Hoe 1000 plaatjes van 120x120x5mm maken?

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Om 1000 houten ringen (110mm diameter) voor kokosnoot-speakers te fabriceren zijn er 120x120x5mm plakjes eiken, beuken, essen of soortgelijk hout nodig. Het idee is om 5mm dikke plakken te zagen uit een 120x120mm balk
Waar kan ik een geschikte balk vinden waar er met afkortzaag plakken kunnen worden gezaagd? In mijn zoektocht van 3 dagen is de uitkomst dat balken diepe scheuren hebben.

De oriëntatie van de nerf kan worden veranderd door blokken van 12x12x12cm bij het zagen te kantelen en vast te zetten aan een zaag-hulpstuk. Aanschaffen van een lintzaag + vandiktebank is niet wenselijk en zal waarschijnlijk ook nog eens meer tijd kosten dan de plakken maken met afkortzaag. Dikfineer is eventueel oplossing maar waarschijnlijk 3x zo duur dan zelf maken.

Is groen hout kopen, verzagen en daarna de plakjes (binnen) drogen een optie?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • New Coconut Speaker.JPG
    New Coconut Speaker.JPG
    71,8 KB · Weergaven: 99
  • 20231017_214038.jpg
    20231017_214038.jpg
    108,8 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Kopse plakjes vallen stuk voor stuk uit elkaar. Je zal hoe dan ook in de lengte van de nerf moeten zagen. De blokken die jij vind is waarschijnlijk constructiehout. Meubelhout is nooit die dikte en is ook nooit recht. Dat wordt toch echt zagen op de lintzaag, dan vlakken en dan plakjes zagen.
 

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Kopse plakjes vallen stuk voor stuk uit elkaar. Je zal hoe dan ook in de lengte van de nerf moeten zagen. De blokken die jij vind is waarschijnlijk constructiehout. Meubelhout is nooit die dikte en is ook nooit recht. Dat wordt toch echt zagen op de lintzaag, dan vlakken en dan plakjes zagen.
In de lengte van de nerf zagen kan door de balk in 12x12x12cm blokken te zagen en dan die blokken goed te oriënteren. Het ding is inderdaad meubelhout vinden in balk-vorm wat wellicht te lastig blijkt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan beter een plaat triplex in stroken zagen en daar die ringen uit halen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
In de lengte van de nerf zagen kan door de balk in 12x12x12cm blokken te zagen en dan die blokken goed te oriënteren. Het ding is inderdaad meubelhout vinden in balk-vorm wat wellicht te lastig blijkt
Dat kan wel maar kan onveilig zagen zijn. Je zult goed moeten klemmen. Waarom geen planken en die een of 2 keer door de lintzaag en dan afkorten.
 

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Om 1000 houten ringen (110mm diameter) voor kokosnoot-speakers te fabriceren zijn er 120x120x5mm plakjes eiken, beuken, essen of soortgelijk hout nodig. Het idee is om 5mm dikke plakken te zagen uit een 120x120mm balk
Waar kan ik een geschikte balk vinden waar er met afkortzaag plakken kunnen worden gezaagd? In mijn zoektocht van 3 dagen is de uitkomst dat balken diepe scheuren hebben.

De oriëntatie van de nerf kan worden veranderd door blokken van 12x12x12cm bij het zagen te kantelen en vast te zetten aan een zaag-hulpstuk. Aanschaffen van een lintzaag + vandiktebank is niet wenselijk en zal waarschijnlijk ook nog eens meer tijd kosten dan de plakken maken met afkortzaag. Dikfineer is eventueel oplossing maar waarschijnlijk 3x zo duur dan zelf maken. Bedankt!
Kan trouwens
Je kan beter een plaat triplex in stroken zagen en daar die ringen uit halen.
Mijn klant wil geen verlijmd hout hebben helaas
 

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Dat kan wel maar kan onveilig zagen zijn. Je zult goed moeten klemmen. Waarom geen planken en die een of 2 keer door de lintzaag en dan afkorten.
Het zagen zal veilig zijn doormiddel van een aluminium hulpstuk van 30x12x12cm waar op het eind het 12x12x12cm te zagen blok op vast wordt geschroefd. Dan telkens 3/12cm verlies omdat dat einde niet op 5mm verzaagd kan worden. Qua veiligheid is het geen probleem. Een houtbewerker vinden die deze plakken kan aanleveren voor €0,25 of minder wel. Want hier heb ik zelf het gereedschap niet voor
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo'n ringetje van 5mm dik is moeilijk te bewerken en ook nog heel te houden. het lijkt er op dat je de kanten ook nog wil afronden aan beide kanten. Kan je de ringen niet laten laseren?
 

