf nog een fence bij elkaar sprokkelen, maar daar heeft Dennis ook genoeg info over op zijn kanaal :)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
och, die heb ik nog niet gezien, dus even terug :)
Voor de andere geïnteresseerden, ik bedoelde dit filmpje:

Alu fences komen er toch niet in voor, maar wel alle materialen om er zelf eentje te maken met tracks, flip stops, klemmen, etc :)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Voor de andere geïnteresseerden, ik bedoelde dit filmpje:

Alu fences komen er toch niet in voor, maar wel alle materialen om er zelf eentje te maken met tracks, flip stops, klemmen, etc :)


Ik zit die net te kijken :)
Heb wel het gevoel dat de hongdui met een loss fence kwa prijs wel richting een incra gaat. Althans, het verschil lijkt dan niet meer zo groot. Of zie ik op banggood alleen dure fences?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.