Hoe diep is jouw werkbank ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben bezig met de bouw van het frame van de werkbank.
Alles is gezaagd, ingefreesd en gepast.

Tijdens het passen vond ik de bank té veel ruimte (diepte) innemen van de totale beschikbare ruimte.
De bank is nu 89cm diep, ik twijfel om terug te gaan naar 75 of wellicht zelfs 70

Ik ben benieuwd naar jullie tafels en tegen welke problemen of wellicht voordelen loop je aan bij een wat minder diepe tafel
 

WR1944

Oud hout
De werkbanken die ik tegen de muur heb geschroefd zijn 600 diep, enerzijds omdat dit de maat van het MDF was (2 feet) en anderzijds heb je relatief meer plaatsingsruimte met een muur als achterwand. Er rolt aan die kant niets van het tafelblad af. En als je iets op de tafel legt hoef je ook nauwelijks over te tafel te hangen, het hele blad bevindt zich binnen grijpafstand. Maar dat laatste is ook afhankelijk van de hoogte van het blad. Voor mij was het ook een balanceren tussen werkzaam bladoppervlak en werkzaam vloeroppervlak.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De mijne is 65cm diep inclusief gereedschapsbak. Vroeger had ik een bredere, ongeveer 90cm maar daarvan werd de achterkant een afzetgedeelte voor spullen die in de weg lagen omdat ik er net als WR1944 simpelweg niet goed bij kon. Die 65cm bevalt prima, is (bijna) altijd opgeruimd en het scheelt een hoop ruimte in mijn bescheiden werkplaatsje.

De maat is natuurlijk ook afhankelijk van het werk wat je erop wilt doen.

werkbank klein.jpg

Groeten,
Patrick
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Eens met deze reacties. Ons keukenblad (even een andere vergelijking :) ) is extra diep met 70 cm. Verder levert niets meer op, want dan moet je gaan strekken om erbij te kunnen. Als er dan nog ruimte nodig is om zaken kwijt te kunnen, is het natuurlijk een optie om boven de werkbank aan de achterwand nog planken te monteren. Die hangen daar niet in de weg.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Idem hier, tegen de muur is 60cm een goeie maat vooral als je met platen bouwt zoals Wim aangeeft, dan heb je weinig verlies.
70 cm is misschien wat beter, maar dieper heeft geen zin want dat is te diep om comfortabel te werken.

Mijn centrale werkbank waar ik rond kan lopen is 80cm breed, dat vind ik een goede maat in vergelijking met de ruimte. Had ik meer ruimte dan had ik die breder gemaakt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren reuze bedankt, duidelijk is wel dat de 90cm die het nu is dus ruim over bemeten is.
Vandaag ga ik de boel inkorten naar 70cm
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk met 80 cm diepte veel kan doen zoals afkorten van platen van 60cm breed. Als de bank minder diep zou zijn kan ik niet eens 60cm brede platen afkorten. Komt door de zijgeleiding e.d. Aangezien jij ook je zaag in die werkbank zet is extra diepte wel fijn (zeker als hij tegen de muur staat). Als je naar de muur toe zaagt heb je extra zaagdiepte en haal je die 60cm wellicht wel en als je dwars op de muur zaagt (wat logischer is heb je in ieder geval aan de muurzijde maximale ruimte en haal je wellicht ook die 60 cm wel. Ik denk juist dat je wel lekker voordeel hebt van die diepte met de ingebouwde zaag.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
De mijne is 90cm en ook bij mij word de achterste 20 cm vooral gebruikt voor onzinnige opslag. :eek: als ik een nieuwe maak word deze ook "maar" 70/75 diep
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Jesse, wat is zeilersforum ?

@Zuma, met je eens, maar dat kan ik ook op andere manieren oplossen, het zaagblad anders positioneren (verder naar voren/achteren)
ik zit ook te denken om een soort frame aan de voorkant te maken van de tafel (zeg maar een deur zonder binnenkant)als ik deze dan open set (meerdere plaatsen krijg ik een groter/dieper oppervlakte
Dat zou ik zo kunnen maken dat ik de zaag daar kan leggen, dan heb ik nog veel meer diepte

@Peerschoen, bedankt.... die 70 of 75 twijfel ik nog even tussen, maar ik denk toch dat het 70 wordt...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben overtuigd, zodra de test opstelling uit elkaar is kort ik de delen in tot 70cm

@ De haan, heb je je werkbank ook ingekort of had je er van 100 die je ingekort hebt ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hier zestig diep, twee meter lang, tegen de muur. Ik zou graag beschikken over een vrijstaande tafel van 1 x 2 meter om werkstukken vlak op te kunnen monteren maar mijn ruimte laat dat niet toe. Toekomstmuziek.

Groet, Rob.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het was een oude werkbank van een technische school.
Is 2meter lang en 1meter breed, met een verdiept stuk.
Dat verdiepte stuk heb ik eruit gehaald zodat ik meer ruimte op de vloer kreeg en beter bij het wandbord boven de werkbank kon.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar mijn werkbank is 110 * 220 en ik kan er omheen lopen. Het fijne daaraan vind ik dat er een complete plaat hout op kan liggen met een beetje oversteek, zodat ik eenvoudig kantjes kan bewerken of hem kan bijzagen met de invalzaag en lineaal. Ik moet wel zeggen dat ik hem aan het einde van de dag moet ontdoen van gereedschap en stukjes hout....

Groeten,
hans
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een werkblad van 100cm diep, ga ik inkorten naar een cm of 70, omdat hij tegen de muur aan komt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Test opstelling is uit elkaar en ingekort tot 70 cm

@ Hans
Opzich was ik wel blij met die 90 cm ik ben redelijk lang en kom overal wel bij maar de ruimt werd te klein met zo een diepe werkbank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.