Hoe Stammetjes/ Takken in pucks zagen?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik zal even de update geven. Ik heb de pucks van een cm 3 op een lang stuk multiplex gemaakt met 3 spijkertjes en daarmee door de lintzaag gehaald. Werkte prima en geen gekke situaties gehad. Je hebt wel veel afvalhout ervan. Maar stukken tak had ik zat, dus vond dat niet zo'n probleem.
IMG20230821175359.jpg

En het eindresultaat
IMG20230826180958.jpg
 

Bijlagen

  • 16968464548814661254420805874444.jpg
    16968464548814661254420805874444.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 7

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je lange stukken hout hebt kun je ze ook prima uit de hand zagen.
Je moet het hout wel goed vast houden natuurlijk En altijd je hoofd erbij houden.
Een tijd geleden had mijn vrouw veel stukjes rondhout nodig welke ik wel even voor haar zou zagen.
Het moest natuurlijk wel een beetje snel gaan, terwijl ik ook het lint niet zocht te vervangen (3 tanden per inch). Een 5-tal houtjes te gelijk ging prima, tot ik tijdens het zagen even werd afgeleid en een of twee houtjes door het lint werden gegrepen. Dit gaf me toch een knal… gelukkig verder geen schade, maar het was wel weer een leermomentje:p
 
Als je lange stukken hebt kun je een lijmtang vast zetten op dat lange stuk om greep te houden op het hout. De lintzaag heeft de neiging om ronde stukken zodra het lint het hout raakt om het hout rond te draaien. Vaak slaat dan het lint vast in het hout met risico van vingers kapot of het wat minder erg een kapot lint. Gevolg is wel dat je het stuk hout niet echt op kan zagen, de lijmtang moet grip houden op het hout.

M.vr.gr. Jan
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Mijn manier was ook niet heel handig als je het hout op wilt zagen. In de eerste cm zitten de spijkers. Daarbij was het best wat werk omdat ik steeds weer de spijkers los moest maken e.d., maar goed, mijn vriendin is erg blij met het resultaat en ik ben ook tevreden. Het was alleen een zoektocht naar hoe ik het kon maken. Langere stukken zouden inderdaad makkelijker zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.