Hoe Stammetjes/ Takken in pucks zagen?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Bij gebrek aan een beter woord noem ik het maar pucks.
Ik heb wat stukjes van stammetjes, deze zijn een cm of 3 dik en die wil ik verzagen naar ongeveer een cm om een plantenbak mee te beplakken.
Maar ik weet geen goede manier om dat te doen, ik dacht zelf aan de lintzaag, maar deze lanceert ze met enige regelmaat ook, tafelzaag en decoupeerzaag zie ik niet als optie, de eerste vanwege het lanceren en de 2e omdat ik niet goed zou weten hoe ik het vast moet houden.
Ik zie ook niet echt een mogelijkheid om een malletje te maken voor het vasthouden omdat het allemaal verschillende maten zijn. Ik voeg even 2 foto's toe, de dunste is hoe ik het wil hebben, de anderen zijn een kleine greep uit het beschikbare materiaal.
Heeft iemand een goed (veilig) idee?
WhatsApp Image 2023-08-08 at 09.53.37(1).jpegWhatsApp Image 2023-08-08 at 09.53.37.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarschijnlijk komt het lanceren op de lintzaag omdat je geleider voorbij het lint komt.
Als je een kortere hulpgeleider tegen je bestaande geleider maakt, die voor het lint stopt, dan heb je geen wrijving meer tussen je geleider en lint.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Dit opzetje even gemaakt om te testen, dat heeft niet geholpen, geeft me nog wat minder controle heb ik het idee.
WhatsApp Image 2023-08-08 at 11.00.46.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ah, ik was in de veronderstelling dat je werkte met een vestekgeleider. Dan heb je je stammetje daar tegenaan. Dan werkt mijn methode wel goed. Als je het uit de losse hand doet, werkt het inderdaad minder goed, omdat je hout niet stabiel ligt.

Je zou er zelf 1 kunnen maken, als je er geen hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ligt er achter in de vensterbank, ga er eens naar kijken, maar ik denk niet dat ik er comfortabel mee ben om mijn handen zo dicht bij het zaagblad te houden.

edit: het werkt niet helaas :(
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dit doe je mi het beste met een afkortgeleider en een inrichting waarmee je de boel kan klemmen. Zulke korte stukjes kan idd een gevaar opleveren. Wat ook kan, is minder precies, is het in een klem zetten en zo zagen.

Rond 4:05:

 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Met een afkortzaag heb ik laatst schijfjes gezaagd van wilgentakken, mijn dochter was er erg blij mee, dan kon zij daar weer mee knutselen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Met een afkortzaag heb ik laatst schijfjes gezaagd van wilgentakken, mijn dochter was er erg blij mee, dan kon zij daar weer mee knutselen.
Nah, teveel snel draaiende zaagtanden te dicht bij mijn handen. Ik probeer het nog een keertje met een klem vasthouden met de lintzaag. En anders wordt het handwerk. Zal even flink oefenen worden om netjes recht te zagen ;)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Nee een balkje en lijm daar de 3 cm schijfjes op, netjes achter elkaar. Als de lijm droog is dan haal je het balkje 3 keer langs de zaag en je hebt je plakjes.

Afhankelijk van de hoogte en de vorm van de plantenbak en de capaciteit van je lintzaag kun je ook gelijk de 3 cm schijfjes op één kant van de bak lijmen, en ze dan op 1 cm afzagen. Je houdt dan losse schijfjes van 2 cm over voor dezelfde truuk aan de andere kant.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
IMG_3870.jpeg
Een blokje klemmen aan de geleider voor de juiste lengte. De tak/stam was lang genoeg dat ik niet in de buurt van het zaagblad hoefde te komen.
Schijfjes weghalen was ook veilig omdat de zaag afgeschermd is wanneer ik die omhoog doe.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zaag deze gewoon op de lintzaag met 2 latjes er langs welke op het blad dragen,met een paar spijkertjes erdoor, zodat de puk niet gaat draaien. Neem ook een lint met een niet te grove vertanding.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het probleem is dat het hout rond is en dat dus slecht enkele tanden opeens in het hout happen , waardoor het gaat draaien. Hoe grover de vertanding van het lint hoe groter het risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
IMG20230813103701.jpg
Deze opstelling lukt, op een plankje gespijkerd en gaan. Helaas is het zaaglint niet best meer (ervenisje van voor 2009, nooit gebruikt door mij) dus even nieuwe besteld. Dit moet wel gaan lukken :) tnx all
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bekijk bijlage 134279
Deze opstelling lukt, op een plankje gespijkerd en gaan. Helaas is het zaaglint niet best meer (ervenisje van voor 2009, nooit gebruikt door mij) dus even nieuwe besteld. Dit moet wel gaan lukken :) tnx all
Leuk bedacht, maar ik zou wel een plankje aanbelde kanten zetten.
Minder risico dat de puk toch los slaat en de spijkertjes hoeven niet zo ver in het hout.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Gaan ze ook niet, maar als ik het zo doe maak ik gewoon 10 van die dingen op een plankje en ga ik in 1 keer door. Ze zijn allemaal verschillende diktes dus de eerste zaagsnede is om ze even dik te krijgen. Als ik dan nog een plankje aan de andere kant maak kan dat ook pas na de eerste snede.
Ik laat het even bezinken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.