Hoe de mooiste bijlen gesmeed worden, Gransfors Bruk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.837
2.809
Terkaple
www.woodworking.nl
In welke mate kan je hier van smeden spreken? Ik vind dit meer een productieproces waarbij het staal in de vorm van een bijl wordt geperst. De bedoeling van smeden is niet alleen het in vorm brengen van het staal, maar ook de kristalstructuur verfijnen om een zeer fijne, scherpe snede te verkrijgen die lang stand houdt.
Dat is ook gewoon smeden, met een hydraulische of mechanische smeedhamer. Ook Tasai gebruikt er eentje, zoals bijna alle japanse smeden. Dat is zeker niet minder vakmanschap, althans, dat vind ik.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.048
1.399
Riemst
De vraag die ik mij stel is of het staal genoeg klappen krijgt om een optimale kristalstructuur te krijgen. Of die klappen komen van mankracht of een machine is niet belangrijk. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hoe intenser de bewerking, hoe fijner de kristalstructuur.
Maar, anderzijds, ik heb messen die niet gesmeed zijn (Herder en Victorinox), maar die toch zeer snel erg scherp zijn te krijgen. Het 'smeedproces' om de kristalstructuur kan ook al in de staalfabriek zijn uitgevoerd bij de vervaardiging van staven.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.028
748
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De kristalstructuur van staal is temperatuurafhankelijk, niet van het aantal klappen. De warmtebehandeling zal meer zeggen over de kwaliteit dan de bewerking in dit geval.

Misschien bedoel je het verdichten van het ijzer door middel van smeden? Dat was (heel) vroeger relevant, toen het bereiden van staal nog niet heel nauwkeurig was. Dan zaten er vaak nog onregelmatigheden in zoals slak holtes en dergelijke, dat er door heel lang hameren letterlijk uitgeperst werd. Langzamerhand kreeg men dan steeds zuiverder staal. Op YT staan nog wel leuke filmpjes waar ze het maken en platslaan van zo'n "bloemkool" laten zien.

De tegenwoordige staalsoorten zijn af-fabriek zo puur en uniform dat je door teveel en te vaak verhitten eerder kans maakt om het te verslechteren dan verbeteren. En dan na het smeden komt alsnog de warmtebehandeling waar je nog het een en ander kunt corrigeren.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
267
90
Groningen
www.kiwood.nl
Als we het dan toch over staal hebben, vind dit filmpje ook wel heel interessant. Gaat over hoe PM staal gemaakt wordt. Wordt ook wat verteld over korrel in staal, en dat je met dit staal niet met hoeft te smeden om korrelverfijning te realiseren.

Heb hier nog wat elmax en vanadis liggen, eigenlijk een keer proberen daar wat leuk gereedschap van te maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.