Geleiders voor uittrekbare tafels

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Van een klant kreeg ik de vraag of ik ook een uitrekbare tafel kon maken, en dan het liefst dat hij er een blad tussenuit kan halen voor variabele lengte.

Ik wist dat er geleider-systemen voor waren en dus - met mijn grote mond - geroepen dat ik dat wel "even" voor hem zou uitzoeken. Nou, dat viel even tegen. Bij Häfele kom ik niet verder dan een systeem dat aan de uiteinden van de tafel geplaatst kan worden. Als alternatief prima, maar mega duur (ik heb dan 2 stuks nodig...).

Even verder gaan zoeken op het web ... en daar kwam ik geweldig mooi PDF bestand tegen van Hettich Trimanis systemen. Die term was ik hier op het forum ook al eens tegengekomen in een heel oude post. E.e.a. uitgezocht voor de klant en al snel bedachten we dat de versie Trimanis Top Slide het beste past bij de wensen.

Maarrrrrr ... nu blijkt dat Hettich deze systemen helemaal niet meer maakt. Dus een berg zoekwerk voor Jan met de korte achternaam gedaan ... Zelf een systeem maken is geen optie, dat wordt budget-technisch te lastig.

Wie kent / wie weet een leverancier die dergelijke systemen nog wél maakt / levert ???
 

Bijlagen

  • Hettich Topslide.jpg
    Hettich Topslide.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 77

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kan ook op 'uitschuifbaar' zoeken
alternatief is zo'n kant&klare tafel kopen met het gewenste mechanisme, dan enkel het mechanisme houden + het hout vervangen
voor de dhz'ers 🤣, en voor wat het waard is
(ik herhaal dat ik met het maken van zo'n tafel helaas nog geen ervaring heb)
(hm, ik merk dat fred hier rondhangt - voor zover mij bekend, zijn ww'ers daar niet echt zot van)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Moet het met een stalen uitschuifsysteem zijn of mogen het houten geleiders zijn?

Mijn opa had vroeger een uitschuifbare tafel. Het middenblad zat er vast op.
Aan de 2 zijtafels zaten latten die iets taps toeliepen aan de onderkant. Die werden in gaten in de zijkant van het frame gestoken; in het midden zat een extra balk (met ook die gaten) waardoor die latten niet omhoog/omlaag konden. De gaten in de zijkanten waren precies zo groot (in de hoogte) als de lat op dat punt hoog was, zodat de bladen niet konden gaan hangen. De uiteinden waren iets taps om ze er makkelijker in te kunnen steken. De 2 zijtafels zaten dus los van de tafel op het moment dat deze niet werden gebruikt.

Zie onderstaand, ff snel in Paint een schets gemaakt.
Zwart zijn de bladen. Groen het frame; alleen heb ik dat te groot/lang getekend tov het middenblad. Dat blad moet er dus helemaal overheen vallen in de lengte.
Rood zijn de latten die in het frame steken en de zijbladen ondersteunen; die zitten dus vanaf onder vastgeschroefd aan de zijbladen en schuiven onder het middenblad door.
Blauw is het aanzicht van de kopse kant van het frame, met de gaten waar de latten ingeschoven konden worden.

Met wat creativiteit is het waarschjnlijk ook zo te ontwerpen dat beide zijtafels tegen elkaar geschoven kunnen worden, of uitgetrokken om er een tussenblad tussen te leggen.

De tafel is helaas niet meer, dus ik heb geen foto's oid.
Edit, ik bedenk me nu dat de vergadertafel op het werk een zelfde soort systeem is. Waarschijnlijk kom ik vrijdag op kantoor en kan ik als het nodig is een paar foto's maken. Laat maar weten of het nodig is.
Tafel.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Bij mijn vader staat ook nog een uitschuiftafel van vermoedelijk jaren 60 deens ontwerp. Daarbij blijven de poten staan en kan je de bladdelen uit elkaar schuiven. Dan komt er een extra blad te voorschijn, dat je kan uitklappen en dat dan weer tussen de gewone bladen geklemd wordt. Als ik het mij goed herinner met deuvels. Ook daar is het uittschuifsysteem van hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Ik heb zo'n ding van IKEA staan.
Daar blijven de poten op hun plek staan, onder de buitenste twee bladen zitten 2 zwaluwstaartprofielen geschroefd die door de 'latten tussen de poten' (de naam is me even ontschoten) glijden. Daarnaast hebben ze nog een hoekprofieltje wat door een grof glijdt. Hierdoor kunnen de bladen niet kantelen, ook niet als je ze uittrekt.

De bladen zitten aan elkaar geklikt met twee haakjes, als je die los maakt schuif je ze zo uit elkaar, daar liggen nog twee halve bladen onder die je er tussen kunt plaatsen.

De bladen hebben ook nog arreteerpennen waardoor ze uitgelijnd blijven.

Klinkt ingewikkelder dan het is. Volgens mij is het model BJURSTA, wellicht dat je een handleiding ofzo kunt vinden? Lijkt me goed te doen om dit na te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Ik heb hier een ronde tafel op één poot staan. Beide helften kunnen naar buiten worden geschoven. Daaronder zit een dubbel gevouwen blad, wat scharniert op een ijzeren pen. Dat draai je eerst gevouwen 180 graden om de pen en dan klap je het uit en schuif je de delen weer tegen elkaar aan. En inderdaad met deuvels er tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Iedereen alvast bedankt voor alle reacties. Momenteel té druk om even op mijn gemak alles door te nemen en te reageren ... 🥵🥵🥵 Kom ik dus nog op terug !!!
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Hier nog ff de foto's van de tafel bij ons op kantoor. De zijbladen worden in de gaten in de kop van de tafel geschoven en steunen doordat de latten tegen de onderkant van het blad aan rusten.
IMG_1255.jpg

IMG_1256.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
De uitschuifbare delen heten coulissen. Houten coulissen hebben een zwaluwstaart profiel en een gleuf met een stop zodat ze niet te ver uitgetrokken kunnen worden.
 

Bijlagen

  • 20180708_144717.jpg
    20180708_144717.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 46
  • 20180703_132359.jpg
    20180703_132359.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 39
  • IMG-20191126-WA0023.jpg
    IMG-20191126-WA0023.jpg
    145 KB · Weergaven: 35
  • IMG-20191126-WA0006.jpg
    IMG-20191126-WA0006.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 34
  • 20180706_153735.jpg
    20180706_153735.jpg
    133 KB · Weergaven: 36
  • 20180806_171430.jpg
    20180806_171430.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Bosquet en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wie kent / wie weet een leverancier die dergelijke systemen nog wél maakt / levert ???
deze vraag bleef in mijn hoofd open staan
 
  • Geweldig
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.