Hoe haaks zagen met een festool-zaaggeleider

jorisvh

Post veel
of het realistisch is om een melamineplaat van dunaldy met een invalzaag 2-zijdig 100% zuiver te zagen betwijfel ik. scherpe zaag, anti-splinterstrip, voorritser simuleren, onderliggende plaat, … ten spijt.

zoals @ZotVanHout al zei, meestal is sowieso slechts 1 kant zichtbaar.
als beide zijdes zichtbaar blijven, komt er allicht kantenband op. alvorens die aan te lijmen frees ik altijd nog een fractie af waardoor alle splintering verdwijnt.
dat gebeurt ook zo als ik laat zagen (opdeelzaag) en afplakken. dan wordt altijd 2mm afgefreesd.

hoe beter de kwaliteit van de plaat, hoe beter het resultaat. sterkere afwerklaag helpt: dikkere melamine of, nog beter, laminaat.
betere drager en dus betere ondersteuning van de toplaag helpt. wat dat betreft ben ik fan van finsa superpan (melamine op spaan met aan beide zijden een dun laagje HDF). die kan ik zeer strak zagen.
maar zelfs al ziet de zaagsnede er perfect uit, als je er kantenband opzet zie je toch het verschil tussen wel en niet gefreesde zaagsnedes, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: aaike en Wim ()

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Wordt door de band niet gezegd dat je uw zaagblad/-tanden nooit volledig door het te zagen oppervlak mag halen om net die "agressie zaagbeweging" te vermijden en splinters te vermijden?
Gewoon een plaat onder leggen en altijd mooie zaagsnede gegarandeerd.

Ik gebruik eigenlijk 2 grote isolatieplaten om op te zagen. Zeer licht en compact.
Korte antwoord: onderlegger is inderdaad de makkelijkste oplossing, moet gewoon genoeg tegendruk bieden. De schrijnwerker waar ik mijn zaag van gekocht heb zweerde bij underlayment en vond isolatieplaten te licht omdat dit doorbuigt op een frame zoals ook ZotVanHout gebruikt.

Het lange en theoretische antwoord over hoeken:
Mijn gedachtegang is dat het vooral gaat om de hoek van de tand tov het oppervlak bij eerste contact. Als de toplaag richting de plaat wordt geduwd heb je minder splinters dan wanneer het ervan weg word geduwd. Dit wordt erger bij een brossere toplaag zoals (goedkope) melanine.
Duidelijk voorbeeld is als je een decoupeerzaag gebruikt, klassieke blad met de tanden naar boven trekt de toplaag vanboven los. Daarom dat je bij keukenbladen dus langs onder zaagt of een blad met tanden naar beneden gebruikt.
Bij een rond blad zoals een cirkelzaag beïnvloed je die hoek daar de hoek van de tanden en hoe diep je erdoor gaat. Als je net de tip erdoor laat komen dan is het meer een naar voren duwen maar als je het blad er meer door laat komen dan duwt de eerste tand meer naar boven. Als je een zaagblad tegen een stuk materiaal houd en de tip van een tand aan de onderzijde als een rotatie punt gebruikt dan zie je dit visueel. Meer tanden heeft ook een positieve invloed.

Het dilemma is de twee zijdes goed krijgen.
Het standaardblad van een Makita @ZotVanHout heeft volgens Google 56T en met +23gr een heel agressieve hoek: dus die cm dat hij erdoor zaagt creëert aan de onderkant een drukkend effect waardoor die snede goed is echter trekt het aan de bovenkant de laag los, zeker aan de buitenkant waar er geen rail is. Het blad wat ik gebruik werkt heel goed voor de bovenkant maar mijn inschatting is dat je dieper erdoor moet voor een goede onderkant als er geen onderlegger gebruikt wordt?
Wel bijzonder dat je paneelzaag met voorritser niet het resultaat is wat je verwacht, dit zou de ideale opstelling moeten zijn. Benieuwd of een ander blad helpt.

