Hoe veilig gaten boren door een vloertegel in het beton.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik moet het toilet vervangen in de badkamer, deze heeft een vloerafvoer.
De gaten om het nieuwe toilet vast te zetten op de vloer zitten helaas op een andere plaats.
Nu moet ik dus op een andere plek door de vloertegels in het beton boren.
Ik heb weleens gelezen dat je niet met een hamerboormachine door een tegel moet boren.
Hoe moet ik dat oplossen zodat de tegel heel blijft op het geboorde gat na?

Dit is wat ik in gedachte heb:
Eerst de gaten boren door de tegel met een diamantboor deze
Diamant tegelboor 10 mm Basicline bestellen | Ecotools.nl
of deze
Wax diamant tegelboor 10 mm Basicline kopen | Ecotools.nl
Of met een steenboor deze, of is er een andere oplossing?
Steenboor 10 x 200 mm ronde schacht kopen | Ecotools.nl

Wat moet ik doen bij het boren in de vloertegel dat de boor op zijn plaats blijft?
Daarna met de hamerboor het gat verder boren in het beton.

Gaarne uw advies en/of oplossingen, alvast mijn dank.
Mvg, Ger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.113
2.616
Bij die diamant pijpboortjes hoort nog een geleider met een zuignap en een watertankje. Wat voor tegels heb je op de vloer liggen? Een gewone geglazuurde tegel ga je zo met een steenboor door heen. Daar onder zit normaal gesproken een zandcement laag, waar je met de zelfde boor ook door heen boort. Dubbel hard gebakken tegels gaan het beste met een diamantboortje. Maar die goedkope pijp boortjes hebben echt koeling nodig. Ze zijn er ook voor op een slijptol, die werken beter zonder koeling. Die kosten zo uit mijn hoofd een tientje of twee. Om ze te centreren gebruik ik een plankje met een v vorm er in gezaagd. Het plankje moet dikker zijn dan de hoogte van het diamant op je boortje. Stukje dubbelzijdig tape is genoeg om het plankje op zijn plaats te houden.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Probleem is als de tegel niet goed is gelijmd, dan heb je feest, scheuren barsten of tegel los.
Wat je kan doen is inderdaad eerst de tegel voorzichtig doorboren met een scherpe boor en rustig aan.
Niet te grote snelheid en te grote druk. Je kan ook een vierkantje maken rondom het gat met stukjes hout en een beetje kit, daar doe je wat water in en dan ga je boren. Elke keer een beetje water bij vullen en dan krijg je een mooi gat.
En dan met kloppen doorboren in het beton.
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
hangt af van de kwaliteit/hardheid van de tegels, zijn het hoog kwaliteit keramische tegels dan is een diamantboor echt wel aangewezen. Zijn het standaard of goedkopere tegels dan volstaat een steenboor.

in elk geval hier wat tips
- de boor niet op klopstand
- de boorpunt moet traag snijden (dus laag toerental en met veel druk)
- koelen (water op de tegel, evt water langs de boor laten druppen, bij die diamant tegelboor kan je een nat sponsje in de schacht steken, door een plastic bekertje boren dat gevuld is met water,...). Er zijn ook diamantboren om droog te boren maar die zijn duurder
- met steenboor kan je eerst boren met kleinere diameter en dan telkens een grotere boor nemen (6 - 8 -10)
- plakband op tegel aanbrengen en voor steenboor met een nagel een puntje slaan zodat de boor niet verloopt bij de start
- je hebt ook speciale tegelboren (speerpunt), voordeel is dat je die beter kan centreren ivm die diamanten ronde tegelboren

als je regelmatig klust zou ik een set multiboren aanraden (opgelet, deze mag je nooit in klopstand gebruiken) dan kan je met 1 set boren in elk materiaal boren
Expert CYL-9 MultiConstruction boorset 4/5/6/6/8/10/12 mm 7-delig

succes
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Bedankt voor jullie snelle reacties.(y)

@chevy66
Ik weet niet meer wat voor vloertegels het zijn dus ga liever op zeker voor de diamant boor.
Bedoel je deze boor?
Diamant tegelboor 10 mm M14 Basicline kopen | Ecotools.nl

De tegels zijn op beton met afwerklaag gelijmd, maar ik moet ook dieper in het beton boren.

Tegelboorgeleider type 1 | EcoTools.nl | Ecotools.nl
Bedoel je dit als geleider of is dit niks?
Ik moet maar 1x 2 gaten boren, is van een plankje een boormal maken ook goed genoeg?

@Ambidexterity
Dank voor de tips.

@wimpy
Ook bedankt voor de tips, maar wel een vraag daarover,
Kan je met deze boren uit die set ook in hard beton boren zonder klopstand?

