Hoe dun blad recht houden bij Uitschuiftafel type brugtafel

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Een klant van mij wil een uitschuifbare tafel en nu heb ik hem een zogenaamde Brugtafel aangeprezen.
Dat is een tafel die je vroeger vaak zag en die ook in de leerboeken van meubelmakers is beschreven:
Een vast onderstel van poten die door regels recht worden gehouden, dit vormt een onderstel dat in het midden van de lange kant een vaste houten "brug" tussen de zijkanten heeft met 2 gaten.
Aan weerszijden van de brug komen uitschuifladen met lange glijarmen die onder de brug steken.
Daar bovenop komt het primaire blad (de tafeloppervlakte als de tafel niet uitgeschoven is) met twee geleide latten, die precies in de gaten van de brug vallen

brugtafel 140x90 constructie.jpg
De schuifconstructie is heel simpel: de glijarmen van de uitschuifbladen glijden door inkepingen in de regels van het onderstel en ze zijn zo schuin geplaatst dat ze in uitgetrokken stand, precies in lijn liggen met het middenblad. Tijdens het schuiven wordt het middenblad even opgelicht maar het valt weer terug op zijn plaats als de bladen geheel uitgeschoven zijn.
Tot zover mijn betoog vóór deze klassieke manier van uitschuiftafels maken.

Nu de vraag:
Hoe zorg ik dat de bladen mooi recht blijven?
Ik heb zo 3 bladen die maar heel beperkt ondersteund worden en die dus uit zichzelf recht moeten blijven... de uitschuifbladen kan ik nog recht houden door de glijarmen als rechthouder te gebruiken (uiteraard met slobgaten om krimspanning te voorkomen) maar dan ligt het hout eigenlijk in de minst mooie richting.
Het primaire middenblad heeft alleen de twee geleidelatten, die maar een klein deel van de lengte bestrijken.
Bij dit ontwerp is het belangrijk dat de bladen niet te dik zijn (ze komen immers in ingeschoven toestand op elkaar te liggen en vormen dan ahw één blad) ik denk maximaal 25mm. Volgens mij zijn ingefreesde rechthoudprofielen dan ook geen goede optie.
Is misschien gelaagde opbouw (3 lagen kruiselings) de oplossing?
Ik hoor graag jullie suggesties...

Ik heb ooit een hele oude (80-100 jaar oud) versie van zo'n tafel opgeknapt maar daar bestonden alle drie de bladen uit raamwerken met in het midden (dun) plaatmateriaal en deze klant wil graag volledig massieve bladen met doorgaande lamellen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
tafels die ik ken van dit model zijn allemaal van plaatmateriaal.
gebruik kwartiers goed droog hout en sluit het rondom af
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Bij coulissentafels gebruik je ook dunne bladen, al of niet met onderrand, meestal niet. Gebruik hout met rechte draad, heel droog ( minder dan 8 %), zorg voor 100 % zuivere lijmnaad (als je het hout los op elkaar zet alvorens te lijmen moet je er een rei langs kunnen houden). Tussenbladen worden geklemd dus als die iets hol/bol zijn vlakt dat wel uit als je ze gebruikt.
 

Bijlagen

  • 20180625_112808.jpg
    20180625_112808.jpg
    75 KB · Weergaven: 15
  • 20180711_155633.jpg
    20180711_155633.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 15

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een tijdje geleden is er hier een topic geweest door @Bosquet over een soortgelijke tafel

Ik heb toen een schets gemaakt van de tafel die mijn opa vroeger had; dit is als ik het zo zie dezelfde tafel alleen wist toen niet dat deze bekend is als Brugtafel ;)
Ik weet niet of Ekko inmiddels verder is met zijn tafel en hier iets over kan zeggen?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Mijn ouders hadden ook zo'n tafel. Het blad was enkele laag triplex met wat latten rondom en een plank dwarsover in het midden. Die constructie werkte ondanks de naar huidige maatstaven vrij heftige wisselingen in vochtigheid dertig jaar lang prima. De tafel moest weg omdat er te weinig plek was in hun bejaardenwoninkje.
De dwarse plank onder het middenblad rustte op de langsdragers van het frame dus de langlatten onder de randen van het blad werden in het midden gesteund.

Eigenlijk is stijfheid in het blad een probleem. Als het niet stijf is zakt het makkelijker weer recht.
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
tafels die ik ken van dit model zijn allemaal van plaatmateriaal.
gebruik kwartiers goed droog hout en sluit het rondom af
Ik geloof dat je gelijk hebt, het model is het best geschikt voor plaatmateriaal....ik vond het mechanisme zo mooi simpel dat ik over de bladen pas ben gaan nadenken toen ik de klant al warm had gemaakt voor dit mechanisme. Ik heb hem nog geprobeerd naar plaatmateriaal om te praten..
Smalle lamellen en stabiel hout, kwartiers eiken zal het wel worden denk ik.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bij coulissentafels gebruik je ook dunne bladen, al of niet met onderrand, meestal niet. Gebruik hout met rechte draad, heel droog ( minder dan 8 %), zorg voor 100 % zuivere lijmnaad (als je het hout los op elkaar zet alvorens te lijmen moet je er een rei langs kunnen houden). Tussenbladen worden geklemd dus als die iets hol/bol zijn vlakt dat wel uit als je ze gebruikt.
Bij die coulissentafels zie je dat het hout ook vooral dwars op de lengterichting georiënteerd is.
Bij die tafels zijn de buitenste bladen ook vast aan het onderstel gemonteerd volgens mijn
en inderdaad kun je daar met het klemmen van de tussenbladen het wisselen in hoogte beperken.
In mijn voorbeeld gaat dat moeilijker omdat de uitschuifbladen aan de buitenkant liggen
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Een tijdje geleden is er hier een topic geweest door @Bosquet over een soortgelijke tafel

Ik heb toen een schets gemaakt van de tafel die mijn opa vroeger had; dit is als ik het zo zie dezelfde tafel alleen wist toen niet dat deze bekend is als Brugtafel ;)
Ik weet niet of Ekko inmiddels verder is met zijn tafel en hier iets over kan zeggen?
Klusrob, de tafel die jij tekende lijkt wel op de brugtafel, maar is het juist niet. Bij de brugtafel liggen de uitschuifbladen klaar om uitgeschoven te worden, onder het middenblad, je hoeft ze alleen naar buiten te trekken en het nieuwe grote blad wordt gevormd. Ze worden dus niet van buitenaf in de tafel geschoven maar van binnen naar buiten. Het mooie is dan dat je nooit met de losse bladen aan het sjouwen bent. Het nadeel is dat het middenblad er los op ligt, alleen op zijn plaats gehouden door geleidelatten die in gaten in de brede brug vallen. In jouw tekening ontbreekt de brug eigenlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.