Over taalgebruik: ik ben ook Belg tegen NL aan en gebruik toch andere woorden blijkbaar. Hier in Limburg is een kar een kar, een bestelwagen/bus = een camionette en een aanhanger vaak een remorque.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
heb je daar een ref van? in de CMT catalogus vind ik in “ultra fine finishing” geen zaagbladen dia 165 zoals op een doorsnee invalzaag passen.
Heb zelf de 160 voor men TS55, maar 165 zou deze zijn 281.166.56H

*Leuk om reacties van de pros hierover te lezen. Het is inderdaad een gedoe om melanine platen goed te krijgen en als het 100% moet zijn aan weerskant zal voorfrezen in een afkantmachine sneller en net nog beter zijn. Worstel zelf met de kantenband: opstrijkband goed krijgen is een uitdaging. Frezen en het smelt/verstropt en met een mes zit je zo snel in de zijkant dan je plaat.
En realistisch gezien moeten niet alle kanten goed zijn. Voor een zichtbare kant zou ik zo zagen dat het altijd een fabriekskant is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
wat dat betreft ben ik fan van finsa superpan (melamine op spaan met aan beide zijden een dun laagje HDF). die kan ik zeer strak zagen. maar zelfs al ziet de zaagsnede er perfect uit zei:
Onlangs ook 15mm finsa superpan gebruikt in lades, enkel boor de achterkant en bodem had ik dit nodig.
Leek niet zo gemakkelijk te vinden te zijn, 15mm melamine.
Goed, heb het gevonden en was echt verbaasd van het kwaliteitsverschil vs de gewone 18mm melamine.
Maar zoals je zegt je blijft wel het zwarte randje hebben tussen plaat en kantenband.
 

jorisvh

Post veel
Heb zelf de 160 voor men TS55, maar 165 zou deze zijn 281.166.56H
merci!
voor mijn Makita invalzaag moet (kan) het d165 zijn dus die zou moeten passen.
met tanddikte 2,2mm en bladdikte 1,6mm ga ik wel m’n antisplinterstrip verder inzagen dan met het standaard Makita blad (tand 1,45 & blad 1,1) dus toch geen goed plan bij nader inzien.

dat standaard blad op de makita accu invalzaag is echt als allround bedoeld. ik zaag er massief eiken tafelbladen, binnendeuren, gefineerde MDF, melamine, laminaat mee. dat gaat allemaal maar het is voor geen van deze toepassingen echt perfect.
vermits ik de invalzaag enkel gebruik als de formaatzaag niet gaat (op de werf, hoek >45gr, plaat niet te tillen, …), is dat voor mij oké.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

jorisvh

Post veel
Onlangs ook 15mm finsa superpan gebruikt in lades, enkel boor de achterkant en bodem had ik dit nodig.
Leek niet zo gemakkelijk te vinden te zijn, 15mm melamine.
Goed, heb het gevonden en was echt verbaasd van het kwaliteitsverschil vs de gewone 18mm melamine.
Maar zoals je zegt je blijft wel het zwarte randje hebben tussen plaat en kantenband.
15mm?
ik heb die tot nu toe enkel in 10, 16, 18 gevonden.
 

jorisvh

Post veel
Over taalgebruik: ik ben ook Belg tegen NL aan en gebruik toch andere woorden blijkbaar. Hier in Limburg is een kar een kar, een bestelwagen/bus = een camionette en een aanhanger vaak een remorque.
voor mij, als Belg met ervaring in Antwerpen, Brabant en West-Vlaanderen:
aanhangwagen = kar = remorque (E: trailer)
bestelwagen = camionette (E: van)
bus = ’camionette’ voor (openbaar) personenvervoer (E: bus, coach)

en voor de NL-ers hier, hoort hier allicht ook extra duiding 🤔
melamineplaat van dunaldy
nav de Antwerpse klassieker ”boecht van dunaldy” (rommel van de Aldi) van CPeX, de Clement Peerens Explosition, van de grote filosoof Hugo Matthysen
maw bouwmarkt kwaliteit melamine.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Met een koppelstuk en een stukje multiplex en een paar boutjes, moertjes en vulringen is het niet heel moeilijk om een haakse geleider in elkaar de zetten

staat het koppelstuk eenmaal goed haaks op het multiplex dan even fixeren met wat secondelijm en hij blijft goed als je hem niet laat vallen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor de klemmen deze: PIHER Mini Quick-T-track - PIHER - Industrias Piqueras S.A. Snel te verstellen, eenhandsbediening en rubber voetje voor je plaat te beschermen.
@Wim ()
nogmaals erg bedankt voor de tip
ik heb er 2 toegekregen
PIHER Mini Quick Track Schroefklem 15 cm 52101
aan 15 euro btw in / stuk gekocht
prijzen lopen tot 27 euro op
ze passen netjes in mijn festool-geleiders
dus in principe ook in die van makita
het onbetwistbare voordeel tov de festool-snelspanners is dat het échte 1-hand-klemmen zijn
bij die snelle festool's stuitert het onderste deel mij meer dan me lief is naar beneden, wanneer ik ze niet met 2 handen gebruik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.