Hoe 1000 plaatjes van 120x120x5mm maken?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Tapis van 6mm even door de schaafbank gooien. Dat is wel in de buurt van de gewenste breedte te vinden en misschien ook nog wel in een veiling oid.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Dag, ik kom niet zo vaak op dit forum, alleen als ik tijd heb, zoals nu, tijdens het wachten op de CNC-machine :)
Ik zag dit gesprek, ik heb hier niet direct DE oplossing voor, maar het leek mij wel toepasselijk om dit te laten zien :
IMG_1600.JPGIMG_1601.JPGIMG_1602.JPGIMG_1603.JPG
Om maar aan te geven dat kleine objecten uit massief hout zeker mogelijk is.

NB ik maakte dit voor een vriendelijke senior modelbouwer die korte tijd later definitief vertrok . . .
Het resultaat heb ik dus niet meer mogen zien helaas.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik vind de suggestie van boertje125 om eiken parketdelen te gebruiken de meest kansrijke. Als ik die moest doen zou ik er een aantal opspannen of met dubbelzijdige tape plakken in mijn cnc en frezen maar. Zelfs de rondingen kun je dan een heel eind meepakken.

Bovendien als de cnc staat te werken kost het geen arbeid en dat drukt de prijs nogal.
Wat mij betreft blijft het gesprek gefocussed op oplossingen. Volgens mij is er een probleem wat nog niet aangesproken is…. Hoeveel werk kun je verrichten voor 25cent? Bij een uurloon van 30,- (wat erg laag is!) komt dan neer op 30 seconden werken. En dat is exclusief materiaal kosten en overhead kosten.
Ik denk dat er eerst iets gedaan moet worden aan de kostprijs voordat er over oplossingen gedacht kan worden.
Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Uit een plaat of plak zou ik het zo kunnen frezen, inclusief profiel voor zo ver de juiste vorm frees beschikbaar is, anders laten maken.

Of, uit een massief blok met 3 assige CNC bovenfrees :
Opspannen met bout/schroef in het midden, blok rond maken met overmaat.
Vlakken.
Profiel frezen.
Buiten om een groef frezen.
Met zaagfreesje onder de ring door frezen.
Met stift freesje langs de binnencontour losmaken.

Is te doen, alles onder voorbehoud van materiaal stevigheid.
En het zal wat experimenteren zijn eerst.

= aanvullinkje =
En dan zo verder tot het blok op / te dun is.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Wannneer ik de vraag goed lees, gaat het om plaatjes van 120x120x5 mm. Daaruit wordt met een cnc machine een ring gefreesd. De productiewijze van de ring uit het plaatje staat dus al vast.
Dus ik zou zeggen dat je planken moet nemen van 120mm breed 5 dik en die in zijn geheel aan de cnc moet voeren, of dat je de plaatjes van 120x120 uit de planken zaagt.
Dat dit enorm veel verlies geeft hoeft geen betoog.
Daarnaast vraag ik me af hoe de ring in de 'kokosnoot' wordt bevestigd, maar ook hoe de speaker wordt vastgemaakt. Maar goed, dat is wat anders.
 

Rients24

Actieve deelnemer
22 aug 2021
34
7
NL
Wat mij betreft blijft het gesprek gefocussed op oplossingen. Volgens mij is er een probleem wat nog niet aangesproken is…. Hoeveel werk kun je verrichten voor 25cent? Bij een uurloon van 30,- (wat erg laag is!) komt dan neer op 30 seconden werken. En dat is exclusief materiaal kosten en overhead kosten.
Ik denk dat er eerst iets gedaan moet worden aan de kostprijs voordat er over oplossingen gedacht kan worden.
Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Helemaal eens met Rik. Alsof een CNC die aan het werk is geen geld kost. Je ziet op FB ook eindeloze discussies over wat dat per uur moet kosten en afhankelijk van de machine begint het toch bij zo een 75€ per uur. Inspannen, delen verwijderen machine starten..... je zult er bij dit soort aantallen gewoon naast moeten staan. In mijn optiek is een opdrachtgever pas een klant als hij betaalt wat jij er voor nodig hebt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mogelijk al gepost maar zou een “kokosnoot” niet gewoon te draaien zijn?? (= geen gedoe met nerf; mooi; meerdere soorten hout).

Gaat niet lukken voor 25 cent maar lijkt me wel de “mooiste” oplossing
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.