Mvg, :).
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
@wimpy
Ook bedankt voor de tips, maar wel een vraag daarover,
Kan je met deze boren uit die set ook in hard beton boren zonder klopstand?
yep, Bosch website: CYL-9/HEX-9 MultiConstruction: Geschikt voor diverse materialen, waaronder beton, baksteen, zachte keramische tegels, hout, kunststof, plaatmetaal, aluminium en meerlaagse (sandwich) materialen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.113
2.616
Als je een slijptol hebt, is de diamantboor voor op de slijptol voor jouw het makkelijkste. Stuk mutiplex met een v er uit als geleiding. Je geeft wel telkens voorbeelden van 10mm boren. Ik zou dat nog eens bekijken. Ik heb nog nooit potschroeven gezien, die niet in een 8mm plug gaan. Zowel die met de plastic kapjes, als die met een messing onderlegring, gaan in een 8mm plug. Die plastic ecotools geleider gebruik ik met die dunne pijpboortjes uit je eerste voorbeeld. Daar hoort nog een stuk slang en een waterketeltje bij, die je op druk kan pompen. Als je die dunne boortjes niet genoeg water geeft, zijn ze vooral in harde tegels zo aan gort. In de beton zou ik een boorhamer gebruiken. De rest is zonde van je tijd en geld.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
In mij vorige huis heb ik eenzelfde situatie gehad. Ik had geen zin om voor 1 pot nieuw gereedschap te kopen en heb toen met succes het gat in de tegel gemaakt met een dremel met daarin een freesje voor keramiek. Toen ik daarmee eenmaal een gaatje had ter grootte van de plug en schroef heb ik daarna met een gewone betonboor het gat in het beton eronder geboord. Ging perfect. Doe het echter wel met beleid. Zoals hierboven al geschreven: frees het gat in de tegel geduldig en zonder kracht uit te oefenen. Ben je eenmaal door de tegel heen, dan is de rest kinderspel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@chevy66
Ik weet niet wat voor pluggen er nu inzitten maar bij het nieuwe toilet zitten potschroeven met pluggen van 50 mm lang en 10 mm dik. En ik moet met de boorhamer door gat van de tegel heen kunnen boren in het beton.

20230628_145912.jpg

Mijn kleine slijptol draait alleen een toerental van 10.000 per minuut, is dat goed voor die wax diamantboor? Of is het toch beter om die wax diamantboor voor de boormachine te nemen?

@hdv
Bedankt voor de tip, maar ik vind het geen bezwaar om voor deze klus een diamantboortje te kopen.

Mvg, :).
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Voor het ophangen van mijn wastafel, toiletrolhouder en wc borstel heb ik deze set gebruikt.

Je vult het reservoir met water en stopt het juiste boorhulsje in de mal.
Dan heb ik alles geboord met de accu boormachine op standje 1 en rustig boren.
Zorgen dat het water blijft druppelen/lopen.

Het is een hobby setje maar voor een paar gaten ging het perfect.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.113
2.616
Ja die boren voor op de slijptol kan je op volle toeren gebruiken. Je hebt dus bij je toilet een paar 8mm stokeinden gekregen met een kunststof ringetje en een dopmoer? Zijn die stokeinden en die moer van rvs? Normale potschroeven zijn van messing, eventueel verchroomd. Als je je toilet regelmatig schoon maakt, zijn ijzeren stokeinden binnen zeer korte tijd een bonk roest.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@chevy66
De buitenmaten van het stokeind is:
Schroefdraad is volgens mij M6 5,8 mm
Tussenstukje 5,1 mm
Grove draad 5,8 mm
Maar de plug is 10 x 50mm
Het stokeind is magnetisch dus geen rvs de dopmoeren zijn wel rvs
Moet deze maten stokeind volgens jou in een plug 8?
Gaan ze er dan niet te strak, zodat ze er niet ver genoeg in gaan?

Kan ik beter 2 andere rvs stokeinden aanschaffen, of rvs houtdraadbouten M6 x 80 mm, of deze:
Sanivesk Potschroeven RVS Wit 2 stuks € 3.49
Sanivesk Potschroeven RVS Wit 2 stuks | GAMMA

Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.113
2.616
Ik gebruik altijd messing potschroeven. Die kan je er vrij makkelijk uit boren als ze afbreken. Rvs lijkt me wat dat betreft waardeloos. Ik heb ze in messing met witte dopjes, met chrome dopjes, met messing onderlegringetjes en messing verchroomd met messing verchroomde ringetjes. Die met plastic zitten per 2 in een verpakking, de andere gaan per 4 en zijn voor ouderwetse potten met 4 gaten. Allemaal 70mm lang en met 8mm pluggen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57

Ik heb de pot met High Tack lijmkit vast gezet en in de gaatjes blinddopjes.

Begrijp alleen niet hoe ik de vetgedrukte weg krijg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Er zijn tegenwoordig steen/beton boren met een punt in het midden en 4 beitels aan de buitenkant. Die werken perfect! Niet kloppen of hameren zolang je in de tegel zit. In één keer de juiste dikte. Bij oplopende dikte kan de boor beitel gan happen. Het is allemaal niet zo spannend...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Er zijn tegenwoordig steen/beton boren met een punt in het midden en 4 beitels aan de buitenkant. Die werken perfect! Niet kloppen of hameren zolang je in de tegel zit. In één keer de juiste dikte. Bij oplopende dikte kan de boor beitel gan happen. Het is allemaal niet zo spannend...
Zijn die er dan ook in 8 en 10 mm en waar moet ik dan op zoeken?
Mvg, :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Je kan even testen of de tegel goed verlijmd is. Klinkt het hol als je er op tikt moet je zeer voorzichtig zijn. Is de tegel correct verlijmd zijn er weinig problemen te verwachten. Ik slijp een gewone SDS boor scherp voor in tegels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.