Hoe werk je platdak tegen een opstaande muur het beste af?

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Ik ben bezig met een overkapping, deze staat voor een klein deel tegen de garage aan die iets hoger is. Er komt een EPDM dakbedekking op, maar weet nog niet goed hoe ik het waterdicht krijg met de EPDM tegen de muur, kan met een knelprofiel lees ik. Zou dit afdoende zijn of zijn er betere oplossingen. Zijn er mensen hier die mij op weg willen helpen, eventueel met foto's of een tekening? En trek ik de opstaande rand voor de daktrim door tegen de garagemuur? Met de foto's word mijn vraag wellicht iets duidelijker.
 

Bijlagen

  • 249859638_4874203275924410_2324102554062890350_n (1).jpg
    249859638_4874203275924410_2324102554062890350_n (1).jpg
    71,5 KB · Weergaven: 100
  • 254093499_4900532609958143_1235884702317355032_n.jpg
    254093499_4900532609958143_1235884702317355032_n.jpg
    152 KB · Weergaven: 95

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Je kan kneltrim nemen, je kan lood inslijpen of je kan een zinken hoed tot over je epdm laten vallen, je epdm tegen de muur omhoog plakken tot onder de bestaande hoed.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zoals Jan schreef in post #3, schuin omhoog tegen het binnenblad, dat is de juiste manier.
Een stenen en de voegen laten water door, de muur onder de aanbouw wordt nat.
Door de loodslab zal het vocht daarboven worden opgevangen en door de muur naar buiten afgevoerd worden boven je dak.
Knelprofielen, wall trim's en zulk soort oplossingen zijn geen juiste oplossingen, alleen makkelijker.

Voetlood info joostdevree.nl

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Zoals Jan schreef in post #3, schuin omhoog tegen het binnenblad, dat is de juiste manier.
Een stenen en de voegen laten water door, de muur onder de aanbouw wordt nat.
Door de loodslab zal het vocht daarboven worden opgevangen en door de muur naar buiten afgevoerd worden boven je dak.
Knelprofielen, wall trim's en zulk soort oplossingen zijn geen juiste oplossingen, alleen makkelijker.

Voetlood info joostdevree.nl

Ik heb het 15 jaar geleden bij mij door een aannemer laten doen en ook meegewerkt. Daarom weet ik hoe het moet. Zodoende.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Bovenste filmpje is geen spouwmuur. Tweede filmpje is leuk als je genoeg lagen metselwerk boven je lood hebt. In het geval van de topicstarter betekent dit dat er opnieuw opgemetseld gaat worden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Als het aan de regenkant is zou ik lood gebruiken, maar als het niet de regenkant betreft kan het ook prima met profiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Bovenste filmpje is geen spouwmuur. Tweede filmpje is leuk als je genoeg lagen metselwerk boven je lood hebt. In het geval van de topicstarter betekent dit dat er opnieuw opgemetseld gaat worden.
Ik had snel naar de foto's gekeken, maar er staat geen verdieping bovenop en het is een klein stukje muur.
Dan is opmetselen inderdaad het beste.
In dit geval zou ik ook dat kleine stukje muur mee bekleden met de dakbedekking.
Knelprofiel onder de daktrim, ziet er dan ook netjes uit als een geheel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Als het mijn klus was, zou ik de lintvoeg er uit harken en netjes lood in de muur maken. Groef even bevochtigen en het lood er met bruislijm in zetten. 10 cm overlap . Daarna weer even bevochtigen en afvoegen. Als de voeg is aangetrokken afborstelen. Daarna nog eens na bevochtigen. Kneltrim met kit zie ik als prutswerk. De kit gaat altijd loszitten van de muur, waardoor je vocht achter je bedekking krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Ja voeg uitslijpen , schoonblazen , lood snijden en omzetten, voeg bevochtigen. zie mijn eerdere reactie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Dat is onzin met 6 lagen stenen er boven. En dat filmpje van rubber for roofs gaat over een steense muur. daar zit geen spouw in. En als je in een met kalkmortel gemetselde muur te diep gaat hakken, kan je bij de buren opnieuw stucadoren en sausen of behangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Als het niet aan de regenkant zit, dan is het niet nodig tot in de spouwmuur te gaan. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de stenen onder het epdm iets vochtig worden als de stenen erboven natregenen (door capillaire werking). Maar aangezien het een overkapping is en geen dichte schuur, zou ik me daar niet druk over maken. De wind kan er onderdoor dus dat droogt wel.

Maak je dakrand hoog genoeg rondom. Tegen het metselwerk van de garage ook het epdm minstens zo hoog omhoog laten lopen, zodat je in ieder geval een waterdichte bak krijgt. Maar liever iets hoger, om het goed vast te zetten (zie verderop in mijn verhaal).
Dan 1 laag boven waar de daktrim langs de rest van het epdm-dak loopt, de voeg zo diep mogelijk uitslijpen (slijptol 250mm). Verder zoals Chevy aangeeft in post #12, lood erin en weer voegen. Het lood omlaag buigen/kloppen en laten uitsteken tot een cm of 2 boven de bodem van het dakvlak, dus ruim over de rechtopstaande strook epdm.
De strook lood die in de voeg komt, op het eind (dus het stuk wat in de voeg komt) een cm dubbelvouwen om een dikkere rand te vormen zodat het er niet uitgetrokken kan worden en met opgerolde stukjes lood vastzetten in de sleuf. De opgerolde stukjes lood moeten in de dubbelgevouwen rand zitten zodat deze knelt in de voeg. Stroken lood niet langer dan 1 meter maken i.v.m. de werking van het lood, met 10 cm overlap. Ook steeds een stuk van 1,5 meter openslijpen, lood erin en dichtvoegen en dan pas het volgende stuk openslijpen zodat het metselwerk voldoende ondersteund blijft.
Wil je zeker zijn dat het epdm achter het lood goed omhoog blijft staan, dan achter het lood vastboren aan de garagemuur met grote carosserieringen om de schroeven, of met een strip alu. (maar wel hoger dan de bovenkant van de omliggende daktrim, zodat je geen lekken maakt...)

Je moet tot in de spouw, zie boven...
Dat hangt van de situatie af. Als het een muur is met regenbelasting, dan moet je inderdaad tot in de spouw, omdat anders het bovenliggende metselwerk veel vocht te verduren krijgt en dat dan doorsijpelt tot onder het lood. Maar omdat deze muur niet op de regenkant staat, blijft deze dus vrijwel droog en is het dus niet nodig om zo'n ingreep te doen (al zou ik het bij nieuwbouw van de naastgelegen schuur ook zeker wel doen, maar in dit geval dus niet ivm de impact die het heeft).
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De loodflap aanbrengen in de voeg met een krul kan er voor zorgen dat regen vocht via de muur de muur onder het dak vochtig kan laten worden.
Muur zou dan kou afgeven, ook de houten balken van de dak constructie kunnen dan vochtig worden.

Of de loodflap schuin omhoog tegen het binnenblad, maar aangezien er maar een laag van 5 stenen overblijft en opmetselen ook weer wat is, zou ik dat kleine stukje muur ook bekleden.
Daarom de knelprofiel strak tegen de daktrim aan met een beetje kit ertussen.
Eigenlijk zou je de anders moeten doen met die daktrim en is het niet hoe het officieel wordt gedaan, maar het werkt wel.


muur.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sonjaklus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.