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Zo'n ringetje van 5mm dik is moeilijk te bewerken en ook nog heel te houden. het lijkt er op dat je de kanten ook nog wil afronden aan beide kanten. Kan je de ringen niet laten laseren?
Er is al ervaring met het maken van 250 ringen op de CNC. Dit process gaat prima
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Even gerekend aan de 0.25 euro/st die je noemt: 5mm per plak op de afkortzaag, dan de zaagsnede van 3mm met eventueel nog een deel wat je niet veilig kan op zagen. Uitgaande 15mm per plakje.
0.12x0.12x0.015x1000st = 0.216m3 hout. Voor meubelkwaliteit hout kost dit waarschijnlijk al een stuk meer dan de beoogde 250 euro budget, toch? En dan is uurloon, machines en het rond maken nog niet meegenomen.
Bijvoorbeeld geschaafde azobe palen 12x12cm, 3m lang a 85 euro per stuk kost dan al 450 euro aan hout, naast de aanslag op je gereedschap.
CNC frezen uit samengesteld plaathout zal ook aan de prijs zijn, wel als voordeel dat de cirkels dichter op elkaar geplaatst kunnen worden (minder afval) en direct de ronde vorm en eventueel afwerking details.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395

ik zou voor zoiets gaan
die hoeft je alleen af te korten of als de laser groot genoeg is gewoon in 1 keer zonder afkorten er onder leggen en 5 ringen te branden
 
  • Leuk
Waarderingen: Borislav

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
3 mm fineer kopen en kruislings op elkaar lijmen. Dan heb je het voordeel dat ze niet/minder snel breken op de cnc. Bij goed verlijmen zie je niet dat het verlijmd is. Maar het belangrijkste: je voorkomt het grootste gedeelte van de arbeidstijd en geen zaagverlies. Bovendien kun je in 1 keer meerdere ringen in 1 keer CNC-en (veel sneller en minder materiaalverlies).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Borislav

A.N

Actieve deelnemer
Het zagen zal veilig zijn doormiddel van een aluminium hulpstuk van 30x12x12cm waar op het eind het 12x12x12cm te zagen blok op vast wordt geschroefd. Dan telkens 3/12cm verlies omdat dat einde niet op 5mm verzaagd kan worden. Qua veiligheid is het geen probleem. Een houtbewerker vinden die deze plakken kan aanleveren voor €0,25 of minder wel. Want hier heb ik zelf het gereedschap niet voor
Dat wil ik jouw wel eens zien doen, 1000 van dergelijke plakjes van 120x120x5 zagen, kan een mooi youtube filmpje worden 😳
Bij een stadswerkplaats hebben ze de machines er wel voor, kun je meestal per dagdeel huren.

Is dikfineer geen optie, kun je in stroken van 150mm breed en 5 mm dik kopen, hoef je alleen maar op maat te zagen en dan af te korten.

Dikfineer
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
En dan halve cirkels nesten. Dan heb je een stuk minder materiaal nodig en je kan wat makkelijker om de rotzooi heen werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Borislav

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Even gerekend aan de 0.25 euro/st die je noemt: 5mm per plak op de afkortzaag, dan de zaagsnede van 3mm met eventueel nog een deel wat je niet veilig kan op zagen. Uitgaande 15mm per plakje.
0.12x0.12x0.015x1000st = 0.216m3 hout. Voor meubelkwaliteit hout kost dit waarschijnlijk al een stuk meer dan de beoogde 250 euro budget, toch? En dan is uurloon, machines en het rond maken nog niet meegenomen.
Bijvoorbeeld geschaafde azobe palen 12x12cm, 3m lang a 85 euro per stuk kost dan al 450 euro aan hout, naast de aanslag op je gereedschap.
CNC frezen uit samengesteld plaathout zal ook aan de prijs zijn, wel als voordeel dat de cirkels dichter op elkaar geplaatst kunnen worden (minder afval) en direct de ronde vorm en eventueel afwerking details.
Je hebt inderdaad gelijk. Bij een betere berekening is er 0.288m3 hout nodig. De goedkoopste eiken palen (€1250 per m3) zijn geen meubelkwaliteit. Waarschijnlijk dus gewoon dikfineer gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Is een klus van dergelijk formaat iets waar een sociale werkplaats interesse in zou kunnen hebben? Geen idee van de loonkosten daarvan, maar met een eenvoudige mal zouden de cirkels/cirkeldelen netjes op elkaar verlijmd kunnen worden. Daarna eventueel schuurwerk.
Met name het repeterende/oefenen maar toch ook tastbare werk deed me aan een sociale werkplaats denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Borislav

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik vind de suggestie van boertje125 om eiken parketdelen te gebruiken de meest kansrijke. Als ik die moest doen zou ik er een aantal opspannen of met dubbelzijdige tape plakken in mijn cnc en frezen maar. Zelfs de rondingen kun je dan een heel eind meepakken.

Bovendien als de cnc staat te werken kost het geen arbeid en dat drukt de prijs nogal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.